Lätt o slimmad hjälm?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Mindre på insidan eller mindre som storlek på hjälm?
har inte mätt diameter / omkretsen
men då min agv hade några år på nacken & inte var en kolfiberhjälm & mycket vaddering (ganska tyst) så "måste" scorpion hjälmen vara mindre, mindre vaddering iaf, då det brummar mer i den. men den är så lätt, att den känns mindre "besvärlig & i vägen" när man kör.
ett bra köp för under 5 lappar, agv motsvarighet i kolfiber är agv gp pista carbon för 10 lax till, känns inte motoverat
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag är jättenöjd med min senaste hjälm, en HJC RPHA-70 "Gadivo", prisvärd, bra kvalitét, finns många färgsättningar att välja på, inbyggt solvisir, jag har kört med Arai tidigare, den har liknande passform.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Shanghaiar tråden.... planer på ny hjälm i år. Har genom åren använt det mesta, men senaste är en Shoei Neotec som efter en timme börjar trycka olidligt mycket i övre delen av pannan (försökt pressa frigoliten men det funkar inte) - använder numera hjälmen när jag åker kortare ärenden i närområdet.
Arai Chaser - sitter bra men har efter två säsonger börjat tappa "spänsten" - sitter inte så tight.

Det jag är på jakt efter är a) ej korvätarlucka b) lätt c) helst en rejäl "hakflärp" som på Shoei för att minska drag d) ej intercomförberedd - och passande för avlång huvudform.

Någon som vet om AGV finns att prova i Göteborg?
Har provat NXR2 - verkar uppfylla alla mina krav, men är lite tveksam pga problemet med min Neotec

Läste i en annan tråd om någon som hade liknande problem med klämd panna i Shoei - läser du tråden så får du gärna tipsa
Testa och lägg in två kökssvampar längst upp i hjälmen så den kommer lite högre upp på skallen.
Gissar du saknar ett hårsvall typ M Simoncelli (RIP), som jag och då kan man kompensera.
Alternativt blir det att bearbeta frigoliten med tex hammare.
Eller sälja och köpa hjälm med bättre passning.
Eller som jag med min smala KBC, ha KBC'n stående som reserv till smalskalle i garaget.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Testa och lägg in två kökssvampar längst upp i hjälmen så den kommer lite högre upp på skallen.
Gissar du saknar ett hårsvall typ M Simoncelli (RIP), som jag och då kan man kompensera.
Alternativt blir det att bearbeta frigoliten med tex hammare.
Eller sälja och köpa hjälm med bättre passning.
Eller som jag med KBC'n, ha den stående som reserv till smalskalle i garaget.
Tja - där var du på pricken..... det är inte lätt att vara "renhårig".....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tja - där var du på pricken..... det är inte lätt att vara "renhårig".....
Jag har två stycken, den ena efter den andra längst upp i X-Lite 803.
Blir en fyrkant 124 mm lång x 94 mm bred x 28 mm tjock.
Billigare än toupe ! Snyggare än toupe ! Och garanterat bättre dämpning än toupe !
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag har två stycken, den ena efter den andra längst upp i X-Lite 803.
Blir en fyrkant 124 mm lång x 94 mm bred x 28 mm tjock.
Billigare än toupe ! Snyggare än toupe ! Och garanterat bättre dämpning än toupe !
När du säger kökssvamp tror jag du menar den typ som är ca 5mm tjock som används att torka av diskbänk o dyl?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När du säger kökssvamp tror jag du menar den typ som är ca 5mm tjock som används att torka av diskbänk o dyl?
Nej , jag menar de som är ca 28 mm tjocka , längd ca 94 mm och bredd ca 62 mm. Ofta med ca 23 mm "mjukt" gult skumm gummi och så 5 mm grönt "slipande" eller vitt "utan slipmaterial" för hårdrengöring. Så Grönt + gult = 28mm Typ Fixa Allrengöringssvamp
Hemköp, Willys , ICA
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej , jag menar de som är ca 28 mm tjocka , längd ca 94 mm och bredd ca 62 mm. Ofta med ca 23 mm "mjukt" gult skumm gummi och så 5 mm grönt "slipande" eller vitt "utan slipmaterial" för hårdrengöring. Så Grönt + gult = 28mm Typ Fixa Allrengöringssvamp
Hemköp, Willys , ICA
Oj - trodde inte det behövdes så mycket (tänkte inte på måtten i din första kommentar), men skall testa
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Probike hade förrut nån slimmad modell, dock ej godkänd.. :sneaky:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Testa och lägg in två kökssvampar längst upp i hjälmen så den kommer lite högre upp på skallen.
Gissar du saknar ett hårsvall typ M Simoncelli (RIP), som jag och då kan man kompensera.
Alternativt blir det att bearbeta frigoliten med tex hammare.
Eller sälja och köpa hjälm med bättre passning.
Eller som jag med min smala KBC, ha KBC'n stående som reserv till smalskalle i garaget.
Frigoliten, dvs cellplasten, är ju deformationszonen som ska ta upp krafterna huvudet utsätts för. Om man börjar bearbeta den med en hammare så tappar den fort sina tänkta egenskaper. Det är som att köra runt i en krockad bil med förbrukad airbag.

