Lärt mig att slanga..

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Yamaha R1 2007
Jag har aldrig trott att det går att slanga med en Gsxr 600 -97:a..
Men nu efter mycket träning så märker man ganska fort att träning ger färdighet.. Fast jag får fortfarande bara upp den på 1:ans växel. :D Men det känns som man är en bit påvägen iaf. :tummenupp

Tänkte fråga hur ni göra när ni sedan ska växla till 2:an!?

M.V.H//Rode_No1

Rode_No1 skrev:
Jag har aldrig trott att det går att slanga med en Gsxr 600 -97:a..
Men nu efter mycket träning så märker man ganska fort att träning ger färdighet.. Fast jag får fortfarande bara upp den på 1:ans växel. :D Men det känns som man är en bit påvägen iaf. :tummenupp

Tänkte fråga hur ni göra när ni sedan ska växla till 2:an!?

M.V.H//Rode_No1
In med kopplingen och snabbt och bestämt i med tvåan :yoparty men detta är ett mekforum ju :va

ninja joppe skrev:
In med kopplingen och snabbt och bestämt i med tvåan :yoparty men detta är ett mekforum ju :va

Jag skiter i kopplingen.
Jag slår bara av gasen och petar i tvåan.

slangkörning

Förslag är att du vänder på växellådan så att du växlar neråt blir genast mycket lättare, dra upp cykeln i det läge där du kan hålla jämn fart utan att accelerara, sen är det bara å klicka sig igenom registret. och koppla inte!, lådan håller.

Last edited:
Sebbe85 skrev:
Förslag är att du vänder på växellådan så att du växlar neråt blir genast mycket lättare, dra upp cykeln i det läge där du kan hålla jämn fart utan att accelerara, sen är det bara å klicka sig igenom registret. och koppla inte!, lådan håller.

:D :tummenupp

Alt 1

Lyft på 2:an ,går mjukare och sen slipper du det stora klonkiga hoppet mellan friläget som kan ställa till det.

Alt 2
Snabbt upp till balansläget på 1:an in med kopplingen växla till 2:an.

Alt 3
Läs bakhjulstråden,där finner du dina svar.

Långa farbron skrev:
Alt 1

Lyft på 2:an ,går mjukare och sen slipper du det stora klonkiga hoppet mellan friläget som kan ställa till det.

Alt 2
Snabbt upp till balansläget på 1:an in med kopplingen växla till 2:an.

Alt 3
Läs bakhjulstråden,där finner du dina svar.

Går den att få upp på 2;an?

Om det inte går med gas, skutta till med röven och flytta dig bakåt när du gasar på från det ställe i registret du har maxeffekten :tummenupp

alltså jag gasar upp min på 3:an hur kommer det sig att en gixxer600 i klarar detta 2:an borde va hellugnt tycker jag, har jag fel?? :va

Rode_No1 skrev:
Okej. Någon som har lust att dra lite kopplingsmetoder då?
:)

Bara att prova sig fram.

Testa i gångfart på 1:an (försiktigt) så du känner hur den lyfter ,först lite gas sen sakta mer.

Tanken bakom är att du skall få ett snabbt kopplingsslir samtidigt som du möter med gasen,därför är pekfingret som gjort för att dutta kopplingen med.

Tryck ihop gafflen innan genom att trycka till på styret sen duttar du till direkt efter så lyfter den fint.

Du måste lära dig att lyfta och sätta ner kontrollerat innan du kan latja med växlar osv ( om inte annat för hojens skull)

Last edited:
Davidk skrev:
alltså jag gasar upp min på 3:an hur kommer det sig att en gixxer600 i klarar detta 2:an borde va hellugnt tycker jag, har jag fel?? :va

Hur fanken gasar du upp din på 3:an?? jag kopplar upp min på 2:an.
Om jag gasar släpper och gasar och rycker i styret så får jag upp den utan koppling på tvåan. Men på 3:an ,

Stefanp skrev:
Hur fanken gasar du upp din på 3:an?? jag kopplar upp min på 2:an.
Om jag gasar släpper och gasar och rycker i styret så får jag upp den utan koppling på tvåan. Men på 3:an ,
högt varvtal på 3:an släpp gasen ryck utav helvete och sitt lite längre bak så kommer den upp fint

Om du ska växla mellan 1 och 2 så är det bäst att göra det fort tycker jag, precis när du fått upp framhjulet, ska man hitta balanspunkten först och sen växla tycker jag det blir svårare iallafall just mellan dom växlarna där den är ganska nervös.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år