Lära sig svetsa?

Du lär dej inte svetsa genom att läsa en bok det garanterar jag, däremot kan du få lite teori om hur det bör vara därifrån. Annars är det övning, övning och åter övning som gäller. Ska du svetsa vanligt svart så krävs det inte speciellt lång övning för att få till hyggliga svetsar. Rostfritt och aluminium är jävligare dock.

UrbanTiger skrev:
Jo "plåt & svets" på gymnasiet. Annars finns det ju böcker i ämnet på biblioteket som förklarar det mesta. Borde räcka för oss normalbegåvade :tummenupp

öva öva öva öva öva....
Se till att ha en rondell och slipskiva i, så att du kan få väck den värsta kattskiten :D
Att testa sig fram är nog det enda raka, men en bok som talar om vad du gör för fel är nog inte dumt.
För tro att man ska klura ut helt själv vad man gör för fel blir bara jobbigt.
Jag lärde mig grunderna för en massa år sedan av en kompis som är smed.
Så jag kanske åkte snålskjuts :tungan
//Tobbe

Öva,Öva och åter öva!praktik blandat med teori är oslagbart! är du arbetslös så kan du gå kurs hos Lernia.

Man lär sig me åren ja började som alu svetsare direkt efter skolan då hade ja bara svetsat alu någon dag i skolan nu är jag certifierad sedan några år tillbaks.

Bengan skrev:
Hur gör man lättast? Finns det kurser att gå?

Bra fråga. För ungefär ett år sedan fick jag ett ryck och tänkte lära mig svetsa och antog att det är som att lära sig knyppling, dreja kaffekoppar eller renovera möbler, d v s att det finns mängder med billiga kurser att gå, men icke. Jag provade överallt jag kan komma att tänka på men slutade tomhänt. ABF, Folkuniversitetet, Komvux. Ingenstans fanns kurser. Som någon nämnde har Lernia avgiftsfria och seriösa kurser för arbetslösa men om du redan har ett jobb och bara vill lära dig svets för att göra lite vanligt hobbyarbete i garaget en torsdagskväll får du själv bekosta utbildnignen på Lernia och den var inte billig. Som vanlig hobbyamatörmekare finns inga möjligheter att lära sig att svetsa annat är genom en kompis eller att gå den långa vägen själv. Eftersom jag inte har någon kompis som kan lära mig svetsa lät jag det bero. Grejen är ju den att man gärna vill veta att man gör rätt. Att rätta sig själv är enkelt. Till sig själv: "Grattis Teddy, den där svetsen blev bra!", sen går fogen sönder en vecka senare. Jag läste lite om svetsning på nätet och det verkar ju inte busenkelt. Om man ska lära sig själv måste först köpa all utrustning själv och den är ju inte direkt gratis.

andersbrink skrev:
Gpx, vad för slags alu-cert har du?

är svets licens han menar.
man betalar massa pengar,lägger ett svetsprov som sedan röntgas mm mm och hittar man inga fel så kan man visa papper på att man kan :tummenupp

Har nog ca10-15 licenser själv :yoparty

för dom som fortfarande går på gymnasiet (tekniska inriktningar iallafall....) så kan man ju välja till ett paket "produktion A-B" där man får lära sig fräsa, svetsa gjuta mm... fast de är kanske bara på min skola, vet inte riktigt....
lycka till :tummenupp allt går med vilja, våld & vaselin :hihi

/raggarn

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey