Lätt eller tung?

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Hej!
Jag är riktigt sugen på att ta mc-kort, och tänkte göra det nästa sommar, men jag har en liten fundering:
Vad är skilnaden mellan lätt och tung motorcykel?

Jag har ingen tidigare vana av varken moped eller mc. Vad passar mig bäst tror ni?
 
Är du över 21 år skall du satsa på tung. Lätt är max 125cc och 11kW~16hk så med tungt kort får du köra allt. finns även begränsat kort som man kan ha i två år. Det är till för dem mellan 18-21år.
 
A1 (lätt motorcykel)
motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)
motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Läs mer på http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/
 
Jag är 21 år. Men vad innebär det med kW och skillnader hit och dit? Jag är inte så kunnig, än... =p
Luter mest åt tung, men det är mycket billigare att ta lätt kort. Tänkte bara kolla lite vad som är skillnaden
 
lätt mc är som en vältrimmad moped/liten cross och tung motorcykel är som vilken vanlig motorcykel som helst.. Mellanklass(begränsad) är en tung/vanlig motorcykel som är strypt till mindre effekt.

Har du åldern inne så är det inge snack om du vill köra mc.. skaffa vanligt A(obegränsat)
 
Du kan ju alltid ta A med begränsad effekt också. Kan vara lättare att bryta runt på konbanan med en lite mindre cykel än någon tjock 750
 
Det är ingen prisskillnad på lätt eller tung, båda kostar lika mycket att ta:mattias

Du kan ju alltid ta A med begränsad effekt också. Kan vara lättare att bryta runt på konbanan med en lite mindre cykel än någon tjock 750

Att en mindre hoj är mer lättkörd och därmed kräver färre lektioner=> lägre kostnad för kortet är kanske det enda argumentet för att inte satsa på A. Tycker dock det är väldigt tunnt, att inte skaffa A när man har åldern inne begränsar ju en ganska vässentligt när man skall välja hoj under de närmast efterföljande åren och så mycket svårare är det ju inte.
 
Tja. Kan du välja så ta tung.
Lätt är som en moped. Tung är tyngre. Tung begränsad är en strypt tung hoj egentligen.
Det kan väl iofs tänkas att det krävs någon enstaka extra lektion på manöverbanan pga att det är en tyngre hoj som man ska baxa runt men jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad.

Så jag röstar för att inte begränsa sig. Merkostnaden är obefintlig eller marginell jämfört med ett begränsat körkort. SKillnaden i svårighetsgrad är också försumbar tror jag.

Bästa sättet att spara pengar är att i så fall skaffa en hoj och någon som kan vara handledare och köra lite mängdträning privat. Det gör susen.
 
Lätt eller MC

Jag håller med alla tidigare talare, men lägger till att faktorn (utskrattad) finns också, om du är 21 och glider runt på en lätt Mc (125cc) dvs.
De nog inte många + poäng med 125cc.
Tung ska de vara:yoparty

125 cc är i princip som moped med annat utseende. I vissa fall ser de likadana ut också.

Lycka till :tummenupp
 
Tack tack! Många bra argument. Det blir definitivt tung. Om lätt ändå bara är som en moppe så är det ju ännu billigare att skaffa en som om det är så, och det vill jag ju inte. Och man vill ju inte gärna bli utskrattad :p
 
Inge att fundera över längre. Sätt dit teorin nu & uppkörning snarast!
 
Absolut! Teorin håller jag på lite med, och jag ska lära mig köra innan uppkörningen bara.:tungan
 
Ta tung direkt och sen köper du en R1. Annars tröttnar man direkt.
 
Sen är det väl så att ifall du vill gå upp från lätt till tung måste du väl göra en uppkörning till? Och det känns som att kasta 1500 spänn i sjön, ännu ett argument =)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top