Läsvärd krönika om "trusted computing" (när du inte längre bestämmer över din dator)

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Läsvärd krönika om "trusted computing" (när du inte längre bestämmer över din dator)

Jag vill bara tips er om denna utmärkta krönika på Sweclockers om "trusted computing":
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_060108_trusted_computing.php?page=1

För er som inte är bekant med detta begrepp kan jag passa på att berätta att "trusted" i detta fall innebär att du som användare inte längre har full kontroll över eller ens kan lita på din dator. Istället har du ett x-box-likande hård- och mjukvaruskydd som begränsar vad du kan göra med din dator, vad som är tillåtet bestäms av Microsoft, Intel, Hollywood m.fl. (ett flertal hård- och mjukvarutillverkare och intressegrupper har sedan ett fleratal år tillbaka arbetat med detta och kommer snart att lansera detta i sina produkter).

DrSwizz skrev:
Jag vill bara tips er om denna utmärkta krönika på Sweclockers om "trusted computing":
http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_060108_trusted_computing.php?page=1

För er som inte är bekant med detta begrepp kan jag passa på att berätta att "trusted" i detta fall innebär att du som användare inte längre har full kontroll över eller ens kan lita på din dator. Istället har du ett x-box-likande hård- och mjukvaruskydd som begränsar vad du kan göra med din dator, vad som är tillåtet bestäms av Microsoft, Intel, Hollywood m.fl. (ett flertal hård- och mjukvarutillverkare och intressegrupper har sedan ett fleratal år tillbaka arbetat med detta och kommer snart att lansera detta i sina produkter).
läsvärt och troligt senario

tcpaa eller?

(har inte läst allt än)

EDIT:

hmm.. dedär verkar ju inte sååå jävla kul.. kanske borde lägga denna i OT forumet.. för de drabbar ju alla..

verkar som att de blir så att man inte kommer kunna köpa ny hårdvara utan får sitta på gamla surburken, köra gamla spel å linux föratt klara sig

jag måste ta å lära mig linux...

men somsagt.. de e ju den okunniga "dumma" massan som bestämmer genom att välja inkompetenta politiker... så enkelt är de faktiskt..

folk av idag borde inte vara berättigade att rösta..

Last edited:
Verkligen deprimerande att veta att det kommer
Det som är synd är att inte journalister fått upp ögonen för det här och det är inte många som känner till vad det innebär...

Jag tror den stora drivkraften i är att hindra kineserna att använda piratkopior

Kan t.o.m bli så att enskilda komponenter som tex en Hårddisk kommer ha detta i sin hårdvara...

Läste igår att vissa skrivare känner av vad som skrivs ut och är det en avbildning av en sedel så slutar skrivaren att skriva ut... man undrar hur mycket prestanda hos skrivare /PC:n som går åt till "dolda" kontroller :3freak

Rädsla är ett oöverträffat maktmedel, läsvärd krönika. Skulle det bli verklighet är det dags att plocka fram papper och penna igen...

UltraMarine skrev:
Läste igår att vissa skrivare känner av vad som skrivs ut och är det en avbildning av en sedel så slutar skrivaren att skriva ut... man undrar hur mycket prestanda hos skrivare /PC:n som går åt till "dolda" kontroller :3freak
Normalt går det inte att kopiera en sedel i en vanlig färgkopiator. Det går såklart att komma runt men den lämnar en osynlig kod som kan spåras till just den unika kopiatorn. Den tekniken gör såklart kopiatorer dyrare, något som vi kunder får betala.

No offense, men jag har inte mycket till övers för sweclockers, och hela artikeln är dessutom enbart uppdiktat med väldigt liten verklighetsförankring.

Det är lätt att måla upp storbolagen som domedagsskapare men i slutändan är det till ingen nytta om inte konsumenterna vill använda produkterna. Storbolagen är bara jävligt dåliga på att anpassa sig i tid, till rådande konkurrensläge.

jayjay skrev:
No offense, men jag har inte mycket till övers för sweclockers, och hela artikeln är dessutom enbart uppdiktat med väldigt liten verklighetsförankring.

Det är lätt att måla upp storbolagen som domedagsskapare men i slutändan är det till ingen nytta om inte konsumenterna vill använda produkterna. Storbolagen är bara jävligt dåliga på att anpassa sig i tid, till rådande konkurrensläge.

jasså.. det säger du

jayjay skrev:

Redan idag i windows är det ju mycket som man vill installera som är "förbjudet" "otestat" "osäkert" som troligtvis inte göra någon skada. "Vanliga" användare blir väl livrädda om dom har tänkt installera macromedia typ.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg