Lätt MC Enduro/Cross/Supermotard

Svanen skrev:
Vilket tjöt det blev i den tråden :tomten


GG/KTM är crossar. Visst kan man köra på motorväg men hur kul är det att ligga i 80km/h för att inte varva för mycket?

Det är säkert skitkul att ha en GG/KTM men det skulle inte funka för mig.

Jag har en GG ÅF 5km från mig och funderade på att köpa en innan jag hittade MXen men jag måste kunna åka på lite längre turer också! :)

Alltså jag är inte så hajj på sånt här.. Men vad är de som gör att man kan åka på längre turer med mx:en men inte med gg/ktm ? För visst är mx:en en två taktare ocksÅ ?
 
Last edited:
Replica skrev:
Alltså jag är inte så hajj på sånt här.. Men vad är de som gör att man kan åka på längre turer med mx:en men inte med gg/ktm ? För visst är mx:en en två taktare ocksÅ ?


Jo men det handlar om vilket effektuttag du har. :7peta

Generelt:

Högeffekt= mycket slitage/service
Lågeffekt= mindre slitage/service.
 
Last edited:
AndersJohansson skrev:
Jo men det handlar om vilket effektuttag du har. :7peta

Generelt:

Högeffekt= mycket slitage/service
Lågeffekt= mindre slitage/service.


Exakt.

Min hoj ligger på 28hk original.
GG/KTM ligger vell närmare 40hk?

Nu har jag iof 154cc och effektsystem men den är inte så stark som 40hk iallafall.
 
men om man har runt 28 borde man då inte ligga på nästan fullvarv i motorvägs fart, medans om man har 40 så ligger man på lite lägre varv och sliter mindre?
 
-Rosen- skrev:
men om man har runt 28 borde man då inte ligga på nästan fullvarv i motorvägs fart, medans om man har 40 så ligger man på lite lägre varv och sliter mindre?

beror ju på drevningen... men jag tror inte det är så stor skillnad på vad man varvar i motorvägsfart, offroadare är ju som sagt inte gjorda för att köra fort så
 
-Rosen- skrev:
men om man har runt 28 borde man då inte ligga på nästan fullvarv i motorvägs fart, medans om man har 40 så ligger man på lite lägre varv och sliter mindre?


Haha i fullvarv gör min nästan 140km/h :tungan

Det har att göra med drevning, motorkaraktär mm. Min hoj har antagligen ganska mycket "snabbare" drevning än din. Om jag jämnför med min RM125-02 så har RMen mycket lägre drevning. Går inte att ligga i 100km/h i många sekunder pga att den nästan fullvarvar.

Mitt tips till trådskaparen är att köpa en billigare hoj med lägre kraftuttag och lägga resten av pengarna på schysst utrustning och sedan spara resten till en riktig Motard.
 
whitesnake skrev:
beror ju på drevningen... men jag tror inte det är så stor skillnad på vad man varvar i motorvägsfart, offroadare är ju som sagt inte gjorda för att köra fort så

Betyder de att om man drevar om en gasgas/ktm så skulle den hålla för en längre motorvägskörning ?
 
Replica skrev:
Betyder de att om man drevar om en gasgas/ktm så skulle den hålla för en längre motorvägskörning ?

Både ja och nej.. Den kommer hålla bättre efter som den intevarvar sönder men den skulle gå tungt å bli varm för det..

Köp en crm. Min gör 150 i 5:an och 140 i 6:an dvs 6:an är ren över växel för att man ska kunna köra landsväg. Ligger på ca 6500 rpm i hundra.

Hur långt har ni igentlien kört med en 125:a som längst på stor väg? Jag fundera på att köra från skåne till stockholm, men tack vare dels körskolan dels mig själv gjorde jag aldrig de. Hade de gått?
 
prulle skrev:
Både ja och nej.. Den kommer hålla bättre efter som den intevarvar sönder men den skulle gå tungt å bli varm för det..

Köp en crm. Min gör 150 i 5:an och 140 i 6:an dvs 6:an är ren över växel för att man ska kunna köra landsväg. Ligger på ca 6500 rpm i hundra.

Hur långt har ni igentlien kört med en 125:a som längst på stor väg? Jag fundera på att köra från skåne till stockholm, men tack vare dels körskolan dels mig själv gjorde jag aldrig de. Hade de gått?


Allt går. Jag har åkt 30-40 mil på en dag. Det var inga större problem, förrens jag steg av hojen. Ont i ben mm. Bara du stannar och tar någon paus och så så ska det nog funka!
 
prulle skrev:
Både ja och nej.. Den kommer hålla bättre efter som den intevarvar sönder men den skulle gå tungt å bli varm för det..

Köp en crm. Min gör 150 i 5:an och 140 i 6:an dvs 6:an är ren över växel för att man ska kunna köra landsväg. Ligger på ca 6500 rpm i hundra.

Hur långt har ni igentlien kört med en 125:a som längst på stor väg? Jag fundera på att köra från skåne till stockholm, men tack vare dels körskolan dels mig själv gjorde jag aldrig de. Hade de gått?

Men den går väl inte så tungt på rak väg ? Motorväg är ju oftast rak, ibland kan de gå lite uppåt.
 
DaWoos skrev:
rs:en är utvecklad för bana, sluta nu komma med massa påhitt, ta fram exakta fakta om dom o jämnför bara? :fatta!
Eller så skaffar du dig lite grund o stå på för det du säger innan du sticker ut hakan.
Om nu Aprilia RS är byggd för bana, varför är då Honda RS fan så mycket snabbare...? Aprilia är en baninspererad gathoj eller nått i den stilen, för nån ren värstingbanhoj är det inte... Vad jag tyckte så verkade aprilian snabbare i kurvorna men KTMen snabbare på rakorna... Vad är det som är så lustigt?

Måste va svårt o leva i konstant tunnelseende i tron om att aprilian är bäst på allt :tungan

(citera två sidor gammalt inlägg, jaja, kände bara att det kunde va vettigt o svara.)
 
Får väll lägga in lite egna tankar om det här med hojval, jag som ändå har lite erfarenhet av gatreggad "cross"...

Jag skulle aldrig vilja ha enbart min husky/ktm/gasgas, dom är satans hetsiga, efter en mil har jag träsmak, efter två har man vibrerat sönder, efter tre så stannar man o avlider vid vägkanten, typ. Jäkligt rolig bushoj, finns nog inte många 125or som är så roliga o köra och som har så bra drag, askull o brumma runt i skogen o busrundor i stan, köra fett på bakhjulet (:rolleyes) osv, men. Hojåkning är mer än så.

En fin sommardag skulle inte jag tillbringa hela dan i stan o busa runt, då vill jag ge mig ut på lite längre turer o köra lite goa vägar med mina kompisar, det GÅR inte på en enduro, även om man skulle dreva om den väldigt mycket tror jag motorn fortfarande är välidgt hetsig o lessam o köra långt med. Med orginaldrevning är allt över 70 bara ren pina, hehe

Min NSR o min Husky kompletterar varann perfekt, NSR är asgo o köra fina vägar o lite längre sträckor, samt transportera sig med, och framförallt bankörning!
Huskyn är kanonkul o busa o (försöka)stunta med, köra i skogen osv osv... Lekhoj mao.

Hade jag haft en hoj, så hade det varit NSRen. Men, ni som vill ha offroad/motard, hade det varit jag så hade jag köpt en CRM/DT, finns det nån hoj som är mer mångsidig än dom? Allt jag skrev ovan kan dom, visst, dom kanske inte är riktigt lika bra på varje grej, men dom är så mångsidiga så det blir kul iaf, man har en hoj man kan busa med, köra i skogen o på grusvägar, men samtidigt köra längre sträckor, fina vägar, osv osv! Den "perfekta kompromissen" :tummenupp

Just my 2 cent...


EDIT: Måste bara tillägga:
Självklart beror det på vad man vill få ut av hojåkningen, dom som inte tycker det är nån menning o köra längre sträckor o mest vill busa i stan osv, då är ju landsvägsreggad enduro ett perfekt val, dom ÄR asroliga o köra :)

Och istället för o köpa en motard för 50k+ så hade ju jag heldre tagit en sporthoj o en ktm/gasgas/husky...
 
Last edited:
NSR_Martin skrev:
Får väll lägga in lite egna tankar om det här med hojval, jag som ändå har lite erfarenhet av gatreggad "cross"...

Jag skulle aldrig vilja ha enbart min husky/ktm/gasgas, dom är satans hetsiga, efter en mil har jag träsmak, efter två har man vibrerat sönder, efter tre så stannar man o avlider vid vägkanten, typ. Jäkligt rolig bushoj, finns nog inte många 125or som är så roliga o köra och som har så bra drag, askull o brumma runt i skogen o busrundor i stan, köra fett på bakhjulet (:rolleyes) osv, men. Hojåkning är mer än så.

