Lättaste 600an?

• Thread starter Thread starter Lindmarker
  • Start date Start date
Ska du ha hojen för att rejsa med så den ska passa in i någon speciell tävlingsklass, eller köra bana bara för ditt eget nöjes skull? Är det det senare av alternativen så skulle nog jag kanske ha kollat på en Triumph Daytona 675.

Panigale med stödhjul hade ju vart :rock

Det skiljer väldigt lite i vikt/effekt/chassie mellan de japanska 600cc från 06/08 och frammåt. Triumph har jag dålig koll på, men den är väl ganska vanlig som banhoj. Fast det är inte många som tävlar med den i sverige.

Så skall du "bara" köra bana så spelar det inte så stor roll vad du väljer. Ta den du sitter bäst på och hittar till ett bra pris.

Ska du ha hojen för att rejsa med så den ska passa in i någon speciell tävlingsklass, eller köra bana bara för ditt eget nöjes skull? Är det det senare av alternativen så skulle nog jag kanske ha kollat på en Triumph Daytona 675.

675 får köras i 600 klassen då motorer som har mindre antal cylindrar får ha mer kubik, 675 för tre cylindrar och tror det är 750 för två cylindrar om det inte är ändrat.

Spelar ingen större roll. Jag tror att du oavsett hoj kunde ha nytta av ett något bredare och/eller mer utvinklat styre för att få bättre hävstång och därmed lättare styrning, du har ju inte samma nytta av smalt/bakåtsvept styre som en som kör med vanlig körställning.
Du kanske redan tänkt på det själv, jag var instruktör/föråkare för dig för en massa år sedan vill jag minnas men inte kommer jag ihåg hur ditt styre såg ut.

Om du brottas med hojen på banan, så gör du fel.
Tittar du sedan på GSXR så vägde GSXR 1000 från 2005 mindre än GSXR 600 från 2005.

Alla SST 600 cyklar går med ganska stor lätthet att få ner till viktgränsen stipulerad i reglementet så det spelar ingen roll. Sen är R6 en riktigt bra cykel och mitt förstahandsval om jag skulle börja åka 600 på bana

Om du brottas med hojen på banan, så gör du fel.
Tittar du sedan på GSXR så vägde GSXR 1000 från 2005 mindre än GSXR 600 från 2005.

Pssst... Läs på om vilka fordon TS styr så kanske problematiken blir mer begriplig...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park