Lätta slangklämmor

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mitt termostatbygge börjar närma sig PROD-status. Förutom de extra kopplingar som uppstått till följd av att jag kapat de båda kylarslangarna och monterat dit termotaterna så har jag varit tvungen att göra en ny dragning av den nedre kylarslangen som nu består av flera slangstumpar och ett gäng kopplingar. Till alla dessa kopplingar har jag använt Biltemas slangklämmor som jag till min stora förskräckelse upptäckt tynger ner min renblodiga lättviktsracer med ett far onödiga hekton, i f s inte mer än att man tjänar in det på ett toabesök, men ändå och det stör mig.

Jag letar efter den lättaste slangklämman som klarar en diameter på 28mm.

Man ska egentligen inte åka med "vanliga" slangklämmor, iaf inte sådana man spänner ihop med skruv.
Tydligen ska man åka med klämmor från VAG enligt watz, de håller ihop och tröttnar inte, går inte sönder och släpper ut vatten på bakhjulet.

Givetvis finns det slangklämmor i titan, används mycket av båtfolket då vanligt rostfritt börjar rosta då det utsätts för värme+saltvatten.....

Seså iväg och handla slangklämmor i titan din racer skall inte lastas ner i onödan.....

oFFkeFF skrev:
2062158 Man ska egentligen inte åka med "vanliga" slangklämmor, iaf inte sådana man spänner ihop med skruv.
Tydligen ska man åka med klämmor från VAG enligt watz, de håller ihop och tröttnar inte, går inte sönder och släpper ut vatten på bakhjulet.
VAG-klämmor hittar man var?

Boris JR skrev:
2062443 Givetvis finns det slangklämmor i titan, används mycket av båtfolket då vanligt rostfritt börjar rosta då det utsätts för värme+saltvatten.....

Seså iväg och handla slangklämmor i titan din racer skall inte lastas ner i onödan.....
Båt, vatten, hav? Jag är inte bara asfaltsunge, jag är landkrabba också. Jag har satt min fot på en segelbåt tre gånger i mitt liv och jag förstår verkligen inte det där med havet. Blått så långt ögat når åt alla håll och så sitter man i en liten balja och guppar. Ska det vara kul, eller? När du nämner det så minns jag att en gamal skolkompis som var helt insnöad på ökenrally sade att han brukade köpa båtprylar och sätta på hojen för de var av samma eller bättre kvalitet men oftast mycket billigare. I skrivande stund har Hansen Racing lunchstängt. Jag antar att de är Båtracingfolkets standardställe. Vilka andra ställen finns det som säljer racingprylar för båt?

Gustav O skrev:
2064149 VAG-klämmor hittar man var?
här --> http://www.dinbil.se/

Psst, Anders "AKO" Kihlander rekommenderar slangklämmor från VAG!

don_tomazo skrev:
2064223 Hur hårt orkar du dra ett buntband? :)
Buntband till kylarsystemet på en racehoj? Njaaaa.

Teddy skrev:
2064166 här --> http://www.dinbil.se/

Psst, Anders "AKO" Kihlander rekommenderar slangklämmor från VAG!
Aha. Det VAG. Ako har nog snackat med Fredde för jag komemr ihåg en diskussion om just slangklämmor som jag och Ako hade. Visst är det härligt att kunna ha en seriös och intressant diskussion om slangklämmor? :)

Boris JR skrev:
2062443 Givetvis finns det slangklämmor i titan, används mycket av båtfolket då vanligt rostfritt börjar rosta då det utsätts för värme+saltvatten.....

Jag har jobbat i marin branchen i hela mitt liv 10-15år på olika ställen och ALDRIG stött på TITAN slangklämmor.

Bearing skrev:
2064204 Marinshopen i Älvsjö kanske har, trots att det nog inte är en racingbutik.
Tack för förslaget men tyvärr hade de inte det. Inte heller Hansen Racing hade det.

Miks skrev:
2064276 Jag har jobbat i marin branchen i hela mitt liv 10-15år på olika ställen och ALDRIG stött på TITAN slangklämmor.
Det var precis vad de sade på Marinshoppen och Hansen Racing.

Nytt inlägg:
På Min gamla Aprilia RS 250 satt det original slangkläppor av någon slags snäpp-klick-hake-modell. De var förböjda till en viss storlek som moterats dit gud vet hur. JAg lyckades demontera dem men inte att återmontera dem. Låter det bara som om jag svamlar eller förstår någon vad jag talar om?

Miks skrev:
2064276 Jag har jobbat i marin branchen i hela mitt liv 10-15år på olika ställen och ALDRIG stött på TITAN slangklämmor.

Nähä märkligt, nu är jag iof inte båtmänniska men har kompisar som leker i det blå och de använder titan oftare än vad jag gör på racemoppen,dels för vikten men framförallt för att det inte korroderar.

Första resultatet vid en snabb googling http://www.sailorssolutions.com/index.asp?page=ProductDetails&Item=TITA06
så jag tror inte det är något lokalt påfund i min kompiskrets att ha slangklämmor i titan...

Teddy skrev:
2064305
Nytt inlägg:
På Min gamla Aprilia RS 250 satt det original slangkläppor av någon slags snäpp-klick-hake-modell. De var förböjda till en viss storlek som moterats dit gud vet hur. JAg lyckades demontera dem men inte att återmontera dem. Låter det bara som om jag svamlar eller förstår någon vad jag talar om?

Det kallas snabbslangklämmor och förböjes vid montering med ett speciellt verktyg, sitter på nästan alla cyklar från fabrik just för att de är så enkla att montera första gången. Jag tycker inte de är någon hit att återmontera efter man haft dem av då snäppet (vilket ord) har en tendens att ge sig.

Buntband av stål, typ snäpp-klick-hake-modell, köpte jag
på Feltema till att hålla värmebandage på plats.
Dom var visst till drivknutsdamasker.

Sen finns det buntband av rostfritt som jag har använt
till kylslangar. Smutta och smidiga men svindyra.
(kolla med en elektriker)

Miks skrev:

Definitivt ingen nyhet, men produkterna används oftast i high-performance sammanhang bland annat i min båt :tungan tror inte svenne banan klämmer dit sådana på sin gamla Penta i sin Flipper ?

Kommer inte ihåg va det va för materiell men jag köpte orginal till en Ducce 996 och använde förra året lätta och hyffsat billiga gav iallafall under 100SEK för 5st :)
Hör med nån lokal återförsäljare till nått sportigt märke typ Ducce Mv... eller eftermarknadsprylar till nått japsmärke :)

snabbåka skrev:
2065366 Definitivt ingen nyhet, men produkterna används oftast i high-performance sammanhang bland annat i min båt :tungan tror inte svenne banan klämmer dit sådana på sin gamla Penta i sin Flipper ?

Jag sa inget om nyhet, bara att jag inte sett dom på båtar under mina år i båt branchen. :va

Kommer mer än gärna ut och inspekterar en klämma och båten.

Jaja man lär så länge man lever! :fatta!

Miks skrev:
2065403 Jag sa inget om nyhet, bara att jag inte sett dom på båtar under mina år i båt branchen.

Har hört mig närmare för nu och slangklämman är inte alls tillverkad i titan, men däremot är min en eloxerad variant och dom var dyra som satan så vad en i titan kostar vill jag inte ens veta.

Miks skrev:
Kommer mer än gärna ut och inspekterar en klämma och båten.

Ja har jag tur så kanske jag kommer att ligga nere vid loopens marina under tiden jag arbetar i stan så du är mer än välkommen.

:tummenupp

*/ ?>
Back