Lätt mc-kort

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Hej! Jag vill veta vad det är man gör på uppkörningarna när man tar lätt mc, vad är det som är svårt och behövs träna på, vill ju ta kortet billigt så tänkte träna mycket hemma:) någon som kan berätta om det, det vore tacksamt:)
Ps. Berätta gärna hur mycket ni lade ut på kortet och hur många lektioner osv..

Mvh Andreas
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
tjena o välkommen!

Ser du har en 2-takts 125a sporthoj, det är en av dom svåraste hojarna att köra upp på enligt majoriteten

http://www.minuskel.com/mc/mcova9.htm

läs igenom din mc-bok och infon på denna sidan sen är det bara ut att öva, även om hon e privatperson ger hon bra tips,

Resten hittar du på körkortsportalen osv,´

Mitt mc kort hamnar på 6500 kr, utan några som helst körlektioner eftersom jag kör privat

Så räkna med 5 000-10 000 extra :)

Att göra 8r och svängar i låg hastighet är bra övning, du ska köra så långsamt så du måste sätta ner foten dom första gångerna, sen när det börjar bli bättre prövar du i lagom långsamt tempo, ej snabbt

resten står i länken och boken
Lycka till!
 

waga95

Guest
1, Säkerhetskontroll av hojen
2, Lågfartsbana, det finns 2 st olika lågfartsbanor.
Dom hittar du här: http://www.minuskel.com/mc/mcova7.htm
(Det är 4 m mellan konerna på serpentinbanan.)
3, Högfartsbana, hittar du här: http://www.minuskel.com/mc/mcova9.htm
4, Du ska bromsa (utan att låsa hjulen) från hastigheterna 50, 70, 90 så snabbt som möjligt.
5, Ut i trafiken.


Mitt kort pris hamnar nånstans mellan 9-11k och jag kör privat också men det beror ju på hur mycket man kan förre :)
Det billigaste jag kunde få det för va ca 5400
risk1 + risk2=3600
teoriprov + uppkörning= 1720
Det är bara det att körlektionerna här är så jävla förbannat DYRA!
 
Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Det är på gång, men det är vad det kommer hamna på vad ja vet änsålänge

aha okej.
haha självsäker kille som klarar det på första försöket:tummenupp
Men ha lite i tanken att man kan kugga också.:huvet
Då slipper man gå berserk om man väl gör det
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Jag har inte räknat men mitt kort hamnar nog på ca: 14k !! Då har jag kört 14 lektioner, och klarar uppkörningen på en gång , (hoppas ju på det iaf) jag har inte kört mycket hemma, blitt lite nu det senaste när farsan också köpt hoj. jag kommer hyra skolans ostrypta DT till uppkörningen då den blir sjukt mycket lättare att köra nästan allt med än en RS.
 

waga95

Guest
Jag har inte räknat men mitt kort hamnar nog på ca: 14k !! Då har jag kört 14 lektioner, och klarar uppkörningen på en gång , (hoppas ju på det iaf) jag har inte kört mycket hemma, blitt lite nu det senaste när farsan också köpt hoj. jag kommer hyra skolans ostrypta DT till uppkörningen då den blir sjukt mycket lättare att köra nästan allt med än en RS.

Du menar väl ändå strypta DT? :confused:
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Du menar väl ändå strypta DT? :confused:

Haha , just det jag inte gör :tummenupp

Läraren förklarade att när DT:n var strypt så han den inte komma upp i 90 där man tränar bromsning och gör uppkörningen med.
"Så vi plockade bort strypningarna, den går som fan nu!" :tungan

Det bästa är att skolan är med i STR där det tydligt står att de inte tolerarar fordon som inte är godkända för ändamålet :D
 

samuelahlin

Medlem
Gick med
19 May 2009
Ort
Falun
Hoj
bmw m1000r
eftersom du bor i falun så rekomenderar jag att du anmäler dig på Wahlins körskola. för det ger rätt mycket, du lär dig mycket på kort tid.

när det gäller risk 1an&2an så gjorde jag 1an i borlänge, 1000kr. och 2an i gillinge som är i närheten av stockholm. Och det rekomenderar jag starkt! för det kostade 1900kr istället för 4000kr som det skulle göra i borlänge. Och det var skit roligt! dom var trevliga,snälla och roliga! fick pröva en 600 :D

apropå hur du ska träna så kan du ju också träna att krypköra på grus mycket bra träning. jag tog 5 eller 6 körlekitoner och mitt körkort slutade kring 10000kr. plus så övningskörde jag privat.
 

waga95

Guest
Haha , just det jag inte gör :tummenupp

Läraren förklarade att när DT:n var strypt så han den inte komma upp i 90 där man tränar bromsning och gör uppkörningen med.
"Så vi plockade bort strypningarna, den går som fan nu!" :tungan

Det bästa är att skolan är med i STR där det tydligt står att de inte tolerarar fordon som inte är godkända för ändamålet :D

Hahaha det gillas! :yoparty
 

leveland95

Ny medlem
Gick med
6 May 2011
Ort
Falun,Linghed
Hoj
1989 Yamaha TZR125
Tack för så mycket svar på så kort tid:) Jag brukar faktiskt ligga i ca 50 km/h och tvärnita med moppen, gör det nästan jämt för att de tär kul, ställe rmig ibland på framhjulet, det kan inte vara så svårt med en 125a när jag själv kör 250cc cross som en idiot:D
Men om jag tar privat lektioner på övningskörning och sen tar tränar jag som fan hemma och tar en körlektion, då kan det väl inte överstiga 6000 iaf?
 

waga95

Guest
Tack för så mycket svar på så kort tid:) Jag brukar faktiskt ligga i ca 50 km/h och tvärnita med moppen, gör det nästan jämt för att de tär kul, ställe rmig ibland på framhjulet, det kan inte vara så svårt med en 125a när jag själv kör 250cc cross som en idiot:D
Men om jag tar privat lektioner på övningskörning och sen tar tränar jag som fan hemma och tar en körlektion, då kan det väl inte överstiga 6000 iaf?

Nej det borde det med hög sannolikhet inte göra!

Om du ska ta en körlektion så fråga ut läraren som fasen!
Det ett ton med småsaker man måste kunna som man inte får lära sig på moppe provet och det kan göra att du blir kuggad!
Eller så pluggar du massa teori.
 

Petai

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Snart Bulten IGEN..
Hoj
Snabbare än förra!
Jag har inte räknat men mitt kort hamnar nog på ca: 14k !! Då har jag kört 14 lektioner, och klarar uppkörningen på en gång , (hoppas ju på det iaf) jag har inte kört mycket hemma, blitt lite nu det senaste när farsan också köpt hoj. jag kommer hyra skolans ostrypta DT till uppkörningen.

14 lektioner, då måste du ju vara helt keff?? Ostrypt hoj till uppkörning?? Kommer säkert gå skit bra hörru du :krama
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
14 lektioner, då måste du ju vara helt keff?? Ostrypt hoj till uppkörning?? Kommer säkert gå skit bra hörru du :krama

Jag tog 14 lektioner ja, något problem? Med tabnke på vad du sitter och skriver till folk m.m. så kanske du borde behöft lite fler lektioner än mig. :rolleyes:

Det gick nog rätt fint med atnke på att jag hart kortet i fickan just nu.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top