Lära sig språk?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag är sugen på att lära mig franska. Vart vänder jag mig bäst då?

Har programmet Rosetta Stone för franska och visst, där får man lite grunder men ärligt talat så behöver jag prata och jag behöver lektioner att gå på. Och det känns dumt att slänga bort pengar på dåliga kurser också.

Nån som har erfarenheter av att lära sig språk såhär på ålderns höst? Jag är ändå snart 28 och kanske helt oduglig att försöka lära, eller?

Hur jag ser på saken

Språk lär man sig på ett sätt: genom att använda det. Kör absolut med ett program och ta någon kurs där det går, men gör helst rutin av att läsa franska tidningar och titta på fransk TV och fransk film. Är du helnybörjare och inte kan ett ord är absolut skola att rekommendera. Eftersom du är motorcykelintresserad (hoppas jag :D) så spana in något franskt motorcykel-forum :)

Och ge inte upp! :tummenupp

Jag har kollat där, har du erfarenheter? Är det bra?

Hur jag ser på saken

Språk lär man sig på ett sätt: genom att använda det. Kör absolut med ett program och ta någon kurs där det går, men gör helst rutin av att läsa franska tidningar och titta på fransk TV och fransk film. Är du helnybörjare och inte kan ett ord är absolut skola att rekommendera. Eftersom du är motorcykelintresserad (hoppas jag :D) så spana in något franskt motorcykel-forum :)

Och ge inte upp! :tummenupp

Jag håller med men jag vill lära mig prata först och då måste jag träffa andra folk som pratar och gärna förklarar grunderna i språket och de grammatiska reglerna (ja, jag gillar faktiskt sånt... :tungan ). Och det ska absolut komma till användning, dock måste jag ha en grund att stå på först.

Jag har kollat där, har du erfarenheter? Är det bra?

Jag håller med men jag vill lära mig prata först och då måste jag träffa andra folk som pratar och gärna förklarar grunderna i språket och de grammatiska reglerna (ja, jag gillar faktiskt sånt... :tungan ). Och det ska absolut komma till användning, dock måste jag ha en grund att stå på först.

Har ingen aning, jag bara levererade en idé om var man kan lära sig språl. :)

Jag skulle faktiskt (faktiskt!!!) rekommendera komvux eller nåt. Lite hårdare och lite mer disciplin är att läsa med rödvinstanter på medborgarskolan. Samt att nivån ändå inte är så hög att det inte funkar att läsa en enstaka kurs paralellt med jobb och liv.

Men språk är krävande, franska inte minst. Det krävs en hel del timmar för att komma över "tröskeln" där självlärandet kan ta verklig fart genom tidningar, filmer osv om du är helt nybörjare.

Och hoppas det går bra, berätta om det om du tar dig vidare. Jag (vi) sitter i samma båt. Läste franska på högstadiet men behöver (och vill) börja om för att en dag tala flytande. Dels finns det mkt bra skrivet på franska, en del bra film, vi reser gärna till frankrike och jag kan tom tänka mig att flytta dit permanent en dag. Men språket är verkligen nyckeln till kultur, så det är stora långa steg dit.

Medborgarskolan brukar ha språkkurser, kolla vad som finns lokat där du bor.
Gick själv spanskakurs för några år sedan, man lärde sig faktiskt ganska mycket bara på grundkursen. Sedan kan man gå fortsättningskurser eller fortsätta på egen hand.

Finns massor med olika onlinekurser. Delar kontor med en nyinflyttad fransman och han lär sig svenska snabbt som bara den. Redan efter en månad var han med och försökte prata svenska. Han är förvisso studievan och motiverad. Villket gör stor skillnad. Har haft andra kollegor som snabbt lärt sig att man klarar sig bra på engelska i sverige och därmed struntat i att lära sig svenska.

kom precis på att du kan kika på couchsurfing.

Där kan det finnas en hel del träffar och sånt med både resande människor som är på tillfälligt besök men även exempelvis studenter eller andra.

Vet att iaf här i jönköping kom det på tal att ha typ språkcafé nångång då och då.

Pimsleur språkkurs. 30 minuter om dagen. Kostar visserligen men finnes att hämta hem med andra medel. Funkar skit bra. Håller på med Franska själv just nu.

EDIT: Såg att någon nämnde couchsurfing och kom ihåg en sak. Var på ett couchsurfing event för nån månad sen och träffade på en snubbe som tipsade om en "langugage exchange group" som brukar träffas. Vet inte ifall om dom träffas i Skåne och har några sånna träffar men när jag kommer hem efter jobbet senare idag kan jag leta fram länken.

Last edited:
Pimsleur språkkurs. 30 minuter om dagen. Kostar visserligen men finnes att hämta hem med andra medel. Funkar skit bra. Håller på med Franska själv just nu.

EDIT: Såg att någon nämnde couchsurfing och kom ihåg en sak. Var på ett couchsurfing event för nån månad sen och träffade på en snubbe som tipsade om en "langugage exchange group" som brukar träffas. Vet inte ifall om dom träffas i Skåne och har några sånna träffar men när jag kommer hem efter jobbet senare idag kan jag leta fram länken.

Pimsleurs Learn Japanese körde jag ett tag på jobbet.
Kollegorna trodde jag var dum i huvudet när jag satt i bilen och pratade japanska för mej själv :P

Jag skulle faktiskt (faktiskt!!!) rekommendera komvux eller nåt. Lite hårdare och lite mer disciplin är att läsa med rödvinstanter på medborgarskolan. Samt att nivån ändå inte är så hög att det inte funkar att läsa en enstaka kurs paralellt med jobb och liv.
Japp. Går man det genom Komvux så är det nog inga höga kursavgifter heller. Kanske kostnad för en lärobok och en administrativ avgift på ett par hundra eller så. Och det jag kommer ihåg av franskan från skolåren var att det var mer än tillräckligt med grammatik. Fast det hänger ju lite på läraren hur mycket det pratas på franska på lektionerna.

Folkuniveristet kan jag rekomendera!!!
Förvisso lite dyrare men klart lite bättre!!

Och helt irrelevant i sammanhanget svarade jag precis på en enkät om Folkuniversitetet.

Tack för alla tips, jag ska kolla runt lite och se vad som passar mig och min ekonomi.

Fortsätt gärna tipsa! :tummenupp

Utsatte mig själv för just den kursen för några år sedan. Tänkte att det skulle bli fenomenalt bra men blev något spak när jag fick höra uppläsarens tämligen tjocka amerikanska brytning. Då slog det mig att det kanske inte skulle bli just som jag tänkt mig.
Exempel på vad för typ av fraser kursen gick igenom:
-Do you have a car?
-Is it a big car?
-I'll have a chocolate cake, please.
-That was a good chocolate cake.

Säger en del om den amerikanska kulturen.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!