Låg kylvattentemp Yamaha SZR660

mats_1958

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2015
Hoj
97 Yamaha SZR660
Hej, jag har förstått att Yamaha SZR660 -97 har ett enkelt kylsystem med en termostat som bara öppnar eller stänger cirkulationen, normalt så cirkulerar väl kylvattnet i motorn innan termostaten öppnar så det kan cirkulera genom kylaren, eller??

Nu är det så att tempen ligger på 40-50 grader vid landsvägskörning och stiger upp mot 80-90 grader om jag kör den på tomgång stillastående, är det helt som det ska??

Borde inte motorn ha en arbetstemp runt 82 grader som termostaten är gjord för??

Det låter osannolikt att du tidvis inte har cirkulation alls i motorn. Är hojen vattenkyld med termostat är det säkert så som du själv anser normalt: termostaten öppnar cirkulationen genom kylaren, men i motorn går vatten runt hela tiden.

Däremot är ju 40-50 grader lite för kallt. Låter som den inte termostaten stänger som den ska. Plocka ut termostaten och testa dess funktion i vattenbad, alt köp en ny oavsett.

Har testat termostaten i kastrull med termometer och den är stängd upp till 82 grader som den ska, har sökt på www.szr-forum.de och där har flera samma problem och en del bygger om systemet. Jag tror faktiskt jag har rätt i det här fallet, eftersom termostaten i detta fall fungerar som en av/på kran så att säga och givaren till tempmätaren sitter efter termostaten så kan det ju vara "rätt" temp i motorn ändå.

Dock känns det ju konstigt när tempmätaren knappt ger utslag.

Någon annan som vet fakta i målet??

Möjlighet att kolla oljetemp i stället så du får ett kvitto på att motorn blir varm? Kan du, efter en rejäl genomkörning (inte stillastående varmkörning!) få ner en grilltermometer i oljepåfyllningshålet och ner i oljan, är ju problemet löst.

I går körde jag 5 mil när jag kom till garaget lät jag den stå på tomgång, rätt snart steg tempen från 50 till 90 grader enl. mätaren och fläkten slog i gång precis som den ska.
Ska kolla oljetempen när jag letat i kökslådorna efter grilltermometern

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck