Läsa ODB(2) koder anno 2015

Standarden i Europa är ett krav från 2001 för bensin och 2003 för diesel även om man har valt att kontrollen innefattar ibruktagande fr.o.m. 2002/2004 och 2007 för lätta lastbilar med dieselmotor.

Tyskarna var troligen sist att använda sig av standarden fullt ut men TS bilar har båda enbart det standardiserade 16-poliga OBD-uttaget.
 
Konkreta elfel är ett annat exempel, ex. kortslutning av de stift som står för spänning till uttaget i.o.m. att standarden kräver detta men inte nödvändigtvis den tillverkarspecifika.

Hur menar du nu, skulle tillverkarna ändra på OBD2-kontaktens layout? då följer de ju inte standarden och kan då inte kalla det för en obd2-kontakt.
 
Den blåa OBD-läsaren (Bluetooth) köpte jag på Ebay för typ 50 kr, lite väl saftigt påslag av Kjell tycker jag (Grym butikskedja för övrigt, handlar mycket från dem).
Lösaren i sig fungerar klockrent :)
 
Standarden i Europa är ett krav från 2001 för bensin och 2003 för diesel även om man har valt att kontrollen innefattar ibruktagande fr.o.m. 2002/2004 och 2007 för lätta lastbilar med dieselmotor.

Tyskarna var troligen sist att använda sig av standarden fullt ut men TS bilar har båda enbart det standardiserade 16-poliga OBD-uttaget.
Ja själva uttaget är garanterat OBD, men jag är inte lika säker på att den äldre bilen använder standard OBD kommunikationsprotokoll.
 
Ja själva uttaget är garanterat OBD, men jag är inte lika säker på att den äldre bilen använder standard OBD kommunikationsprotokoll.

Den här sidan http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=249991&p=10 #182 hävdar att de framgångsrikt testat just en ELM327 ska fungera på Skoda Fabia mk1 (som "den äldre bilen" i originalfrågan är). Nu vet jag inte exakt vad de testat men då borde åtminstone grundläggande funktioner finnas, så jag slänger väl iväg en beställning och ser (skulle gjort igår kväll men glömde :gnissla)

Edit: Långa listan låg ju i förstainlägget http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=249991
 
Last edited:
Ska man läsa VAG-bilar ska man ha en VAG-läsare, standard OBD2 är värdelöst om man behöver se nåt annat än motorkoder.
Vill du kunna göra nåt vettigt så köp en VCDS aka VAG-COM...
 
Ja själva uttaget är garanterat OBD, men jag är inte lika säker på att den äldre bilen använder standard OBD kommunikationsprotokoll.

Standarden för kommunikationsprotokoll avser enbart standarden för EOBD = finns fem stycken om jag kommer ihåg rätt och det är endast till för emissionsrelaterade, s.k. generiska, felkoder. Två av stiften är alltid samma för alla standarder = +/- och de stift som finns där för standarden kan det skilja sig lite åt beroende på vilket protokoll som används = ett testinstrument klarar förslagsvis alla standarder.

Utöver dessa ovan nämnda stift, vilket alltså inte är samtliga, förfogar tillverkarna över bäst de vill. Det finns troligtvis bilmärken som använder sig av en standard för motorelektroniken istället för att utveckla ett eget protokoll men det mest vanligt förekommande är alltså att tillverkarna utvecklar det mesta själva och standarden finns bara där för att den måste.

Att tolka tillverkarnas egna protokoll är med största sannolikhet en kostnadsfråga för de som säljer diagnosutrustning, i en viss del av fallen.

Alltså, i.o.m. att bilen i fråga har ett OBDII uttag och inget primärt/sekundärt tillverkarspecifikt diagnosuttag innebär det att den kommer att tala om precis det som efterfrågas enligt vad de protokoll den har klarar. Sen om diagnosutrustningen kan ställa rätt frågor och tolka svaren, ja det är en annan femma.

Strulet med tyskarna i övergångsperioden var att de kunde ha två eller tre olika diagnosuttag, de jag har hört talas om var dock BMW och Mercedes.
 
Ska man läsa VAG-bilar ska man ha en VAG-läsare, standard OBD2 är värdelöst om man behöver se nåt annat än motorkoder.
Vill du kunna göra nåt vettigt så köp en VCDS aka VAG-COM...

Ja, den är standard hos de flesta bilverkstäder som pysslar med VAG-bilar. Jag skaffade en licens själv (man köper adaptern och sedan är programvaran fri att tanka hem - funkar bara med en originaladapter). Med den löser man de flesta problem, som t.ex. att justera luftfjädring eller nolla Xenonreglering, förutom att läsa felkoder och analysera och trimma insprut m.m. Med den lyckas man även prata med gamla Audi 80 från tidigt 90-tal, även om kommunikationen är lite skakig bitvis. Det finns kinakopior som gör nästan samma sak (VAG-CAN t.ex.) och dessutom kan justera miltal o.d., men de är instabila och svårinstallerade.

Sedan vet jag att flera småfirmor använder ett Kina-verktyg som heter Autocom Pro+ och som tar nästan alla bilmärken, vad gäller att läsa av koder och nollställa. Har inte använt det själv ännu, men ligger en beställning från eBay och väntar :)
 
Jag har den från Biltema. Och den släcker den bedrövliga
motorlampan när jag ska besiktiga. Betydligt billigare än
att ta ledigt från jobbet och besöka en verkstad . Rekomenderas!
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top