Lättnads suck (?) ang försäkring

LILAB skrev:
2662299 Tog kontakt med salus ansvar och fick ett pris på nya hojen, halvförsäkring helår = 10.300,- det går att "frysa" (teckna) försäkringen nu, min börjar inte gälla förän 1/4 - 06 då jag ställer på hojen igen.
Tycker inte det är speciellt farligt, nytaget kort och hojen en importerad gsx-r1000 -06.

de va som fasen.
salus ansvar har ju haft riktigt sviniga premier tidigare.
man kan säga att dom visade TYDLIGT att dom inte ville ha med oss att göra.
förändringens tid kanske.

Tokigakon skrev:
2662587 Suck, folk räknar som fan läser bilen.

1850 + 34% = 2479
2479 + 100% = 4958
Höjningen blir alltså inte 134% utan 168%

Jämför detta med när en affär under rean ibland kan ha halva halva priset (50% + 50%) detta blir ju inte 100% rabatt utan 75%

Man kan inte addera och suptrahera som man vill när det gäller procent

Jag har dock svårt att tro att skatten skulle fördubblas också och därför blir höjningen "bara" 134% (bedömning alltså).

Väldigt många tycker det här är skit att lyfta ut en grupp som betalar sina sjukvårdskostnader och inte andra men det handlar ju egentligen BARA om att höja inkomst/utgift-förhållandet. Det är alltså bl.a. det här som betalar sänkta arbetsgivaravgifter, skatter, fastighetsskatt mm. Det finns egentligen bara två sätt att minska skattetrycket och samtidigt behålla välfärdsstandarden; få fler som betalar skatt eller fixa så att utgifterna blir mindre genom effektivisering, eller både och.

Jag tror följande:

marten_larsson skrev:
2663355 Jag har dock svårt att tro att skatten skulle fördubblas också och därför blir höjningen "bara" 134% (bedömning alltså).

Väldigt många tycker det här är skit att lyfta ut en grupp som betalar sina sjukvårdskostnader och inte andra men det handlar ju egentligen BARA om att höja inkomst/utgift-förhållandet. Det är alltså bl.a. det här som betalar sänkta arbetsgivaravgifter, skatter, fastighetsskatt mm. Det finns egentligen bara två sätt att minska skattetrycket och samtidigt behålla välfärdsstandarden; få fler som betalar skatt eller fixa så att utgifterna blir mindre genom effektivisering, eller både och.

Varför just fordon blir så drabbade är helt enkelt att det är lättast att genomföra nya avgifter på:finger , det finns redan ett fint omfattande och väll fungarande register över alla fordon i sverige .Till skillnad från båtar,fotbollspelare,bergsklättrare och hästar mm mmm mm. Ett sådant register skulle säkert ta ett par år att bygga upp/utforma samt ganska stora adminastrativa avgifter och ett par år innan barnsjukdommar mm blir lösta.:tummenner

Asså senaste månaden har det bara varit spekulationer om hur mycket höjningar det ska bli. Och hur dåliga moderatera är. Låt dom göra klart jobbet innan ni dömmer ut dem. Och med tanke på skattesänkningarna så kommer det ju bli exakt samma sak som innan. Bara det att arbetsmarknaden kommer att få ett startskott och då kan man sänka skatterna ännu mer.

Tänk lite långsiktigt och inte bara fram tills nästa kurva.

Peace

Finnepinnen skrev:
2663845 Asså senaste månaden har det bara varit spekulationer om hur mycket höjningar det ska bli. Och hur dåliga moderatera är. Låt dom göra klart jobbet innan ni dömmer ut dem. Och med tanke på skattesänkningarna så kommer det ju bli exakt samma sak som innan. Bara det att arbetsmarknaden kommer att få ett startskott och då kan man sänka skatterna ännu mer.

Tänk lite långsiktigt och inte bara fram tills nästa kurva.

Peace

Håller med här!
Och till alla som sitter med sina fina procenträkningar etc. o kastar paj på varandra för att den ena enligt den andra inte kan räkna!