En fin sommardag skulle inte jag tillbringa hela dan i stan o busa runt, då vill jag ge mig ut på lite längre turer o köra lite goa vägar med mina kompisar, det GÅR inte på en enduro, även om man skulle dreva om den väldigt mycket tror jag motorn fortfarande är välidgt hetsig o lessam o köra långt med. Med orginaldrevning är allt över 70 bara ren pina, hehe

Min NSR o min Husky kompletterar varann perfekt, NSR är asgo o köra fina vägar o lite längre sträckor, samt transportera sig med, och framförallt bankörning!
Huskyn är kanonkul o busa o (försöka)stunta med, köra i skogen osv osv... Lekhoj mao.

Hade jag haft en hoj, så hade det varit NSRen. Men, ni som vill ha offroad/motard, hade det varit jag så hade jag köpt en CRM/DT, finns det nån hoj som är mer mångsidig än dom? Allt jag skrev ovan kan dom, visst, dom kanske inte är riktigt lika bra på varje grej, men dom är så mångsidiga så det blir kul iaf, man har en hoj man kan busa med, köra i skogen o på grusvägar, men samtidigt köra längre sträckor, fina vägar, osv osv! Den "perfekta kompromissen" :tummenupp

Just my 2 cent...


EDIT: Måste bara tillägga:
Självklart beror det på vad man vill få ut av hojåkningen, dom som inte tycker det är nån menning o köra längre sträckor o mest vill busa i stan osv, då är ju landsvägsreggad enduro ett perfekt val, dom ÄR asroliga o köra :)

Och istället för o köpa en motard för 50k+ så hade ju jag heldre tagit en sporthoj o en ktm/gasgas/husky...
Mycket bra skrivet. :Bugar
Men om vi går lite ot så tyckte jag när vi körde i jkpg att de som körde större motard hade rätt skoj de också. :tummenupp
 
philsson skrev:
Mycket bra skrivet. :Bugar
Men om vi går lite ot så tyckte jag när vi körde i jkpg att de som körde större motard hade rätt skoj de också. :tummenupp
Korta ner långa inlägg när du citerar dom :mattias

Nu diskuterade vi 125cc motarder, tung motard är en helt annan sak ju.
 
NSR_Martin skrev:
Korta ner långa inlägg när du citerar dom :mattias

Nu diskuterade vi 125cc motarder, tung motard är en helt annan sak ju.
men om du ska klaga på att 125an vibrerar... :hihi... no comments..
 
philsson skrev:
men om du ska klaga på att 125an vibrerar... :hihi... no comments..
Det är ju så små o intensiva vibrationer, i en tung motard så blir det mer massagebänk i varierande tempo, så det är inte lika farligt :hihi
 
NSR_Martin skrev:
Det är ju så små o intensiva vibrationer, i en tung motard så blir det mer massagebänk i varierande tempo, så det är inte lika farligt :hihi
glömde det.. och i kombination med grovmönstrade endurodubb.. :yoparty
 
Svanen skrev:
Haha i fullvarv gör min nästan 140km/h :tungan

Det har att göra med drevning, motorkaraktär mm. Min hoj har antagligen ganska mycket "snabbare" drevning än din. Om jag jämnför med min RM125-02 så har RMen mycket lägre drevning. Går inte att ligga i 100km/h i många sekunder pga att den nästan fullvarvar.

Mitt tips till trådskaparen är att köpa en billigare hoj med lägre kraftuttag och lägga resten av pengarna på schysst utrustning och sedan spara resten till en riktig Motard.
skulle inte tro det, med tanke på att min är drevad för race
 
-Rosen- skrev:
skulle inte tro det, med tanke på att min är drevad för race

För race?

Vad har du för varv i maxhastighet?

Jag har runt 12k rpm..
Men vilket fall så håller min hoj längre än din om vi kör exakt lika hetsigt och byter olja mm så ofta som man borde. Om det inte uppstår några finurliga fel :rolleyes:
 
Last edited:
Svanen skrev:
För race?

Vad har du för varv i maxhastighet?

Jag har runt 12k rpm..
Men vilket fall så håller min hoj längre än din om vi kör exakt lika hetsigt och byter olja mm så ofta som man borde. Om det inte uppstår några finurliga fel :rolleyes:
visst håller din bättre, men jag tror inte att min skär så fort som framhjulet nuddar påfarten som vissa verkar tro.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top