Lättare bakhjulsåkning

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Hej!

Har precis köpt mig en CBR900-97 och tycker att man får slita lite mycke för att få upp framhjulet. ( ska väl tillägga att man inte är stuntproffset själv) Kan en kugg mindre på fram drevet göra det hela lite enklare?
Tacksam för lite tips.
 
ninja joppe skrev:
Hej!

Har precis köpt mig en CBR900-97 och tycker att man får slita lite mycke för att få upp framhjulet. ( ska väl tillägga att man inte är stuntproffset själv) Kan en kugg mindre på fram drevet göra det hela lite enklare?
Tacksam för lite tips.
Det måste va nå't fel på den hojen, det ska gå lätt att få upp den. Vilken växel kör du på? Min suzuki slår runt om jag vrider fullt på 2:an i 110 och min är orginaldrevad, du har väl lite bättre vrid i din än vad jag har även om du inte har riktigt lika hög toppeffekt. Vad vill jag säga då, jo du är antagligen för feg och har inte lärt känna din nya hoj än.
 
ninja joppe skrev:
Hej!

Har precis köpt mig en CBR900-97 och tycker att man får slita lite mycke för att få upp framhjulet. ( ska väl tillägga att man inte är stuntproffset själv) Kan en kugg mindre på fram drevet göra det hela lite enklare?
Tacksam för lite tips.

Luta dig mer bak eller nåt. Det finns ingen motorcykel som kör på bakhjulet av sig själv bara för att man vill.

(Ja OK, det finns VISSA hojar som gör det)
 
[PlastRaket] skrev:
Det måste va nå't fel på den hojen, det ska gå lätt att få upp den. Vilken växel kör du på? Min suzuki slår runt om jag vrider fullt på 2:an i 110 och min är orginaldrevad, du har väl lite bättre vrid i din än vad jag har även om du inte har riktigt lika hög toppeffekt. Vad vill jag säga då, jo du är antagligen för feg och har inte lärt känna din nya hoj än.


Slår runt på gas på 2ans växel i 110 :lol :hihi :lol :hihi
Inte utan turbo då.... :Bugar :Bugar
 
Aså man kan wheela med vilken hoj som helst, krävs bara lite övning. Jag drevade ner min hoj tre kugg fram och drevade upp den 5 kugg bak så nu gasar jag upp den på 4:ans växel lägger sen i femman och glider fram på slangen.

:yoparty
 
ninja joppe skrev:
Hej!

Har precis köpt mig en CBR900-97 och tycker att man får slita lite mycke för att få upp framhjulet. ( ska väl tillägga att man inte är stuntproffset själv) Kan en kugg mindre på fram drevet göra det hela lite enklare?
Tacksam för lite tips.

en omdrevning underlättar ju faktiskt, men det gäller att hitta läget där cykeln har sitt vrid.
Lägg i tvåan, gasa upp till ca 6-7000 varv släpp sen gasen och vrid sen på för fullt samtidigt som du lite hjälpsamt rycker i styret så sak du se att framhjulet kommer att peka mot skyn.

lycka till
 
Kleiv skrev:
Aså man kan wheela med vilken hoj som helst, krävs bara lite övning. Jag drevade ner min hoj tre kugg fram och drevade upp den 5 kugg bak så nu gasar jag upp den på 4:ans växel lägger sen i femman och glider fram på slangen.

:yoparty

du var inte blyg på att dreva om, hur blev den att köra efter det där.
kan väl inte gå så fort i alla fall.??
 
E ni tokiga eller?!! köra med framhjulet i vädret?!! hur ska man kunna bromsa med framhjulet då?!!! Helgalet tycker jag! :död
 
nåt jag tycker verka fördjävligt roligt är att så många säger att dom gasar upp den på 2 eller 3an el likn mens vissa får precis upp den på 1an...o då kan de ofta vara likadana hojar med ungefär samma grejer gjort åt dom..
hur kommer de sig?
finns de allt för många amatörer där ute eller ljuger vissa?
hade de bara vart o gasa upp en hoj kan ju vem som helst göra det. de e ju bara o vrida på.
jag själv har aldrig kommt upp på 2an på varken min cbr600 eller mn förra tl1000s o den va bänkad o i toppskick helsystem pc o kn...ändå säger folk att tl1000 är en wheelimaskin..
min xr kommer jag lätt upp på 2an helt orginal men det säger ju nästan sig själv.
 
ozeo skrev:
nåt jag tycker verka fördjävligt roligt är att så många säger att dom gasar upp den på 2 eller 3an el likn mens vissa får precis upp den på 1an...o då kan de ofta vara likadana hojar med ungefär samma grejer gjort åt dom..
hur kommer de sig?
finns de allt för många amatörer där ute eller ljuger vissa?
hade de bara vart o gasa upp en hoj kan ju vem som helst göra det. de e ju bara o vrida på.
jag själv har aldrig kommt upp på 2an på varken min cbr600 eller mn förra tl1000s o den va bänkad o i toppskick helsystem pc o kn...ändå säger folk att tl1000 är en wheelimaskin..
min xr kommer jag lätt upp på 2an helt orginal men det säger ju nästan sig själv.

