Lätt kittad

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Tycker denna 749S är riktigt fin.
Synd bara att han/hon monterat på snikgaffel och snikbromsar. :D

Bifogat

• 749s.jpg
    749s.jpg
    102.1 KB · Visningar: 1,074
Faktum är att de extra pengarna som den där kostade, plus de extra pengar som gaffeln kostade, mycket väl kan ha betalt sig i bättre varvtider. Mer motor gör sällan att det går fortare runt banan, you know. Jag tycker att (om man har råd) man ska köpa den hoj man vill ha, inte den som är mest kostnadseffektiv.

Tokigt fräck hoj.. Synd att man inte har pengar. :(

En gul 749S eller ännu bättre 749 R som snart kommer är ju dröm hojen.

Dessutom klarade den sig ju bra mot rad4 600cc maskinerna i Bike testet i månaden. Framför allt var den ju ärlig med hästkrafterna, och vridet var ju skyhögt över de andra genom hela registret.

Men man åker ju dit på kraften, helt klart, men mindre nu än tidigare. 749;an har 104 orginal, varav 103 finns kvar på kopplingen. Yamaha R6 hade bara 108 kvar från uppgiven effekt 123 i pappret i Bike´s test. :fakta

bgix skrev:
Varför alltid jämföra med 600:or, det är en 750 och ska jämföras med sådana. Men det är klart, då får man ju också svart på vitt på att det är en mindre effektiv design.

P.S. Fram för 990cc tvåtaktare i MotoGP!

Jaaa. Om så är fallet så kanske alla borde köra tvitakt. Den leverar ju så mycket effekt att en rad4 med fyrtakt får se sig slagen med hästlängder.

Visst är twinnen en mindre effektiv maskin för höga effekt uttag, men den leverar ju ett mer vridmomentstarkt register istället. To each his own. Personligen älskar jag twinnens ljud, vrid och körvänlighet. Ville jag bara vara snabbast rakt fram hade jag nog skaffat mig en hayabusa

bgix skrev:
Förmågan att producera högt vrid från låga varv har inget med motorns cylinderkonfiguration - eller slaglängd - att göra.

Förvisso så talar min herre helt rätt sanning i detta påstående! :fakta

Det jag talar om är de maskiner som idag finns på marknaden. Vad gäller uttaget på dessa så producerar Twinnen mer vrid än rad 4 motorerna. Skillnaden minskar dock med storlek på motor.

Max vrid på en R1 och en Ducce 998 eller motsvarande sporttwin borde ju lika ganska lika. Dock så ger twinnen en jämnare vridkurva som startar tidigt och sedan ligger någorlunda konstant.

Inget illa om Rad4,orna. Det är helt enkelt olika typer av motor. Tnk vad tråkigt om alla körde samma typ av hoj. Vem skulle man då tråkas med.... :tummenupp

Mattias skrev:
Jag tycker att (om man har råd) man ska köpa den hoj man vill ha, inte den som är mest kostnadseffektiv.

Det här var det bästa jag läst på länge!
Även om denna båge inte är den mest kostanads-effektiva så var det antagligen precis en sån han ville ha.

Re: Lönar sig inte att piska döda hästar...

bgix skrev:
Kan bara inte begripa hur folk kan betala extra mycket för hojar som prestandamässigt ligger långt efter de bästa i sin klass

...och jag kan bara inte fatta hur folk kan köpa cigarretter och betala för att få dra ned tjära och annat skit i lungorna! :rolleyes:

Men, men, smaken är som...

Man köper inte Ducce för effektens skull. :fakta

Last edited:
Re: Re: Lönar sig inte att piska döda hästar...

"fege" skrev:
Man köper inte Ducce för den effektens skull. :fakta

Tack. Man blir nästan tårögd över den insyn som fege visar :D

Som sagt. Denna 749 var toksnygg. Jag skulle lätt skaffa en om jag hade pengar, men jag måste medge att det grämer mig lite att ducce måste väga så mycket.

Mindre effekt bryr mig inte så mycket, eftersom det räcker för min typ av körning, men en 15 kilo lättare borde gå att fixa. Den blir liksom mer medgörlig i kurvorna då.

Min 748 ligger ju på 200 kg med full tank. En 749 ligger ju på över 210. Börjar bli lite väl mycket. Man får väll hänga på titan rör, magnesiumfälgar och kolfiberkåpor. Det borde lätta 10-15 kilo. Att man sen blir av med 50´ får man väll leva med... :eek:

Nån borde låta mig testa en 748/749/916/996/998/999. Kanske blir jag frälst?

amullo skrev:
...Det jag talar om är de maskiner som idag finns på marknaden. Vad gäller uttaget på dessa så producerar Twinnen mer vrid än rad 4 motorerna. Skillnaden minskar dock med storlek på motor...
Njae, är det verkligen så? Menar du att en 749 lämnar mer vrid än en GSXR-750?

Men som sagt:
Man köper inte en Ducati för effekten!

Jag var oxå där o såg den live :hej

Kan säga att den såg grymt läcker ut...

Och de gaffelbenen e inte gratis :skrämd

PS
Jag gillar alla Er....o era bågar... men mest min :fakta

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back