Lättaste/Bästa strypningen att ta bort på KTM 625/660?

Marron

Med mellanhoj..
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 SMC -05
Vet att det finns många trådar om strypningarna på KTM:erna, och jag har läst en hel del av dem.

Mitt läge är lite speciellt dock. Jag får inte köra dem ostrypta, har A-begrännsat kort. Men jag har läst att motorerna kanske inte mår så bra av att gå strypta.

Så jag undrar vilken strypning som motorn mår bäst av att man tar bort, eller vilken som är lättast.

Har ni några råd?

Tack

Marcus
 
Marron skrev:
Vet att det finns många trådar om strypningarna på KTM:erna, och jag har läst en hel del av dem.

Mitt läge är lite speciellt dock. Jag får inte köra dem ostrypta, har A-begrännsat kort. Men jag har läst att motorerna kanske inte mår så bra av att gå strypta.

Så jag undrar vilken strypning som motorn mår bäst av att man tar bort, eller vilken som är lättast.

Har ni några råd?

Tack

Marcus
Hör me dem på mckompaniet... där köppte ja min strypning till min dominator, det är klart motorn inte mår bra, motorn får inte rätt luft-sopppa blandning, så ska du kör med strypningen i så är det att rekomendera att bestycka om instrutningen, då går motorn bättre har ja hör iaf.... om jag inte missminner mig så finns det ingen strypningssats till ktm 660, men ja kan ha fel

lycka till
 
Vad jag förstått så är det samma typer av strypning till KTM och Husaberg. Isf sitter det 4st:
trottelstopp
igentäpt luftfilter (på husaberg är det en plastpåse)
gnistgaller i ljuddämparen
annat huvudmunstycke i förgasaren för bestyckningens skull

Det du kan ta bort är allt utom trottelstoppet. Trottelstoppet skapar inget motstånd för motorn utan det tillåter dig bara inte att gasa fullt alltså minst skadligt. Tar du bort strypningen i luftburken och gnistgalleret så bestycka om hojen, ska gå bra med originalstorleken på munstycket om vill ha en korrekt bestyckning utan att ha några spec önskemål om perfekta inställningar.
 
Marron skrev:
Vet att det finns många trådar om strypningarna på KTM:erna, och jag har läst en hel del av dem.

Mitt läge är lite speciellt dock. Jag får inte köra dem ostrypta, har A-begrännsat kort. Men jag har läst att motorerna kanske inte mår så bra av att gå strypta.

Så jag undrar vilken strypning som motorn mår bäst av att man tar bort, eller vilken som är lättast.

Har ni några råd?

Tack

Marcus
Du mår inte heller bra av att hojen är strypt!! Om du köper nytt så fixas det i butiken.. :)
 
På Ktm 660 så är den strypt med en annan nål och munstycken i förgasaren samt gnistgaller i ljuddämparen.
Det tar för en kunnig person ca 30min att montera/demontera.
660 levereras nya med den stryningen som standard, men de flesta ser till att det plockas bort vid leveransen alt förstaservicen.
Om man inte har A kort förståss men det är nog frestande att ta
bort ändå.
 
Okej, tack alla.

Klart jag gärna ryckt alla strypningar, men jag vill inte ta risken... kostar en del att ta körtkort.
Dock kanske det inte spelar någon roll om man rycker alla eller en egentligen...

Men jag får la se...


En grej till, får man med instrucktioner och delar för att avstrypa?
 
Delarna för att avstrypa följer med men inte instruktioner men det är bara att byta till den nålen som följer med och byta huvudmustycke, gnistgallret knackar man bort med hammare + mejsel. Kolla i instruktionsboken.
Om du skulle bli stoppad är det knappast troligt att de kollar effekten i hojjen, hur ska det gå till då måste de ju bänka hojjen.
 
AddeRS skrev:
Delarna för att avstrypa följer med men inte instruktioner men det är bara att byta till den nålen som följer med och byta huvudmustycke, gnistgallret knackar man bort med hammare + mejsel. Kolla i instruktionsboken.
Om du skulle bli stoppad är det knappast troligt att de kollar effekten i hojjen, hur ska det gå till då måste de ju bänka hojjen.

Tackar! Nej att de stoppar en är jag inte rädd för, det är mer att smälla som kan bli tråkigt... eller aa, tråkigare ..
 
trottelstoppet

Någon som har en guide eller kan berätta på ett enkelt sätt hur man får bort trottelstoppet på en KTM 640?

Sitter i förgasaren va?eller är det bara följa gaswiren så hittar men den?:confused:
 
Någon som har en guide eller kan berätta på ett enkelt sätt hur man får bort trottelstoppet på en KTM 640?

Sitter i förgasaren va?eller är det bara följa gaswiren så hittar men den?:confused:

e de strypning i throtteln så får du skruva av toppen på förgasaren där gaswiren går in och plocka ut throtteln och kolla varför den inte vill upp fullt,
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top