Lådstrul på GSXR 750 -00 vid påfrestning.

AndreeL

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2012
Hoj
KTM 620 SC
va ute med hojen igår o gav ganska rejält i en uppförsbacke, då vid ca 11.000rpm hoppa 2an ur.
har aldrig gjort det förr, efter betede den sig som vanligt.
Är det dags att kolla sig efter en vettig verkstad elr kan det vart en engångs miss? märkte efter att koppling va onödigt hårt spänd(optimist).

Orkar verkligen inte ha isär skiten sj men med billigaste verkstan ja hitta så skulle det gå på 9-11 tusen för bara jobbet (680kr/h inkl moms x 2 dagars jobb) känns lite svettigt för kanske byta ett drev o nån sked men det kanske e nåt man får räkna med?

tacksam för svar.

En gång är ingen gång skulle jag säga. Börjar den trilla ur regelbundet skulle jag oroa mig, inte förr.
Och gör den det skulle jag kolla på den lilla pryl som låser växeltrumman i läge först, innan jag delar motorn.

Motorn måste ju ur ramen och sen plockas ner helt i delar. Det tar tid!

2 drev lär du minst få räkna med. Hund-benen slits ju parvis så att säga.

Castrol Power 10W/40 tror ja det va jag hällde i, Köpte på bike i trollhättan. Bytte olja och fiulter för ca 5 mil sedan

testa med att byta olja till Motul 5100 eller 7100 först och främst. fortsätter bekymren då så kan du börja kolla på att byta växellådan.

MVH Phille

testa med att byta olja till Motul 5100 eller 7100 först och främst. fortsätter bekymren då så kan du börja kolla på att byta växellådan.

MVH Phille
okey tråkigt att ja nyss hällt på ny olja, men brukar motul oljan funka? o det finns inget liknande som dom tidiga R1 har med en fjäder som kan ge sig o fucka upp växlarna?

Har inget med oljan att göra, är ett problem med de lådorna. Riva och fixa är det som gäller, dock ett ganska "enkelt" jobb. Nån som skruvat Suzuki tidigare bör veta vad som behöver göras.

Har inget med oljan att göra, är ett problem med de lådorna. Riva och fixa är det som gäller, dock ett ganska "enkelt" jobb. Nån som skruvat Suzuki tidigare bör veta vad som behöver göras.

konstigt att du säger så, för det finns en hel del folk som har haft bekymmer med växellådorna tack vare oljan. men om du vet något som jag inte vet så får du gärna rätta mig!

AndreeL:
att jag rekommenderar Motul-oljan är för att alla jag vet som kört med Motul-olja har aldrig haft några bekymmer med sina motorer. det finns säkert fler oljor som är bra, men eftersom jag vet att den fungerar så rekommenderar jag den.

MVH Phille

Hoppar växeln ur så är det ett mekaniskt fel. Spelar ingen roll vad det är för olja.
Vill man få en smidigare växling som inte dunkar så hårt, kan man prova sig fram med olika oljor tills man hittar någonting bra.
Dock kan en slarvig förare ha lite otur att växeln inte har hoppa i ordentligt. Alltså en engångsföreteelse.
Men någon olja som förebygger att växlarna hoppar ur finns inte.

konstigt att du säger så, för det finns en hel del folk som har haft bekymmer med växellådorna tack vare oljan. men om du vet något som jag inte vet så får du gärna rätta mig!
Jag kan förtydliga mig: Just TS problem har inte med oljan att göra. Felet är känt på modellen.

har vart ute ida o gett på bra o det har funkat bra, dock inte i uppförsbacke.
hade det hänt innan vintern så hade ja plockat ner sj men nu känns det dumt då det finns risk att det tar tid och den vill ja spendera på vägen o inte i garaget.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT