Lättning av vevparti

• Thread starter Thread starter Rignell
  • Start date Start date
Nä, där håller jag inte riktigt med dig Boris. Jag brukar balansera min motor så fort jag gör någonting som förändrar vikten på kolv eller vevstake. En HD är ur balanseringssynpunkt att betrakta som en encylindrig motor. Perfekt balans har man BARA på ett varvtal, balansfaktorn bestämmer bara vid vilket varvtal du balanserar ut motorn. Dom vanligaste balansfaktorerna brukar ligga mellan 50-60% av vikten på de fram och återgående delarna, vilket i praktiken betyder komplett kolv/kolvar samt 1/3 av vevstaken/vevstakarnas vikt. För den nyfikna finns mera utförliga instruktioner här: http://www.sscycle.com/modules/instruction/uploads/51-1037.pdf

Jag tror du misstolkade mig lite vi är nog eg överens....

Att ändra balansfaktor på en en cylindrig tvåtaktare är inget man gör, (det var ett svar på vad folk rekommenderade ovan om att balansera sina crossvevar.)

När man däremot gör större ingrepp på sin stånka eller twin kan det vara ide att återställa balansfaktorn. Att däremot ändra faktorn hej vilt utan någon simulering eller verkliga tester är inget jag rekomenderar, formeln med kolven+1/3 av vevens vikt är en förenkling av verkligheten och där finns 100 andra orsaker till vibrationer så resultatet av en ändring av balansfaktorn kan bli precis hur som helst.

Last edited:
formeln med kolven+1/3 av vevens vikt är en förenkling av verkligheten och där finns 100 andra orsaker till vibrationer så resultatet av en ändring av balansfaktorn kan bli precis hur som helst.

Här finns en del om hur du beräknar balans i motorer

http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht03/Vevr.PDF

Vad gäller förenklingen av fram och återgående delar så är det klart att det är så, för olika delar av vevstaken har ju olika rörelsemönster! Hur skulle man annars kunna skilja vevstakens rörelser i rena rotationsrörelser samt upp och nedåt gående rörelser? Förklara gärna detta :confused:

Last edited:
Här finns en del om hur du beräknar balans i motorer

http://www.md.kth.se/~angstrom/download/Akht03/Vevr.PDF

Vad gäller förenklingen av fram och återgående delar så är det klart att det är så, för olika delar av vevstaken har ju olika rörelsemönster! Hur skulle man annars kunna skilja vevstakens rörelser i rena rotationsrörelser samt upp och nedåt gående rörelser? Förklara gärna detta :confused:

Jo tack jag har koll på hur man räknar men det jag ville komma till är att det inte bara är att ändra balansfaktor hej vilt och hoppas att det blir bra oavsett hur mycket man har räknat med de bifogade formlerna, där finns mängder av andra variabler när det gäller motorvibrationer och hur dessa vibrationer uppfattas av föraren.

Jo tack jag har koll på hur man räknar men det jag ville komma till är att det inte bara är att ändra balansfaktor hej vilt och hoppas att det blir bra oavsett hur mycket man har räknat med de bifogade formlerna, där finns mängder av andra variabler när det gäller motorvibrationer och hur dessa vibrationer uppfattas av föraren.

Nu låter det som lite svävande svar, jag förstår inte riktigt var du vill komma? Vilka andra variabler menar du :confused:

Nu låter det som lite svävande svar, jag förstår inte riktigt var du vill komma? Vilka andra variabler menar du :confused:

Alla vibrationer härstammar inte från den obalans som finns inbyggd i veven utan många andra saker påverkar.

Det jag försöker säga är att det går inte att motor x kommer att bli vibrationsfri vid varvtal Y bara för att vi har balansfaktor Z, så att ta fram formlerna och beräkna en annan balansfaktor för att man höjer varvtalet och lättar stakarna blir inte alltid bra.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd