Låg MC-sko/stövel

lindor

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
BMW F 800 R - 2010
Hej!

Jag är på jakt efter en lite lägre och bekväm mc-sko eller lägre stövel.
Den ska gärna funka att gå runt i en hel dag utan att man blir allt för svett om fötterna, och naturligtvis vara så bekväm som möjligt.

Är det någon som har nåt bra tips på en lämplig sko?

// Martin!

Last edited:
Tack för det tipset, glömde skriva att dom ska vara diskreta, och funka att gå runt med på jobbet/i stan tillsammans med MC-jeans utan att man direkt ser att man är klädd för MC-åkning.

Jag kör själv med Lindstrands MC-jeans + Forma Nero boots. Funkar fint att köra MC med, spatsera runt på stan med, samt även att köra bil med. Skulle de vara för "bootsiga" för vad du söker så har även Forma en hel del andra modeller som är lägre. Se hela deras urval (touring/urban) @ http://www.formaboots.com/

Fick det här tipset av en kvinnlig arbetskamrat:
Köp aluminiumklorid på apoteket.
Sätt dig bekvämt med fötterna på en tidning.
Pensla fötterna, speciellt undersidan och mellan tårna i EN timme med aluminiumklorid på bomullstuss.
Låt torka in. (kan ta en till två timmar).
Sedan är problemet med svettiga fötter borta.
(Undrar hur hon kom på att jag hade mycket fotsvett? :confused:)

Last edited:
TCX X-cube kör jag med. Dessa har fått bra betyg och jag tycker det är en perfekt sko när du åker gata :)

Dock kommer jag köpa till ett par mer rejäla stövlar nu i sommar för lite längre turer osv.

Det skulle jag säga att det är i allt som inte är riktiga mc-stövlar också...

Jo såklart får man opitmalt skydd i en riktig MC-stövel som jag använder vid touring och annat.
Men nu vill jag hitta en bra kompromiss som jag känner funkar på jobbet och vid andra tillfällen när jag inte vill gå runt i en varm hög stövel en hel dag, och inte vill ha med mig ombyte.

Vet att Sidi har ett antal låga "skor" avsedda för hojkörning. Var de säljs har jag dock ingen aning om.

kawasaki har några mc-skor som ser någorlunda ut som vanliga skor, sedan har jag aldrig testat dem...

sidi streetburner är jag själv intresserad av för stadskörning som är diskreta så man kan gå på restaurang och omkring i stan.

Men de kanske inte är lika bekväma som ettpar ecco?
De har bra med skydd för foten men skyddar ju självklart inte vaden..

Streetburner.jpg

edit: hahha erikaton, du var snabbare :D

Jo såklart får man opitmalt skydd i en riktig MC-stövel som jag använder vid touring och annat.
Men nu vill jag hitta en bra kompromiss som jag känner funkar på jobbet och vid andra tillfällen när jag inte vill gå runt i en varm hög stövel en hel dag, och inte vill ha med mig ombyte.
Det är inte så mycket vaderna man vill skydda med stöveln, man vill ha ett stöd så att man inte kan bryta av fotleden, och det finns inte, av naturliga skäl, i lågskor. Krosskydd finns, men inte mycket mer.

Jag har ställt ett par skor på kontoret. Dom står där året runt, rätt skönt på vintern också när man har vinterskor, bara att svida om till lite mer officeanpassade skor :tummenupp

sidi streetburner är jag själv intresserad av för stadskörning som är diskreta så man kan gå på restaurang och omkring i stan.

Men de kanske inte är lika bekväma som ettpar ecco?
De har bra med skydd för foten men skyddar ju självklart inte vaden..

Streetburner.jpg

edit: hahha erikaton, du var snabbare :D

Diskreta jodå - bara dra på dig ett par silverhandskar så ser du ut som michael jackson :crash

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien