Lätt mc fiddy

det va ju lite mer än vad jag hade räknat med.
Har en maxbudjett på runt 20000kr.
Alltså vara sjukt snål och köpa begagnat allt osv.
Har räknat såhär:
Kort: runt 4000kr
Hoj: Honda ns 125 runt 7000kr
Skinnställ: Känner många som kör mc så kollar om någon har nåt dom inte använder.
Handskar+stövlar: runt 1500kr?
vad mer?
obs att jag inte tänker köpa det dyraste av allt då det saknas pengar. (dumt tänkt men har inget val)
 
Det behöver ju inte bli så dyrt.

Just nu ligger väl jag ute med runt 90K. Men säljer jag mina två hojar har jag iaf 60K tillbaks. Så det är inte så farligt egentligen.


Har du redan hjälm får du kanske lägga på 5K för att få allt. Gäller att leta på rätt ställe. Sen en hoj för 10-15K. Sen bör man fixa kortet på 5K.
 
Nu börjar det låta lite mer som min budjett :hihi
Men funderar på om det kanske kan vara för mycket jobb på en så gammal hoj, även om den är i bra skick när jag köper den. Anledningen till att jag köper så gammal är att jag vill åt billig försäkring och att jag inte har råd med nyare.
 
Nu börjar det låta lite mer som min budjett :hihi
Men funderar på om det kanske kan vara för mycket jobb på en så gammal hoj, även om den är i bra skick när jag köper den. Anledningen till att jag köper så gammal är att jag vill åt billig försäkring och att jag inte har råd med nyare.
Gamla nsr, dt, crm osv håller bra. Se bara till att provköra ordentligt innan köp!
 
Okej, det är mest honda ns(F/R) som jag är intresserad av. Kan även tänka mig en yamaha rd 125 ypvs. Vad bör jag kolla på om jag eventuellt ska köpa en? Hur märker man om det är tecken på slitage osv? Lite små grejer kan jag säkert fixa men är så trött på att laga moppen hela tiden så vill gärna ha något som funkar nu.

Fler frågor:
Vad är det för skillnad på NSF och NSR mer än kåporna? Jag antar att det är samma motor? Jag hittar lite motorspecifikationer om honda NSR 89-03, men inte för modeller innan 89. Hur många hk pressar dom ut?
Jag har en hel del frågor faktiskt, kom på några fler:
När införde man regel på strypning i sverige? T.ex om dom lite äldre 125:orna inte var strypta har dom ju pressats mycket hårdare och kommer alltså ramla ihop när som helst?
Sen har jag pratat lite med far min och han tyckte NSF:en är en bra hoj men att den är vätskekyld och det ju helst ska vara så lite teknik som möjligt på en så gammal hoj, dvs så lite som kan gå sönder som möjligt.
Därför undrar jag hur den luftkylda yamaha rd ypvs är i jämförelse med NSF:en
Eftersom jag har ont om pengar vill jag ju gärna ha något som är så billig som möjligt i drift (reparationer, service osv)
 
Last edited:
Nu har jag iallafall kommit fram till att det blir någon av följande:
Yamaha TZR 125 R
Honda NSR 125R årsm. 91-92 (tror det var då dom hade två runda framlysen?)
Honda NSR 125F
Suzuki RG 125

Tänkte om ni kunde komma med lite fördelar och nackdelar?
Jag är ganska stor, så den ska helst vara så stor som möjligt.
NSR:en verkar vara minst, men annars lutar det mest åt en sån.
TZR R:en verkar vara ganska ovanlig, jag har iallafall inte hittat någon.
RG:n verkar vara störst men är också ganska dyr och har fått känslan att den är så högvarvig att du hela tiden måste varva ur den ordentligt.
NSF:en har jag som ett nakenhoj alternativ, annars är det väl som med NSR:en
 
Jo visst, men jag menade att det känns som att den behöver varva mer än t.ex NSR :rolleyes: Men vad vet jag, bara en känsla jag fått när jag kollat youtube osv
 
Nä, alla 2t är mer eller mindre identiska.

Ja, precis :fakta Och det vet särskilt jag som inte har kört mer 2-takts125a än nån mil på KTM EXC 125 och lite skogsbus på Kawa KX 125











:rolleyes:
 
Okej :tummenupp
Men vilken har mest fördel prestandamässigt?
Jag antar att det är hyfsat lika?
 
Okej, det var faktiskt RGF jag menade, men man blir lite snurrig av alla bokstavskombinationer hit och dit och all felaktiv fakta på internet osv.
Men det lutar iallafall åt hondan :tummenupp
 
Ja, precis :fakta Och det vet särskilt jag som inte har kört mer 2-takts125a än nån mil på KTM EXC 125 och lite skogsbus på Kawa KX 125











:rolleyes:
Öhh, va?

För en gångs skull spamma jag inte, då bör ju inte du göra det heller..
 
För en gångs skull spamma jag inte, då bör ju inte du göra det heller..

Så du menar alltså på fullt allvar att en Honda NSR 500 är mer eller mindre identisk med en Honda MT50, båda är ju 2-takt :va
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top