Det är bara att instämma.
Personligen tror jag folk har lite svårt att nyansera sina inlägg (och erfarenheter)
Den som säger att hojen kommer slå runt vid enbart gaspådrag i 110 (som exemplet ovan) är ute på en bärtur.
Jag har då aldrig provkört en hoj men sån enorm effekt.
Ändå tycker jag både min motard och min Gixxer 1000 på kvalificera sig ganska bra.
Visst, dippar jag gasen, rycker till i styret och sen håller stumt så kommer ju styret träffa backen snart men det var ju inte det som var frågan.

Bara för att man fått in tryck/ryck metoden så går INTE hojen upp på bara gas. Det är ju för f....n rycket som får hojen att lyfta :fatta!
Sen att vissa inte ens får nya tusenkubikare att lyfta beror nog mest på feghet, de ger helt enkelt inte fullt.

Men snälla, var lite nyanserade och tänk efter hur ni egentligen gör när ni lyfter upp hojen på slangen.
 
Polarn tog upp sin på 3:an utan kopplingen, ställ dig upp leta vridtoppen tryck ner styret och samtidigt som den går upp vrider du fullt så ska du se den kommer.
 
En TLR är busenkel att få upp, lite klurigare att köra vidare på slangen, men det handlar bara om teknik.
6000 rpm, tvåans växel, litet av/på med gasen och tjohooo framhjulet är i vädret. (möljigen rycker jag lite också, kommer inte riktigt ihåg, billigare att cracha med XRen... :tungan ) Och, tja, som vanligt får man inte fega för då åker det inte upp. Jag kan ledigt erkänna att jag in kan köra på slangen på min TL, men att få upp den har aldrig varit ett problem, problemet ligger i att våga åka vidare... :hihi
TLS är till och med enklare att wheela med då man sitter mer upprätt och har ett bättre vrid på låga varv.

Min XR å andra sidan tillhör gruppen av motorcycklar som wheelar av sig själv... :tungan
 
även om du har en CBR så är det samma sak som med Tiller, det gäller bara att hitta var i registret som du ska ligga for att den ska hoppa up.
Polaren har en CBR -00 och den stutsar ju upp i tid och otid och den hojen är helt standard, sånär som på miniblinkers. Så bara att leta upp vrid toppen. OCh glom inte att ha alla skydd på dig :)

:hej
 
ninja joppe skrev:
Hej!

Har precis köpt mig en CBR900-97 och tycker att man får slita lite mycke för att få upp framhjulet. ( ska väl tillägga att man inte är stuntproffset själv) Kan en kugg mindre på fram drevet göra det hela lite enklare?
Tacksam för lite tips.

Jag har en blade -96:a och det ska väl inte skilja något på våra cyklar direkt?
Jag gasar lite fint upp till 6-7000 rpm på ettan sen så ger jag bara fullt och den lättar fint. Nu ska ja bara lära mej att få upp den på tvåan oxå!!
Kan säga att jag kört med samma hoj i 3½ säsong innan jag fick upp den. Trodde att jag gjorde rätt från början, kanske jag gjorde men jag va helt enkelt för feg, så får du inte upp den så sitter det i skallen, precis som när du är brakk och får med dej en :tuttar hem från krogen, då får du fan inte upp den :hihi

Jag började med att köra sakta (20-30km/h) och koppla upp den på ettan bara för att fatta att den inte slår över så fort framhjulet lättar, sen va det inte såå svårt vid högre hastigheter.
Träna på :yoparty
 
ninja joppe skrev:
Hej!

Har precis köpt mig en CBR900-97 och tycker att man får slita lite mycke för att få upp framhjulet. ( ska väl tillägga att man inte är stuntproffset själv) Kan en kugg mindre på fram drevet göra det hela lite enklare?
Tacksam för lite tips.

Använd kopplingen!, plus att det blir mera kontrollerat ( Min personliga uppfattning! )

Inga som helst problem att få upp hojen på slangen, du behöver nog lite övning bara!.
 
ninja joppe skrev:
Hej!

Har precis köpt mig en CBR900-97 och tycker att man får slita lite mycke för att få upp framhjulet. ( ska väl tillägga att man inte är stuntproffset själv) Kan en kugg mindre på fram drevet göra det hela lite enklare?
Tacksam för lite tips.

Fortsätter lite på mjukis killens inlägg. Kör själv en CBR 900 -98, och är likadant för mig. Ligger runt 5-7 rpm, sen ger jag full gas och så kommer framhjulet utan problem på 1:an.

När det gäller tvåan trodde jag att min hoj sakna effekt, fel på koppling etc etc... men det var tekniken som va den felande länken. :D Nu har jag iaf lärt mig att ligga runt 70-100 (70 går bäst), vri fullt och sen dippa till med kopplingen så är man uppe.
Sen sitter det en hel del i skallen oxå, gör man ett halvdant försök så lyckas man inte, men sommaren är lång som tur är :hihi
 
Håller själv på att försöka lära mig att åka på slangen. Men då kommer den viktiga frågan tycker jag... hur mycket pallar framdämparen med... Så som man slår ner ibland känns de som om den skulle paja vilken sekund som hellst eller håller hojen mer än vad man tror? Ska kanske tilläggas att jag kör en R1 av 2000 år modell.
 
danne_boy69 skrev:
Håller själv på att försöka lära mig att åka på slangen. Men då kommer den viktiga frågan tycker jag... hur mycket pallar framdämparen med... Så som man slår ner ibland känns de som om den skulle paja vilken sekund som hellst eller håller hojen mer än vad man tror? Ska kanske tilläggas att jag kör en R1 av 2000 år modell.

Pallar nog med en hel del, men inte kanske inte för mycket för ofta. Sägs ju att hojjar som slangar mycket är det bara en tidsfråga innan packboxarna måste bytas :gnissla

Jag fösöker se till så man inte gör varvstopp eller liknande, så kan man ge full gas innan man slår i backen, blir lite mjukare så (plus att pungen räddas) :D
 
Jag skulle faktiskt vilja påstå, för alla er därute som vill lära er att köra på bakhjulet för en billig penning, att köpa en gammal Kawa KX80 eller liknande.

Körde just en Kawa för något år sedan, och blev alldeles supersugen på att köpa en själv, busenkel att wheela och stoppiea med! Och då var den både gammal, risig och trött. Utan problem körde man 1-6 på bakhjulet, och ifall nu olyckan skulle vara framme så sitter man lågt, kör relativt långsamt och crossen i sig lär inte ta ngn större skada.

Själv börjar jag faktiskt se mig själv som ganska begåvad när det gäller bakhjulskörningens alla konster, men jag har mycket kvar att lära!
Har haft för lite möjligheter till att prova på olika.

Lärde mig under de månader jag hade min första sporthoj FZR1000 -90, ingen bra wheeliehoj enligt många) att köra 1-2 på bakhjulet, 1-2-3 vid ngt enstaka tillfälle då det krävde att allt klaffade. Dock körde man med lätthet uppemot ½km i 2an ståendes, väldigt kul.

Sen med min CR500 som jag ägde i drygt ett år innan jag sålde den i höstas, så hann man ju med både det ena och det andra. Fick det aldrig att funka med att stå och wheela med den dock (jätteobehagligt då jag provade, kan bero på mina 201+ cm, dock funkade det jättebra men min FZR!?), men annars var den jättekul. Ettan var förbjuden, så det blev att leka med 2an-5an istället. Lärde mig då det underbara wheeliesättet "knäet-på-sitsen" och skulle vilja påstå att det är bland de skönaste, iaf på 500an då man inte kunde köra ngn längre tid sittandes innan inälvorna skakat sönder. :D

Var dessutom ut på provkörning med lite Triumph-hojar hos en MC-handlare i helgen, provade på Rocket III:an (hjälp!), Sprint STn och nya Speed Triplen (1050i).

Sprint STn gick upp fruktansvärt lätt och mjukt på gas i 1an.
Speed Triplen var för ivrig på ettan (styret lekte boxare med mitt ansikte...), men i tvåan var den lite segare. Med koppling gick den dock upp ytterst smidigt och behagligt i 2an och sedan körde man 2-4 hela vägen ut, underbart! Gick även upp på 4an om man stod upp, men eftersom jag inte ville utmana ödet så var det bara att konstatera att det gick, och låta det vara bra så.

Den sistnämna hojen gav mig dock en jädra mersmak till att prova lite nyare sporthojar, mycket för att folk säger att de ska vara väldigt lättwheelade (allt är lättwheelat jmfrt med min FZR...). Tyvärr känner jag dock ingen som har en sporthoj modell nyare, men med tiden kommer jag säkerligen att prova både det ena och det andra! :)

Men, som sagt, summa sumarum: Vill ni öva wheelies på ett relativt billigt och säkert sätt (samtidigt som man har skitkul! Eller ja, wheelies är ju alltid kul... Hmm...) så köp er en 80cc crosshoj från sent 80-/tidigt 90-tal.

MVH Petter
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top