Lättare bakhjulsåkning

Tack för alla tips och kommentarer! Det börjar ta sig nu :Rockbanan ettans växel och lite lagom varv, GASA och lite lätt ryck så kommer det med fint framhjulet, man va lite fegis ett tag och släppte på gasen ganska omgående men nu har man hittat tyngpunkten lite, den slår ju faktiskt inte över i första taget. Är lite klurigare på tvåans växel, men det ska nog komma där med. Nu blev det ju helt plötsligt kul att bara hoppa i stället och åka till en lugn raksträcka och köra fram och tillbaka, fram och tillbaka! Åter igen, tack för alla seriösa inlägg, bra ställe det här! :tummenupp

Fan Va Du Ljuger

[PlastRaket] skrev:
Det måste va nå't fel på den hojen, det ska gå lätt att få upp den. Vilken växel kör du på? Min suzuki slår runt om jag vrider fullt på 2:an i 110 och min är orginaldrevad, du har väl lite bättre vrid i din än vad jag har även om du inte har riktigt lika hög toppeffekt. Vad vill jag säga då, jo du är antagligen för feg och har inte lärt känna din nya hoj än.

FAN VA DU LJUGER :tomten :tomten :tomten

ninja joppe skrev:
Tack för alla tips och kommentarer! Det börjar ta sig nu :Rockbanan ettans växel och lite lagom varv, GASA och lite lätt ryck så kommer det med fint framhjulet, man va lite fegis ett tag och släppte på gasen ganska omgående men nu har man hittat tyngpunkten lite, den slår ju faktiskt inte över i första taget. Är lite klurigare på tvåans växel, men det ska nog komma där med. Nu blev det ju helt plötsligt kul att bara hoppa i stället och åka till en lugn raksträcka och köra fram och tillbaka, fram och tillbaka! Åter igen, tack för alla seriösa inlägg, bra ställe det här! :tummenupp

Se upp för medtrafikanter och öva helst på avskild väg/bana när du kör på bakan. Inte roligt att vurpa och kvadda både dig, hoj och medtrafikanter!

Lycka till :tummenupp

Ingen expert här heller. Men min R1 01a fighter brukar jag koppla upp på tvåan i ungefär 60km/h (originaldrevning) sen kan man om man har en tillräckligt lång raka, mer eller mindre powerwheela tills den slår ner i ~180-190km/h.
Annars går det även att koppla upp den på 3an i 160+.

1an är så djävla ryckigt att köra på, men där är det bara av/på oavsett varvtal tycker jag.

Ger en ny dimension till omkörningar iaf!

Reser sig även på tvåan med enbart gas, bara hålla fullt så kommer den. Men det känns så djävla okontrollerat + att det går så innihelvete fort då! Man accelererar en 40-50km/h utan problem innan den reser sig och att hitta balanspunkten under full acceleration runt 130-140km/h är lite halvläskigt tycker jag.

//F

har funderat på att dreva ner hojen 1fram tre bak.hur mycket gör det i hastighet på 1an 2an tycker det börjar gå så fort på 2an så jag vågar inte få upp den,grejar ca200m på ettan men på 2an blir jag för feg så jag tycker det borde gå bättre med nerdrevning(det är en reetta)

En tråd till om slangning........

:corn

Bifogat

• slang.jpg
    slang.jpg
    40.1 KB · Visningar: 176
Last edited:
pontiac skrev:
har funderat på att dreva ner hojen 1fram tre bak.hur mycket gör det i hastighet på 1an 2an tycker det börjar gå så fort på 2an så jag vågar inte få upp den,grejar ca200m på ettan men på 2an blir jag för feg så jag tycker det borde gå bättre med nerdrevning(det är en reetta)

Hoppas du menar 1 mindre fram och 3 fler bak?

Har läst igenom hela denna tråd nu, å de va en del intressant läsning.

