Läs nå annat än Haynes som omväxling

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Halloj!

Måste bara dela med mig av en superskön bok som verkligen räddade mig under vintern. Classic Motorcycles av Roland Brown. Denna tjocka bok innehåller i princip allt som rullat på två hjul sedan 1897. Otroligt många fina bilder och märkeshistorik A-Z. Några sköna fakta från boken som kanske gör dig sugen på att läsa...

14 växlar! Suzuki/Kreidler rejsade i 50 cc roadracing på 60-talet med en 2-takts parallelltwin på 49 cc som gav 17 hästar och hade smått bizarra 14 växlar.

18000 varv. Tycker du att R6 varvar lite klent? Honda rejsade sin RC166 på 60-talet. Den hade en rak tvärställd 6:a på 250 cc som gav 60 hästar vid 18000 varv.

Sving både fram och bak! Bimota var först med att skrota framgaffeln och prova att ha sving i fram också, Tesi 1 hade alltså ingen gaffel i fram utan en sving. (Även BMW och sedermera flera tillverkare har provat på sving i fram sedan dess, men ingenting verkar vara i produktion just nu, någon som vet annat?).

Detta var några kul fakta från boken, den har numera hedersplats på muggen så jag kan gå och gömma mig för familjen en stund och läsa lite. Mycket nöje...

Gjorde inte Yamaha någon sån framsvingshoj också för ett tiotal år sen ? Verkade inte bli någon succé den heller..

Vad är fördelarna med att ha en framsving ?

lorkan skrev:
2140177 Gjorde inte Yamaha någon sån framsvingshoj också för ett tiotal år sen ? Verkade inte bli någon succé den heller..

Vad är fördelarna med att ha en framsving ?
GTS1000. Mer av en touringhoj men tävlades ganska framgångsrikt på IoM-TT av en britt jag glömt namnet på. http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_gts_1000_1995.php
Fördelarna har att göra med att mindre förändringar av chassiegeometrin vid inbromsningar tex.
Vill du vet amer om chassiedesign så kan du kika på http://www.tonyfoale.com/

Kontrar med att rekommendera Zen and the Art of Motorcycle Maintenance.

Inte lättläst, det blir ofta läsa en sida och sedan fundera i en timme... men skön sommarläsning. Perfekt liggandes vid en motorcykel ute längs någon skön sommarväg!

Morgue skrev:
2140148...Sving både fram och bak! Bimota var först med att skrota framgaffeln och prova att ha sving i fram också, Tesi 1 hade alltså ingen gaffel i fram utan en sving. (Även BMW och sedermera flera tillverkare har provat på sving i fram sedan dess, men ingenting verkar vara i produktion just nu, någon som vet annat?)...

Iofs inte en Mc men när jag var 15år (ungefär då dinosaurierna fortfarande levde) så fick jag en moppe som hette mustang.. någonting(?)... som jag aldrig lyckades få reda på.
Den hade en "framgaffel" med sving och två vanliga coiloverdämpare, såg helsjukt ut meeeen det var "min" moppe, den måste varit byggd nån gång på 60 - början av sjutti-talet.
Skillnaden med Bimotan är väl att den har navstyrning också va?

Det där med 14växlar är ju egentligen hur sjukt som helst men säger ändå ganska mycket om hur bra utvecklingen egentligen har gått :D

Morgue skrev:
2140148 Halloj!

Måste bara dela med mig av en superskön bok som verkligen räddade mig under vintern. Classic Motorcycles av Roland Brown.

Han har även gett ut The Ultimate History of Fast Motorcycles.

ft skrev:
2140398 Kontrar med att rekommendera Zen and the Art of Motorcycle Maintenance.
Jag har haft den boken i bokhyllan i ett par år. Ännu har jag inte läst en enda sida. Men snart så... :)

ft skrev:
2140398 Kontrar med att rekommendera Zen and the Art of Motorcycle Maintenance.

Inte lättläst, det blir ofta läsa en sida och sedan fundera i en timme... men skön sommarläsning. Perfekt liggandes vid en motorcykel ute längs någon skön sommarväg!
Min favoritbok, den är helt underbar!

Esquire skrev:
2141660 Jag har haft den boken i bokhyllan i ett par år. Ännu har jag inte läst en enda sida. Men snart så... :)

Lägg in den på muggen så kommer du lönnskita två timmar om dan. (Är man inte familjefar kanske man inte ännu upptäckt lönnskitandets ädla kost...?)

stoffer skrev:
2144920 Min favoritbok, den är helt underbar!
Tack för tipset, skall kolla upp den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...