Lätta svänghjulet?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ja, hur tror ni det skulle bli på DT:n?

Funderar också på att vässa till "kanalväggarna" lite i insuget och överströmmarna, dom är lite trubbiga nu :crash
 

Bifogat

  • 0819_0001.jpg
    0819_0001.jpg
    97 KB · Visningar: 257
men om du lättar den delen av svänghjulet som är inne i vevhuset så kommer du att få lägre kompression i vevhuset och det är ju inte så bra...
Lättar du kopplingskorgen så är det inga prob!

Du kan ju lätta på vevhus sidan och sedan ersätta metallen med någon bra plast, epoxy, eller något annat lätt som tål värme
 
Skaffar du mycket skägg så kan du ju ändra vevhusvolymen tillsammans med alla andra parametrar (främst pipan, men även portar mm) för att få vissa egenskaper.

Det man får när man lättar svänghjulet är en motor som snabbare kan ta sig upp i varv, men också "sackar" snabbare vid belastning. Dvs att om du kommer till en "kort" uppförsbacke som hojen klarade innan så kan det bli så att du blir tvungen att växla ned med ett lättat svänghjul.

Inte att förväxla med att du skulle få "mer moment" med ett lättat svänghjul som en del får för sig.

Ett tyngre svänghjul motverkar ändringar i varvtal mer än ett lättare svänghjul eftersom du lagrar rörelseenergi.

Mindre avverkningar av material påverkar förmodligen inte vevhuskompet så himla mycket ändå. Jag har ca en halvliters vevhusvolym per cyl (125cc).

/J
 
Hmm, skippar nog lättningen då. För det lär ju göra det ännu svårare att köra på bakhjulet? (Med svänghjul menar jag inte veven asså)

Vad tror ni om en liten portvässning då? Vill ju inte ha en "sportmotor" utan bara lite mer drag i det registret som det är nu :)
Har polerat upp vevhuset idag iaf, vart rätt stor skillnad i "glid" jämför med tidigare! Rensade upp lite gjutskägg och sånt också.
 
Ta reda på vad du har för portdurationer. Det är där o i expansionskammaren nyckeln finns. Komp o squish o sånt viktigt oxå.
O läs för allt i världen Graham A Bell Two Stroke Performance Tuning; först !
Det finns ingen som kan lära dig (el nån annan) 2taktstrimning via ett frågor-o-svar-forum. Sorgligt men sant.
/u
 
Ska du lätta skaer i motorn ska det vara delar som rör sig fram och åter. Ändrar riktning alltså. Vevstakar och kolvar. Det är där du har effektvinsten. Att lätta en grej som roterar gör bara att det låter fränt vid korvmojen när du står och varvar. (Fy fan va ettrigt den låter....!!)
 
Om du med vässning menar att göra mellanväggen mellan portarna vassare, så glöm det. Runda av den fint istället (lätt att få en rund kant att ge bra flöde, svårt att få en vass kant att göra det, men lyckas man kan det bli bättre - flödesbänk är lämplig om man vill experimentera). Jämna till gjuthuden i kanalerna och glasblästra, slipa och polera avgasporten "spegelblank" för att minska mängden sot som fastnar där och minska värmeöverföringen från avgaser till cylindern. Kanalerna från vevhuset ska inte vara spegelblanka, detta ger sämre förbränning (en lätt ojämn yta, exempelvis blästrad, slår sönder bränsledroppar som är för stora för snabb förbränning, en blank yta samlar istället ihop så att det blir stora droppar). Tänk bara på att se över förgasarbestyckningen efter dessa modifikationer.
Lättning av svänghjulet gör att motorn kan varva upp lite snabbare, och spelar egentligen bara roll vid fullgasacceleration på låga växlar (på höga växlar varvar ju motorn ändå upp relativt långsamt). Om du brukar köra offroad med din hoj skulle jag nog föreslå att du låter bli det, då en "orolig" motor är svårare att köra i terrängen.
En annan sak du skulle kunna göra är att D-porta förgasaren. Mer flöde på fullgas utan att förlora gashastighet vid mindre gaspådrag, med andra ord mer effekt på fullgas utan att den går sämre när man kör lugnt. =)
 
RG500-Johannes skrev:
Kolla även:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=19989&highlight=lennarth

Kan vara ett gyllene tillfälle att gå in mer på djupet, efter att ha läst A.G. Bells bok.

/J
Lennarts Zanders kompendium rena djuphavsgraven; djup o smal. Men info om 2takt o turbo är sällsynt på andra håll. Innehåller en hel del om avgaspulstuning.
Bell's bok betydligt bredare o grundare. Men ljusår bättre än mycket annat i det området.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Lennarts Zanders kompendium rena djuphavsgraven; djup o smal.

Jo, det finns en hel del man behöver ta sig igenom innan man ger sig på den. Ska bli intressant att se vilken nivå han kommer att hålla på seminariet.

/J
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top