Jag tog själv A-lappen för c.a 4v. sedan och köpte en Suzuki GSX1100-R -89 (Streetfighter) som förstahoj som av förra ägaren påstods ha c.a 160Hk, vet inte om det kan stämma. Den är importerad från Tyskland (tror jag) år 2003 och han påstod att den hade 150Hk från fabrik, och att den har portade toppar och ett Roadracing-avgassystem av nått slag - därefter då förmodligen 160Hk enligt honom. Men det är en sidofråga.

Då jag kört lite med bågen nu så är jag lite "besviken" på att den inte reser sig på ren gas på 2:an, trodde det var "dåligt" med den effekten, men det verkar enligt denna tråd inte vara så konstigt utan mer normalt. Ettan är ju brutal, den går inte ens använda fullt ut utan att slå över - man får antingen släppa av lite eller dra på succesivt. Jag hade en Kawazaki KX500 cross innan å den lärde jag mig köra 2-5 (högsta växel) på några veckor, å den gick dra upp på ren gas även på 4:ans växel - endast 5:an man fick hjälpa till å rycka lite. Det var därför jag vart "besviken" på att Suzukin "inte ens gick upp på 2:an".

Har nu lärt mig hyffsat att köra 1-2 och 2-3 växel, och drar själv upp med gas från 1:an och med koppling från 2:an - har själv inte testat släppa gas/gasa+rycka taktiken något, men ska nog känna lite på det. Att wheela på 4-5 avvaktar jag nog med tills jag lärt mig köra i balansläget, man är uppe i bra hastigheter redan på 3:an, och mer fart är inget jag behöver i dagsläget.

Tycker fortfarande det är lite läbbigt å lägga sig i balansläget, det är som det är något i skallen som säger nej, ungefär som om man ska försöka göra en bakåtvolt på bar mark (vilket inte är några problem från brygga ner i vatten).

Men efter vad jag ser i denna tråd så förstår jag att jag lärt mig rätt snabbt, å det är känns ju roligt. Får se om jag lär mig ordentligt eller dör först :)
(Att köra ordentligt innebär för mig att kunna köra i balansläget och båda accelerera, hålla jämn hastighet och sänka hastigheten på slangen)

//Benny

Last edited:
ByF skrev:
Att wheela på 4-5 avvaktar jag nog med tills jag lärt mig köra i balansläget,

Har du en originaldrevad hoj så räcker trean bra, speciellt på en fighter som tar mycket vind det håller ner farten bra. Men har du nå Mikuni flatslideförgasare å grejer på den brukar dom bli ganska hetsiga att köra = svårare.

[PlastRaket] skrev:
Det måste va nå't fel på den hojen, det ska gå lätt att få upp den. Vilken växel kör du på? Min suzuki slår runt om jag vrider fullt på 2:an i 110 och min är orginaldrevad, du har väl lite bättre vrid i din än vad jag har även om du inte har riktigt lika hög toppeffekt. Vad vill jag säga då, jo du är antagligen för feg och har inte lärt känna din nya hoj än.
Yeye, antagligen...

jo då

det går bra med koppling då med men man får vara snabb o lägga i tvåan...lite väl hetsigt på ettan...

don_tomazo skrev:
Här rycks ingenting. Jag använder kopplingen :) Om jag inte ska upp direkt efter jag rullat iväg. Då är det ettan med på/av teknik som gäller.

ByF skrev:
Har läst igenom hela denna tråd nu, å de va en del intressant läsning.

Jag tog själv A-lappen för c.a 4v. sedan och köpte en Suzuki GSX1100-R -89 (Streetfighter) som förstahoj som av förra ägaren påstods ha c.a 160Hk, vet inte om det kan stämma. Den är importerad från Tyskland (tror jag) år 2003 och han påstod att den hade 150Hk från fabrik, och att den har portade toppar och ett Roadracing-avgassystem av nått slag - därefter då förmodligen 160Hk enligt honom. Men det är en sidofråga.

