Lätta på kilon, RR-hoj

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Funderar på hur många kilo följande tar Bort från en 04-R1.

- Helsystem
- Eftermarknadsfotpinnar
- Eftermarknadshjul

Får inte göra mycket mer med hojen i Nordic Superbike juh.
Nån som orkar hjälpa till och räkna ut?

Tänkte se vad man går från för vikt och till vad för vikt efter modifieringar.

Helsystem i titan - ca 3-5 kg
Fotpinnar - ca 100 gram..
Fälgar - Magnesium - ca 4-5 kg (Man får väl inte ha kolfiberfälgar i NSB?)

Totalt: ca 8-10 kg (Men du kommer att bli 20-40 papp fattigare, e det lönt?
bättre ut o springa o käka ris o vatten och bli av med ett par kg på det viset?)

En grej som är intressant är varför man ska behålla bak-kutsen. Av aerodynamiska skäl? Det är ju bara en stor tom låda bak sadeln ju. Bakkutsen väger väl endå ett par kilo va?

Eller? :va

Swedie skrev:
Funderar på hur många kilo följande tar Bort från en 04-R1.

- Helsystem
- Eftermarknadsfotpinnar
- Eftermarknadshjul

Får inte göra mycket mer med hojen i Nordic Superbike juh.
Nån som orkar hjälpa till och räkna ut?

Tänkte se vad man går från för vikt och till vad för vikt efter modifieringar.
Bara fantasin som sätter gränsen(o kapitalet).
Mindre batteri,batterilåda i kolfiber,titanskruvar,titanfjäder till bakdämpen,kåpstag i kolfiber,kolfiber kåpor mm mm mm :tuttar

hehe, ja ... ska försöka banta mig kropp minst 5kg. Jag är lite fet runt magen måste jag erkänna :lol . Ska ner på mitten 70 strecken igen.

Har ju redan ett Hinde helsystem. Tänkte om man kan hitta några begagnade magnesiumfälgar. Brukar ju inte gå på så mycket i USA. runt 5000kr + frakt troligen borde gå att hitta för.
Usch, måste ju skaffa bättre däckbytesgrejer då juh. Lite väl lätt att riktigt förstöra fälgarna om man använder samma teknik på däcksbyte som med standardfälgarna.

Neutral skrev:
Fälgar är bästa trimmet på många sätt. :banana
Ja, det är väl den ofjädrade vikten man helst vill minska eller har jag fått det också om bakfoten :va

Nej det stämmer! Helt korrekt Sandstream.

Den ofjädrade vikten e svårast (läs: & dyrast) att minska...

sandstream skrev:
Ja, det är väl den ofjädrade vikten man helst vill minska eller har jag fått det också om bakfoten :va
Inte bara tillhör fälgar ofjädrad vikt utan de är också roterande massa, d v s att acceleration och broms kommer att bli bättre. Man kan alltså fortsätta äta pizza. :D

Hur mycket nytta brukar en sån här lättning göra på banan egentligen? Varvtider som förbättras flera procent? Acceleration, inbromsning och kurvtagning ska ju förbättras, frågan är hur mycket det märks när man står där med tidtagaruret...

Det trista med att byta fälgar är att det är dyrt. Nu var kanske kolfiber förbjudet men hur tror ni dom ser ut efter att en rookie varit där med ett par däckjärn ett par gånger?
Orginalfälgar kan man rikta, vem riktar magnesiumfälgar?

Nu vet jag inte vilka modifieringar som är tillåtet i NSB men hade jag varit du hade jag plockat hojen ramren för att vid hopmontage ge f*n i att montera de delar som inte behövs.

Ex. hjälmlås, belysning med de kablar som tillhör, avgasrening, ljuddämpningen under tanken, styrändor osv, osv. Bygg egen batterihållare i kolfiber, byt till det minsta batteriet som finns -eller varför inte ett 8pack penlightbatterier. Orginalkåpor + fästen väger bly. Hittar du ett fäste till nåt som är av stål -byt till aluminium eller CF.

Sätt dig ner med regelhäftet och skala bort allt du får. På en R1 -04 motsvarar ett kilo ungefär en hästkraft. Plockar du bort 12-15 kg motsvarar det säkert en portad topp med vassare kammar. Och sånt är väl inte tillåtet i NSB?

De andra gör säkert likadant, så se till att de inte har ett övertag! Vi vill ju se dig på pallen!

mvh pilsner

Får skaffa en "riktig" däcksmonteringsmaskin antar jag.. bah. Eller betala annan för att byta däck med maskin.

Japp, ska riva isär hela hojen i vinter och gå igenom den grundligt för att se till att allt är klappt o klart med den. Ska även öppna motorn och byta slitdelar där om det behövs.

Fast jag behöver ett garage.

sandstream skrev:

ofjädrad vikt är gay!

Bifogat

• bebå.JPG
    bebå.JPG
    41.6 KB · Visningar: 74
Victor skrev:
Det trista med att byta fälgar är att det är dyrt. Nu var kanske kolfiber förbjudet men hur tror ni dom ser ut efter att en rookie varit där med ett par däckjärn ett par gånger?
Orginalfälgar kan man rikta, vem riktar magnesiumfälgar?

Det går att rikta mag-fälgar också ;)

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Back