Samma sak är det med att fylla hjälmen med tvättsvampar, köp en hjälm som passar från början istället. Vad tror du händer om du vurpar och får en kraft ovanifrån på hjälmen? Då kommer hjälmen stanna, och du fortsätter inne i den, genom tvättsvampen, och sen daskar skallen i, jävligt obra. Hjälmen ska sitta tight, inte gå att vrida runt och inte gå att vrida loss.

Och ja, det går utmärkt att vurpa så, jag har testat, och hjälmen gjorde verkligen sitt jobb, den blev som en dåligt pumpad fotboll, söndermosad, men jag klarade huvudet. Det tror jag inte att den hade gjort om jag hade köpt fel hjälm och fyllt den med tvättsvamp.

I så fall tror jag att fogskum är bättre att fylla hjälmen med...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frigoliten, dvs cellplasten, är ju deformationszonen som ska ta upp krafterna huvudet utsätts för. Om man börjar bearbeta den med en hammare så tappar den fort sina tänkta egenskaper. Det är som att köra runt i en krockad bil med förbrukad airbag.

Samma sak är det med att fylla hjälmen med tvättsvampar, köp en hjälm som passar från början istället. Vad tror du händer om du vurpar och får en kraft ovanifrån på hjälmen? Då kommer hjälmen stanna, och du fortsätter inne i den, genom tvättsvampen, och sen daskar skallen i, jävligt obra. Hjälmen ska sitta tight, inte gå att vrida runt och inte gå att vrida loss.

Och ja, det går utmärkt att vurpa så, jag har testat, och hjälmen gjorde verkligen sitt jobb, den blev som en dåligt pumpad fotboll, söndermosad, men jag klarade huvudet. Det tror jag inte att den hade gjort om jag hade köpt fel hjälm och fyllt den med tvättsvamp.

I så fall tror jag att fogskum är bättre att fylla hjälmen med...
Jag gjorde en highsider i Juli landade på händerna och huvudet.
Resultat multipla frakturer på båda händerna och höger underarm. Men huvudet klarade sig bra. Märkte faktiskt inga problem förrän jag blev av med gipsen på händer och underamar efter 4 veckor och upptäckte jag inte kunde ligga på höger sida i sängen för smärtor i halsen.
Men dom, halsmärtorna har också gått att träna bort.
Hur det kändes efter vurpan ?
Det kändes bra så jag åt lunch, tejpade ihop kåpan med silvertejp och märkte först när jag skulle dra på höger handske att nått var fel. Handen var för stor.
Men det gick bra köra de 15 milen hem utan handske. Även om jag var så svag i högerhanden att det var svårt hålla normal hastighet. Tog 2½ timme hem.
Sedan tog en kompis ner hojen i garaget för jag orkade inte hålla den. P.g.a. tvättsvamparna?
Och körde mig sedan till ortopeden där jag några timmar senare fick domen:
multipla frakturer på båda händerna och höger underarm
Men dom har gjort ett bra jobb på handkirurgen i Mölndal.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top