Då jag kört lite med bågen nu så är jag lite "besviken" på att den inte reser sig på ren gas på 2:an, trodde det var "dåligt" med den effekten, men det verkar enligt denna tråd inte vara så konstigt utan mer normalt. Ettan är ju brutal, den går inte ens använda fullt ut utan att slå över - man får antingen släppa av lite eller dra på succesivt. Jag hade en Kawazaki KX500 cross innan å den lärde jag mig köra 2-5 (högsta växel) på några veckor, å den gick dra upp på ren gas även på 4:ans växel - endast 5:an man fick hjälpa till å rycka lite. Det var därför jag vart "besviken" på att Suzukin "inte ens gick upp på 2:an".

Har nu lärt mig hyffsat att köra 1-2 och 2-3 växel, och drar själv upp med gas från 1:an och med koppling från 2:an - har själv inte testat släppa gas/gasa+rycka taktiken något, men ska nog känna lite på det. Att wheela på 4-5 avvaktar jag nog med tills jag lärt mig köra i balansläget, man är uppe i bra hastigheter redan på 3:an, och mer fart är inget jag behöver i dagsläget.

Tycker fortfarande det är lite läbbigt å lägga sig i balansläget, det är som det är något i skallen som säger nej, ungefär som om man ska försöka göra en bakåtvolt på bar mark (vilket inte är några problem från brygga ner i vatten).

Men efter vad jag ser i denna tråd så förstår jag att jag lärt mig rätt snabbt, å det är känns ju roligt. Får se om jag lär mig ordentligt eller dör först :)
(Att köra ordentligt innebär för mig att kunna köra i balansläget och båda accelerera, hålla jämn hastighet och sänka hastigheten på slangen)

//Benny

Jag är beredd att hålla med...har haft de flesta nya sporthojar och alla beter sig olika bla så är R1- 03 enklare att wheela med än CBR1000RR -04, hur konstigt det än låter. Den har en lägre utväxling och vridet på lägre register.
.... det är dessutom en jävligt stor skillnad om den som sitter på väger 100kg eller 50kg samt 195cm kontra 165 cm.
Kopla upp på ett behagligt varv så blir allt mycket lugnare och man kan öva lite längre på varje växel. R6 går att rycka med koppling på 3:an men det är ändå trevligare på 2:an osv osv....

Badbowtie skrev:
en omdrevning underlättar ju faktiskt, men det gäller att hitta läget där cykeln har sitt vrid.
Lägg i tvåan, gasa upp till ca 6-7000 varv släpp sen gasen och vrid sen på för fullt samtidigt som du lite hjälpsamt rycker i styret så sak du se att framhjulet kommer att peka mot skyn.

lycka till

jag har hört om den metoden.. har inte börjat träna feta weelies än... men det kommer i sommar...
men är inte den tekniken betydligt mer slitsam för växellåda än den "traditionella" slira upp på kopplingen metoden...

nyfiken fråga från en som ännu inte är bäst.
//droopfy

Tog lappen den 7:e juli alltså för ett par veckor sen. Dagen efter drog ja min Hornet 6:a på bakan & nu drar man den fullt ut på ettan i lugnt tempo. Jobbar på att knycka i 2:an men den orkar inte riktigt om man dalar för mycke. Har beställt nya drev. -1 fram & +5 bak. Ska bli spännande. Polaren dra upp sin på 4:an i 140 med samma drevning. :banana

spänn ihop framdämparna och bakdämparen då blir det kanon bra :tummenupp .Jag fick det tipset av en vis weelieman från potatoes mc :Bugar det blev mitt genombrott på bakhjulsfronten,så nu är det bara att växla på :rolleyes: .

beafcake skrev:
spänn ihop framdämparna och bakdämparen då blir det kanon bra :tummenupp .Jag fick det tipset av en vis weelieman från potatoes mc :Bugar det blev mitt genombrott på bakhjulsfronten,så nu är det bara att växla på :rolleyes: .

Vad menar du med att spänna ihop?

//F

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey