Nä, där håller jag inte riktigt med dig Boris. Jag brukar balansera min motor så fort jag gör någonting som förändrar vikten på kolv eller vevstake. En HD är ur balanseringssynpunkt att betrakta som en encylindrig motor. Perfekt balans har man BARA på ett varvtal, balansfaktorn bestämmer bara vid vilket varvtal du balanserar ut motorn. Dom vanligaste balansfaktorerna brukar ligga mellan 50-60% av vikten på de fram och återgående delarna, vilket i praktiken betyder komplett kolv/kolvar samt 1/3 av vevstaken/vevstakarnas vikt. För den nyfikna finns mera utförliga instruktioner här: http://www.sscycle.com/modules/instruction/uploads/51-1037.pdf
Jag tror du misstolkade mig lite vi är nog eg överens....
Att ändra balansfaktor på en en cylindrig tvåtaktare är inget man gör, (det var ett svar på vad folk rekommenderade ovan om att balansera sina crossvevar.)
När man däremot gör större ingrepp på sin stånka eller twin kan det vara ide att återställa balansfaktorn. Att däremot ändra faktorn hej vilt utan någon simulering eller verkliga tester är inget jag rekomenderar, formeln med kolven+1/3 av vevens vikt är en förenkling av verkligheten och där finns 100 andra orsaker till vibrationer så resultatet av en ändring av balansfaktorn kan bli precis hur som helst.
Last edited: