Lära sig svetsa!

goodspeed skrev:
Aluminium är ett himla skit att svetsa i. Det blir ju lätt lite för varmt och så smälter det... :3freak

då använder man TIG så går det bara fint :tummenupp

bagerah skrev:
tycker också det är skitsvårt! glöden "slocknar" ju på en gång, så det är jäkligt svårt å se om man verkligen fogat ihop bitarna eller bara kladdat ovanpå....+ att det är väldigt lätt att svetsa hål på det.

håller på att öva in svetsning av tunnare plåt mot typ en balk...också lurigt. 2 mm plåt mot, säg 5 -10 mm profil. svurit mycket över det.

vilken typ av svets är det vi snackar om här?
MIG/MAG, el, gas ?

Last edited:
johanrehn80 skrev:
billigare än ädelgaserna iallafall...kolsyra kör jag med, billigast

Ja billigare än ädel men ändå dyrt. Har hört talas om det där med kolsyra funkar det eller ? det är ju billigare.

StewOo skrev:
då använder man TIG så går det bara fint :tummenupp

vilken typ av svets är det vi snackar om här?
MIG/MAG, el, gas ?

MIG/MAG. "Kan" bara det än så länge. :(
har fått intrycket att TIG är "lättare" till alu i alla fall, men aldrig provat än...

En fråga, svetsade lite och det var ganska lätt men det var iförsig bara några plåtbitar. Nu till frågan, jag svetsade med en svets som man satt en klammer som var jord i plåten sen så trök man bara på en knapp så kom det en tråd och så blev det kortslutning, så tråden smälte. Är det de som är mag?

Vad jag kom ihåg så använde inte jag nån gas.

bagerah skrev:
har fått intrycket att TIG är "lättare" till alu i alla fall, men aldrig provat än...

själv kan jag svetsa relativt bra med MAG, Gas och el. inte sådär bra på TIG ännu. Kan man grunderna med gas så är inte tig så svårt eftersom det bygger på i stort sett samma vinklar som gas.

själv tycker jag att mag är smidigast av alla, men det beror ju mycket på VAD som skal svetsas.

DJM skrev:
En fråga, svetsade lite och det var ganska lätt men det var iförsig bara några plåtbitar. Nu till frågan, jag svetsade med en svets som man satt en klammer som var jord i plåten sen så trök man bara på en knapp så kom det en tråd och så blev det kortslutning, så tråden smälte. Är det de som är mag?

det var troligtvis mag. och det var troligvis gas.

bagerah skrev:

TIG är lättare i tunna material för man kan reglera strömmen med pedal. men LÄTT är det knappast. Jag har gått antal kurser och endast insett ett det är med övning man blir bra på TIG. Speciellt alu kräver övning säkert varje vecka för att bli och fortsätta vara duktig på det

StewOo skrev:
det var troligtvis mag. och det var troligvis gas.

Okej, men vad hade gasen för funktion? är det den som gör att tråden smälter?

Förlåt om jag frågar men kan inget inom detta ämne.

DJM skrev:

det är en sk. skyddsgas som gör bl.a. att svetsfogen inte "bildar" slagg som t.ex. elsvets gör.

DJM skrev:

Skyddsgas kallas det namnet säger sig själv.

stordrulen skrev:
4 Rätt svetsglas i hjälmen/skärmen
.
har nån slags yber-spejsad darth wader mask med sensorer som känner av hur ljusstark lågan är och mörkar till en lagom nivå... reagerar på ljuset så man behöver aldrig ta av den. När man slutar svetsa blir det som dagsljus med en svag grön ton kvar bara :tungan
fantastiskt vad mycke hjälpmedel, som man inte gjort sig förtjänt av, det finns...

DJM skrev:

Finns svetsar med sk rörtråd (tråden uppbyggd som ett rör med ett ämne i som blir till gas när tråden smälter typ..)

bagerah skrev:
har nån slags yber-spejsad darth wader mask med sensorer som känner av hur ljusstark lågan är och mörkar till en lagom nivå... reagerar på ljuset så man behöver aldrig ta av den. När man slutar svetsa blir det som dagsljus med en svag grön ton kvar bara :tungan
fantastiskt vad mycke hjälpmedel, som man inte gjort sig förtjänt av, det finns...

dom är väldigt smidiga tills batterierna börjar ta slut fastän man inte märker det förrän man är färdig och det börjar sticka i ögonen
:död

StewOo skrev:
dom är väldigt smidiga tills batterierna börjar ta slut fastän man inte märker det förrän man är färdig och det börjar sticka i ögonen
:död

Märker du inte det????? :huvet du ser ja fan ingenting om hjälmen inte släcker :confused:

EDIT: MIG/MAG svetsning slaggar inte något nämnvärt,,,den håller syret borta från ljusbågen,

Last edited:
tros-kaffe skrev:
Märker du inte det????? :huvet du ser ja fan ingenting om hjälmen inte släcker :confused:

dom släcker nog, men inte så mycket det borde göra om batterierna börjar ta slut, men inte är heöt slut.

StewOo skrev:
dom släcker nog, men inte så mycket det borde göra om batterierna börjar ta slut, men inte är heöt slut.

Antingen så släcker dom eller så gör dom det inte, :fatta!
min hjälm släcker utan att Tigen tänder,,, det släcker bara jag trycker på knappen,

tros-kaffe skrev:
Antingen så släcker dom eller så gör dom det inte, :fatta!
min hjälm släcker utan att Tigen tänder,,, det släcker bara jag trycker på knappen,

de finns väll flera modeller...kanske var en budget hjälm jag använde...den var inte bra iaf, det blev licksom fördröjning så det tog lite lite på ögonen varje gång man tände.

StewOo skrev:
de finns väll flera modeller...kanske var en budget hjälm jag använde...den var inte bra iaf, det blev licksom fördröjning så det tog lite lite på ögonen varje gång man tände.

Dom kan däremot blinka när batteriet börjar bli dåligt, av,på,av,på,av,på, men dom dimmar inte

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...