Lära sig spela bas

Jag tackar så mycket för alla snabba svar jag fått.

Jag kommer att åka in till Kristianstad i helgen och kolla lite i olika affärer och prova lite grejer.

Mvh Robin

ettan skrev:
2528334 Trodde man bara hade 1 sträng som ackord på bas? Är man ute å cyklar lr...

Enligt rådande musikteori består ett ackord av minst tre toner, två kan dock accepteras beroende hur fundamentalistisk man är, en ton är dock en ton och inget annat oavsett instrument.

rabski skrev:
2511782 Jag tackar så mycket för alla snabba svar jag fått.

Jag kommer att åka in till Kristianstad i helgen och kolla lite i olika affärer och prova lite grejer.

Mvh Robin

blev det nått inköp??

Chris Ash skrev:
2528344 Enligt rådande musikteori består ett ackord av minst tre toner, två kan dock accepteras beroende hur fundamentalistisk man är, en ton är dock en ton och inget annat oavsett instrument.

aaa trodde inte det gällde bas bara... trodde det var gitarr.:va

Lyssna på rush, där har du schyssta och tekniska basgångar att öva in dig på.
ex. freewill, Jacobs ladder o.s.v.
Bra om man vill träna upp fingarna och hitta mellan banden.
Kräver lite annan teknik då det är bredare mellan banden och strängarna.
En av de grymmaste basister jag sett är Mats "stam" Johansson från Mustasch, en som verkligen hanterar sin bas som en basist d.v.s. utan plektrum.
Robert trujillo från Metallica är även han, en basist som du kan titta närmre på, riktigt snabb med fingrarna!

sEiKo skrev:
2528409
En av de grymmaste basister jag sett är Mats "stam" Johansson från Mustasch, en som verkligen hanterar sin bas som en basist d.v.s. utan plektrum.

Fast så länge man inte slappar och liknande är det där ju inget annat än en smaksak vilket man själv trivs bäst med och vilken typ av anslagston man gillar. Ta tex Chris Squire i Yes, han är en av de mest halsbrytande ekvillibristiska basister som finns och han lirar nästan uteslutande med plektrum.

Chris Ash skrev:
2528500 Fast så länge man inte slappar och liknande är det där ju inget annat än en smaksak vilket man själv trivs bäst med och vilken typ av anslagston man gillar. Ta tex Chris Squire i Yes, han är en av de mest halsbrytande ekvillibristiska basister som finns och han lirar nästan uteslutande med plektrum.
Det utnyttjast friskt, alla tekniker i ditt citerade exempel.
Men jag vidhåller att bara basister som egentligen ville spela gitarr men det var upptaget använder plektrum:)

bassistens viktigaste talang är att vara cool för hur duktig han är anser jag oftast spelar väldigt liten roll. Finns vissa undantag som t.ex flea i rhcp.

trelleborgaren skrev:
2528367 blev det nått inköp??

Jepp, glömde bort den här tråden lite då jag ägnat dagarna åt att spela:tungan .

Köpte en J&D, fender kopia:

JD_YCJblack.jpg

samt en Laney förstärkare.

Har mestadels bara "testat på" nu i veckan, men hade tänkt börja träna upp snabbheten och styrkan i fingrarna.

sEiKo- är det lektioner du menar?

sEiKo skrev:
2530409
Men jag vidhåller att bara basister som egentligen ville spela gitarr men det var upptaget använder plektrum:)

Så är det väl alltid? Ett band består av ett gäng musiker och en rytmsektion...:hihi

Skämt åsido, alla drivna och seriösa basister behärskar båda, precis som varje gitarrist bör behärska fingerspel.

honkiie skrev:
2533871 bassistens viktigaste talang är att vara cool för hur duktig han är anser jag oftast spelar väldigt liten roll. Finns vissa undantag som t.ex flea i rhcp.

Äsch bas är ett såå jäkla underskattat instrument. Om man använder det som 90% av alla band gör idag så har du sorgligt nog rätt. Men om man bara låter basen få friare tyglar så har man en fet extra dimension att arra med.

Last edited:
Chris Ash skrev:
2528500 Fast så länge man inte slappar och liknande är det där ju inget annat än en smaksak vilket man själv trivs bäst med och vilken typ av anslagston man gillar. Ta tex Chris Squire i Yes, han är en av de mest halsbrytande ekvillibristiska basister som finns och han lirar nästan uteslutande med plektrum.
Har du nån låt man ska lyssna på där du tycker att ekvillibristiken framträder speciellt?
Orkar inte lyssna igenom allt.

rabski skrev:
2533953 Jepp, glömde bort den här tråden lite då jag ägnat dagarna åt att spela:tungan .

Köpte en J&D, fender kopia:

JD_YCJblack.jpg

samt en Laney förstärkare.

Har mestadels bara "testat på" nu i veckan, men hade tänkt börja träna upp snabbheten och styrkan i fingrarna.

sEiKo- är det lektioner du menar?

ser ockej ut, hade också en J&d som första bas,d ck en p-bas, funkar bar som nybörjarbas.

det du ska träna mest på nu i början är att hålla takten, kvittar hur bra du är...kan du inte hålla takten låter det skit.

:yoparty

sEiKo skrev:
2537454 Har du nån låt man ska lyssna på där du tycker att ekvillibristiken framträder speciellt?
Orkar inte lyssna igenom allt.

Egentligen alla de tidiga Yes-plattorna men favoriten är Fragile.

Där har vi hans bassymfoni "The Fish", med en miljard olika bassljud och pålägg, "Roundabout" med kanske världens coolaste basljud nånsin, samt "Heart of the Sunrise" och "Siberian Khatru" för att komplettera bilden lite.

Annars lirade väl basgeniet Paul McCartney också med plektrum? Och när jag ändå tänker på det så gjorde väl John Deacon det också?

Bara för jag är som jag är snabbkollade jag lite DVD:er.

Till plektrumlistan kan du addera John Paul Jones, Roger Glover, Glenn Hughes, John Entwistle och Lemmy.

Som sagt, plektrum är bara ett annat sätt att få fram ljudet och säger ingenting om hur bra en basist är.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa