Lättservad o praktisk sport 600:a???

Svane

Nu med cykel...
Gick med
12 May 2003
Ort
$kå|\|e
Hoj
På landvägen Columbus Capo, i skogen Scott Scale
Värsta :kockofrågan antagligen men men....
Om man spånar på en ny 600:a från CBR-/ZX-/R6-/GSXR-familjen kan man stämma in någon på alla eller några av följande påstående? Och vilken skulle då stämma bäst?

1. Du kan starta den mitt i villakvarterat kl 07:00 en söndag utan irritera grannar.
2. Kvalitén är genomgående mkt hög utan irriterande småfel.
3. Det är långt mellan serviceintervallerna och/eller servicekostnaden/timmåtgången ligger på en rimlig nivå.
4. Reservdelspriserna ligger lågt för en hoj i denna klass.
5. Du måste inte varmköra den i en tre till fem minuter utan kan starta upp, ta på hjälmen och sticka.
6. Tål att pendlas på.

Tack på förhand / Svane
 
Daytona 600 :)
Så får du dessutom en väldigt förmånlig försäkring på köpet. Ja, jag vet att den inte får högsta betyget i testerna men det går att spöa en o annan japps med den. :D
 
soppatorsken skrev:
Vad snackar du om? Hornet, nya CBF och en massa andra hojar funkar till det där juh.
"Om man spånar på en ny 600:a från CBR-/ZX-/R6-/GSXR-familjen kan man stämma in någon på alla eller några av följande påstående?" Hornet? CBF?
 
HanneZ skrev:
"Om man spånar på en ny 600:a från CBR-/ZX-/R6-/GSXR-familjen kan man stämma in någon på alla eller några av följande påstående?" Hornet? CBF?


Ja? Det är samma motor i cbr och hornet, dock ett par år äldre (är det -98?). Det mesta på Horneten är juh lånat från dess lite sportigare "syskon".
 
Svane skrev:
1. Du kan starta den mitt i villakvarterat kl 07:00 en söndag utan irritera grannar.
2. Kvalitén är genomgående mkt hög utan irriterande småfel.
3. Det är långt mellan serviceintervallerna och/eller servicekostnaden/timmåtgången ligger på en rimlig nivå.
4. Reservdelspriserna ligger lågt för en hoj i denna klass.
5. Du måste inte varmköra den i en tre till fem minuter utan kan starta upp, ta på hjälmen och sticka.
6. Tål att pendlas på.

Tack på förhand / Svane

Köp en scooter. :lol
 
Jo men han fråga ju om en sport 600 o även angav vilka modeller han fråga om! Noice har ju stonka motor i sin e de då en offroad? :)

/ Hannes
 
Svane skrev:
Värsta :kockofrågan antagligen men men....
Om man spånar på en ny 600:a från CBR-/ZX-/R6-/GSXR-familjen kan man stämma in någon på alla eller några av följande påstående? Och vilken skulle då stämma bäst?

1. Du kan starta den mitt i villakvarterat kl 07:00 en söndag utan irritera grannar.
2. Kvalitén är genomgående mkt hög utan irriterande småfel.
3. Det är långt mellan serviceintervallerna och/eller servicekostnaden/timmåtgången ligger på en rimlig nivå.
4. Reservdelspriserna ligger lågt för en hoj i denna klass.
5. Du måste inte varmköra den i en tre till fem minuter utan kan starta upp, ta på hjälmen och sticka.
6. Tål att pendlas på.

Tack på förhand / Svane

Ska försöka svara lite seriösare.

1. Alla hojar är tysta orginal! Framför allt runt 50 km/h o nedåt
2. Vet inte om du menade ny som i ny från fabrik, då är det ju svårt att veta, men då har man ju garanti.
3. Tänkt o serva själv? Vet inte hur det är med nya! Äldre kaggar har ungefär samma(av japsen)
4. Delar till min suzuki är billiga bara man köper från rätt ställe. Har hört att Honda har billiga reservdelar men har även hört att dom har dyra(hum?!)
5. Alla går o pendla, men du måste provsitta o provköra dom en sträcka så känner du om den känns bra för dig!

/ Hannes
 
troligen är det nån lågtrimmad luftkyld maskin det ska till i detta fallet, men då kanske det inet är så sportigt i stället.
Nej man får nog begripa att högtrimmade hojar behöver en del omsorg för att fungera.
 
1. Alla hojar går väl tillräckligt tyst med originalsystemet på?
2. Ingen större skillnad, men jag sätter nog CBR och GSXR lite högre än de andra.
3. Låg servicekostnad får man om man mekar själv, jag kan bara nåt om GSXR, den är lättskruvad. Justera ventiler t.ex. inga problem mha en v-manual.
4. Finns ingen med låga reservdelspriser. Välj den som det finns mycket beg delar till. Fördel: GSXR och R6.
5. En hoj med insprutning är bara att slå igång och köra. Förgasarhojar vill ju gärna varmköras lite först.
6. Allt går att pendla på, det handlar om dina "böjelser". Vill du åka bekvämt så köp en CBR600F, det finns nya såna kvar till bra priser.
 
Svane skrev:
...
5. Du måste inte varmköra den i en tre till fem minuter utan kan starta upp, ta på hjälmen och sticka.
...[/COLOR]

Alla japsar tror jag uppfyller dina krav om du ger fan i slipon.

MEN punkt 5 är ju upp till dig - alla hojar kan köras kalla men ingen hoj bör köras kall. Du vet, det är inte vi knuttar som löjlar oss när vi varmkör lite utan bilister som inte vet vad de håller på med när de drar iväg sekunden efter att det har tänt.

Att åtminstone ge den en minut eller två tror jag är en investering i framtiden.
 
Jaja ett par seriösa svar hittade man ju... :gnissla

Nej, jag vill inte ha en skoter...
Nej, jag vill inte ha en Hornet eller liknande...
Nej, varenda punkt måste inte stämma...

Tydliggörning av punkt 6.
Jag har inga problem med att sitta på ofta o länge på en sportig hoj (har nu en 748:a), det är hojen som ska palla för det vilket jag ställer mig frågande till om någon av de hojarna gör.

Som jag förstår av svaren så vet ni inte eller så kan man inte använda någon av dessa hojar i vardagligt syfte... Är dom endast för prydnad eller???

Edit: Såg inte ditt svar Chrille, tack...
Edit 2: Det gäller en helt ny hoj... :tummenupp
 
Chrille skrev:
Alla hojar kan köras kalla men ingen hoj bör köras kall. Du vet, det är inte vi knuttar som löjlar oss när vi varmkör lite utan bilister som inte vet vad de håller på med när de drar iväg sekunden efter att det har tänt.

Att åtminstone ge den en minut eller två tror jag är en investering i framtiden.

WORD!!
 
Svane skrev:
Tydliggörning av punkt 6.
Jag har inga problem med att sitta på ofta o länge på en sportig hoj (har nu en 748:a), det är hojen som ska palla för det vilket jag ställer mig frågande till om någon av de hojarna gör.

Varför skulle någon av hojarna INTE palla för det?????
 
K-Micke skrev:
Varför skulle någon av hojarna INTE palla för det?????

Tja inte vet jag, därför frågar jag. För bananpassade, för trimmade, för känsliga komponenter som enbart är anpassade till ban- alt. finväderskörning och inte för att tas ut i ur o skur varenda dag? Som sagt, inte vet jag...
Hojen jag har nu kan vara lite känslig mot fiskörning som jag ofta bedriver iaf när jag är på väg till jobb. Öhlinare vill helst jobba i fint o varmt väder, på bana och helst inte bli utsatt för potthål etc...
 
Det verkar nästan som du får köpa en BMW. Dom brukar var lite gnälliga mm, och där har dom 1000mils service intervaller. :7peta
 
Svane skrev:
Tja inte vet jag, därför frågar jag. För bananpassade, för trimmade, för känsliga komponenter som enbart är anpassade till ban- alt. finväderskörning och inte för att tas ut i ur o skur varenda dag? Som sagt, inte vet jag...
Hojen jag har nu kan vara lite känslig mot fiskörning som jag ofta bedriver iaf när jag är på väg till jobb. Öhlinare vill helst jobba i fint o varmt väder, på bana och helst inte bli utsatt för potthål etc...


Jo, men det är din hoj som är extremt....känslig, En japshoj är dussinvara och gjord för att gå och gå. Jämför service-intervallerna och kostnader för detsamma så inser du att du ger dig in i en ny värld.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top