Lätt mc övningskörning

CromRt

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
-
Hej.
Efter alla dessa år av längtan, är jag snart tillräckligt gammal för att skaffa motorcykelkörkort. Men vilken ålder är det som gäller för att få övningsköra på lätt mc? Jag har läst både att det är från och med att man fyllt 16 år, och från att man fyllt 15 år och nio månader. Hur är det nu efter de nya reglerna som infördes i Januari det här året.

Lånar tråden med en dum fråga.

Måste handledaren också köra lätt mc, eller det räcker med vilken motordriven tvåhjuling som helst (förutom moppe då :) ) om så är fallet, det omvända: kan man handleda en på tung/mellanklassare från en 125:à?

Lånar tråden med en dum fråga.

Måste handledaren också köra lätt mc, eller det räcker med vilken motordriven tvåhjuling som helst (förutom moppe då :) ) om så är fallet, det omvända: kan man handleda en på tung/mellanklassare från en 125:à?

Om denne haft mc kort kontinuerligt i 5 år och är över 24 år gammal, så får han handleda en elev från en motorcykel (som han själv har behörighet såklart)
Du kan absolut handleda en elev på tung mc från en 125a, frågan är hur smart och smidigt det är.

Last edited:
Om denne haft mc kort kontinuerligt i 5 år och är över 24 år gammal, så får han handleda en elev från en motorcykel (som han själv har behörighet såklart)
Du kan absolut handleda en elev på tung mc från en 125a, frågan är hur smart och smidigt det är.

När en av grannarna är intresserad av tungt mc-kort. Då kan han låna min, och jag kan handleda från grabbens 125:a fram tills att grannen köpt en egen.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra