Lätt motorcykel?

En hästkraft är alltid en hästkraft. Finns inga skillnader på dessa. Sluta intala dig det.

Det du möjligen har upplevt är olika utväxling/drevning. En Hornet 600 och en F800 kommer givetvis inte upp i samma acceleration som en R1:a under normala förhållanden. Däremot gör en K7:a det om det inte är fel på den.
 
Jag har kört hornet 600, bmw f800 och min gixxer 1000 k7 alla med insprut och ingen av dem kmr i närheten utav gamla rettan rakt fram. 35 häst mindre än gixxer men som sagt det är skillnad mellan förgasarhästar!

Ja jösses, och när R1an fick insprut så ökade den angivna effekten från 150 till 152 hästar. Med din logik gick den alltså ner till 82-102 hästar? Konstigt att det inte syntes på tiderna på kvartsmilen... :va

Att du upplever en modernare insprutare som slö jämfört med R1-98 är nog för att insprutaren ger en jämnare momentkurva, du har nära fullt vrid under en betydligt större period medan den gamla förgasarhojen har det bara i ett smalt område på topp som därför känns som en brutal spark, kombinera sedan med tidiga R1ors korta hjulbas och nervositet på fullgas så känns det som det går fortare än det gör.

Men seriöst, det finns ingen skillnad på förgasarhästar och insprutarhästar, det som gäller är att jämföra momentkurvor och se. Det folk tyckte i början var att insprutarna ofta var lite ryckiga jämfört med CV-förgasare men när det blev standard med datorstyrda sekundärspjäll på insprutarna som fick samma uppgift som den mekaniska vacuumtrotteln på cv-fögasaren så försvann den skillnaden. På en fögasare har man kanske 4-5 parametrar (nålar, munstycken) att justera vilket gör att du kan optimera blandningen på 4-5 olika varvtal. På en insprutare kan du ställa godtyckligt antal parametrar, varför du kan optimera på samtliga varvtal.
 
Jag skulle nog aldrig kalla något med 44 hästar för mc och skulle jag vara dig så skulle jag vara lite ödmjukar för det är inte alls säkert du drar min derbi :)

Jag har kört hornet 600, bmw f800 och min gixxer 1000 k7 alla med insprut och ingen av dem kmr i närheten utav gamla rettan rakt fram. 35 häst mindre än gixxer men som sagt det är skillnad mellan förgasarhästar!
Med den synen på saker och ting skulle jag aldrig kalla dig nått annat än :dummer
 
Last edited:
Ja jösses, och när R1an fick insprut så ökade den angivna effekten från 150 till 152 hästar. Med din logik gick den alltså ner till 82-102 hästar? Konstigt att det inte syntes på tiderna på kvartsmilen... :va

Att du upplever en modernare insprutare som slö jämfört med R1-98 är nog för att insprutaren ger en jämnare momentkurva, du har nära fullt vrid under en betydligt större period medan den gamla förgasarhojen har det bara i ett smalt område på topp som därför känns som en brutal spark, kombinera sedan med tidiga R1ors korta hjulbas och nervositet på fullgas så känns det som det går fortare än det gör.

Jag tror att den r1an du har kört måste ha varit ramsne och fel inställd förgasare! Min r1a har ett grymt stabilt chassi och är inte alls nervös på full gas. Sen så är effekt kurva spikrak... Som att köra nyare r1or med crossplane motorn!

Med den synen på saker och ting skulle jag aldrig kalla dig nått annat än :dummer

Nu blir jag :(
 
Jag tror att den r1an du har kört måste ha varit ramsne och fel inställd förgasare! Min r1a har ett grymt stabilt chassi och är inte alls nervös på full gas. Sen så är effekt kurva spikrak... Som att köra nyare r1or med crossplane motorn!

Haha, nu är jag nästan helt säker på att du trollar. :tummenupp
 
haha "förgasarhästar". kan du inte återvända när du börjat gymnasiet och läst fysik A eller nåt
 
Achtung! Måste vara ett av dem absolut mest framgångsrika trollen på SH, ever :lol

Förgasarhästar, turbohästar osv, ja när man var 12 år så kanske det var den allmänna sanningen :3freak

gam-R1 är ju bara junk, ingen nyhet direkt, hur kan ni ens låta han trolla er så hårt i tråd efter tråd? :smasha
 
Jag har bestämt mig att jag skall köpa en Kawasaki Ninja 250R.
Har kollat på den, jämfört och en massa andra. Och jag tycker
den passar bra som en första hoj! Så nu skall jag se om jag
hittar en billig 250R! :)
 
Exakt. Fast har tittat på en annan. Vill helst ha en grön, har fått kontakt med en säljare med. :)

Det är en skön hoj att puttra runt på i vilket fall som helst, sålänge man håller sig borta från motorväg och annat sånt rakt och fortigt fanstyg. :)
 

Den har lite jobbig sadel, går max i 165 (I medvind, hemlängtan, nedförsbacke och solsken en kylig vårdag.) och då ligger man på rödmarkeringen och nöter. :) Fast, håller man sig i lagliga hastigheter så är det ju såklart bara sadeln som är lite jobbig. Alla hojar är helt hjärnvrickande tråkiga på motorväg i laglig hastighet.
Jag saknar den däremot lite när det kommer till små krokiga vägar, för den är riktigt mysig när det svänger och man inte vill ligga i galna hastigheter. :)
 
Den har lite jobbig sadel, går max i 165 (I medvind, hemlängtan, nedförsbacke och solsken en kylig vårdag.) och då ligger man på rödmarkeringen och nöter. :) Fast, håller man sig i lagliga hastigheter så är det ju såklart bara sadeln som är lite jobbig. Alla hojar är helt hjärnvrickande tråkiga på motorväg i laglig hastighet.
Jag saknar den däremot lite när det kommer till små krokiga vägar, för den är riktigt mysig när det svänger och man inte vill ligga i galna hastigheter. :)

Jaha :) Nä, men jag hade mest tänkt och använda den för att kunna ta mig till skola, jobb, flickvän och vänner! :)
Sen högsta hastigheten till skolan är bara 80ca, så det kommer bli skoj! :)
 
Jaha :) Nä, men jag hade mest tänkt och använda den för att kunna ta mig till skola, jobb, flickvän och vänner! :)
Sen högsta hastigheten till skolan är bara 80ca, så det kommer bli skoj! :)

Japp, det är garanterat skoj. :) Men håll dig till 70-vägar för extra skoj. 80-vägarna brukar ju vara gamla raka 90-vägar. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top