Skärp Er..........eller menar ni att vi fullt ut kan börja göra budget efter era uträkningar! Som sagt är ju allt inte klart än..........så varför börja gräva graven redan nu?!?:va

Nä ner i garaget, byt olja o vaxa hojjen, snart e`våren här !!! :yoparty

Last edited:
Är alla här lika knallblåa??? det är som många ovanstående sagt att vi vet inte riktigt vad resultatet blir osv men ganska klart är väl att en höjning stundar runt hörnet. Vad jag blir mest trött på är att politikerna alltid ska straffa fordonsägare och dessutom enligt mig på fel sätt. Med tanke på att de ändå verkar göra precis som de vill har jag ett förslag. Lagstadga alkolås på samtliga bilar/lastbilar etc då jag kan tänka mig att detta kostar sanslösa pengar för samhället. O visst en massa personskador är säkert inte gratis MEN vad kostar tandkirurgin för alla hockeyspelare el alla menisk skador hos fotbollsspelare el.. ja ni fattar. Nej fordonsägarna ska ta det men ingen annan... lite konsekvens om jag får be... O för alla som säger att det kommer tillbaka i form av sänkt inkomstskatt etc, är man student så har man ändå samma inkomst! Någon som vill köpa en er-6? för köra med den är nog tveksamt om jag har råd med.

Dauich skrev:
2663891 Är alla här lika knallblåa??? det är som många ovanstående sagt att vi vet inte riktigt vad resultatet blir osv men ganska klart är väl att en höjning stundar runt hörnet. Vad jag blir mest trött på är att politikerna alltid ska straffa fordonsägare och dessutom enligt mig på fel sätt. Med tanke på att de ändå verkar göra precis som de vill har jag ett förslag. Lagstadga alkolås på samtliga bilar/lastbilar etc då jag kan tänka mig att detta kostar sanslösa pengar för samhället. O visst en massa personskador är säkert inte gratis MEN vad kostar tandkirurgin för alla hockeyspelare el alla menisk skador hos fotbollsspelare el.. ja ni fattar. Nej fordonsägarna ska ta det men ingen annan... lite konsekvens om jag får be... O för alla som säger att det kommer tillbaka i form av sänkt inkomstskatt etc, är man student så har man ändå samma inkomst! Någon som vill köpa en er-6? för köra med den är nog tveksamt om jag har råd med.

Väl resonerat!!

Känns som att det var fel tid att börja plugga...
men enligt många så har vi ju ingen rätt att åka motorcykel...:FU

Näe jag ska försöka o ha kvar hojen och hojåkandet in i det sista även om det slutar med att man får åka glidare....

:hojharley

Last edited:
Dauich du ska vara glad att du inte bor i stockholm, som du kanske inte vet införde soccarna en form att utjämningsskatt vilket innebär att stockholmare betalar en extra skatt för att alla andra delar av sverige ska gå bra. 31 miljarder om året pungar vi ut är inte det kasst då?. Eller varför inte den tokigt höga fastighetsskatten. Vad jag menar med det hela är ju att det inte bara är vi som får det stramt utan alla.

Sverre38 skrev:
2662619 Var på mitt försäkringsbolag i går ang just denna fråga..där fick jag som svar att dom med störrsta säkerthet inte han med höyningar för efter 2007:) :tummenupp
Skönt man vet ju alldri..men..en glkad försiktig present känns det som nu när julen närmar sig:D

Rätt - han kommer inte med höjning på din "tragikförsäkring"
MEN, om promenorian dvs lagförslaget besluttas av Riksdagen, kommer han att kräva dig parallelt för en tragikförsäkringsSKATT, som han enligt lagen då blir pliktig att göra.

Till information har Forsäkringsforbundet stridat för inte att bli skatt-uppkrävare.. och det känns som dom har forlorad...

de kan ju hända att polisen får mycke o göra istället när fler o fler kör oförsäkrat o oskattat var redan flera i sommras o de lär ju inte bli mindre efter höjningen!

oki..jag är me..
litar mkt på SMC ..

Galne Dansken skrev:
2664388 Rätt - han kommer inte med höjning på din "tragikförsäkring"
MEN, om promenorian dvs lagförslaget besluttas av Riksdagen, kommer han att kräva dig parallelt för en tragikförsäkringsSKATT, som han enligt lagen då blir pliktig att göra.

Till information har Forsäkringsforbundet stridat för inte att bli skatt-uppkrävare.. och det känns som dom har forlorad...

Finnepinnen skrev:
2664309 Dauich du ska vara glad att du inte bor i stockholm, som du kanske inte vet införde soccarna en form att utjämningsskatt vilket innebär att stockholmare betalar en extra skatt för att alla andra delar av sverige ska gå bra. 31 miljarder om året pungar vi ut är inte det kasst då?. Eller varför inte den tokigt höga fastighetsskatten. Vad jag menar med det hela är ju att det inte bara är vi som får det stramt utan alla.

31 miljarder på 800k invånare... Knappa 40 loppor per person och år. Det var ju hyggligt av er. :D

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage