Lära sig porta

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Nu är det så här att jag skulle vilja lära mig både 2
/4-taktsportning. Så då undrar jag vart man kan lära sig. Är alla här självlärda eller? Jag har provade lite smått på min gamla ns125r2, sen tänkte jag prova lite på en B20 topp som jag aldrig ska använda igen. Tänkte även köpa Graham Bells böcker om båda två och fyrtaktstrimmning.

Kom med lite tips

Tack på förhand

I väntan på DrBike så börjar jag:
Majoriteten av portarna är inga ingenjörer i aerodynamik utan händiga meckare med känsla för feeling kombinerat med en viss teknisk förståelse. Läs allt du kommer över, pilla, känn, fundera och testa. Att titta på andras jobb och prata med dem är mycket lärorikt då två portare aldrig gör på exakt samma vis.

Sen skulle jag nog inrikta mig på antingen 2-t eller 4-t då det är lite olika principer.

Jag "portade" min topp i vintras, tog bort grader och kanter, sånt som skapar turbulens, dvs den ser ut som ingengörerna tänkte sig. Men jag gjorde inga superduperförändringar :)
Mycket av jobbet sitter dock i att kunna använda verktygen ordentligt, köp en skuren topp på skroten å träna på att använda Dremeln (eller vad du nu använder) så att du har den grunden för att göra ett snyggt jobb till att börja med, för även om du vet exakt VAD som ska göras så hjälper det inte om du inte vet HUR det ska göras :)

Beror på vilken karaktär man vill ha på maskinen, jag tar så mycket det går och gärna lite till =) sen ylar det

Tackar för alla svaren.

Det verkar som alla är självlärda och läst i böcker osv, så det är väl bara att prova sig fram.

Har en till fråga angående verktyg. Är det roterande filar som gäller när man grottar eller? Vad behöver man mer för verktyg? Vad har ni alla som portar för verktyg? Vart kan jag köpa?

Tackar för alla svaren.

Det verkar som alla är självlärda och läst i böcker osv, så det är väl bara att prova sig fram.

Har en till fråga angående verktyg. Är det roterande filar som gäller när man grottar eller? Vad behöver man mer för verktyg? Vad har ni alla som portar för verktyg? Vart kan jag köpa?

Här hittar du en del info för enklare portning. http://www.sa-motorsports.com/diyport.aspx

Är det en hojtopp rekommenderar jag att den lämnas till Dr Bike som har gjort ett utmärkt jobb på min hoj (Blackbird -97).

Tackar för alla svaren.

Jag har använt en Dremel och dom fungerar utmärkt. Jag kan rekomendera Digital 400 JG. från Clas Ohlson.

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251650#30-9406

Längst ner på länken finns den.

Jag använder olika typer av roterande filar i hårdmetall. Både 6 mm och 3.2 mm skaft. Använder olika typer av tandning för olika typer av metaller. För sista "poleringen" använder jag hemgjorda sliptrissor gjorda av utstansade puckar från di däringa stora "mjuka" trissorna man tar bort rost från bilplåt med.

Några av verktygen (för 3 år sedan) http://andersbrink.se/sv/trim/grinding-bits-and-dremmel-tools.jpg

För finliret lär du ha en förlängning på Dremmeln för att inte få för mycket "tyngd" i det roterande verktyget.

Last edited:
För sista "poleringen" använder jag hemgjorda sliptrissor gjorda av utstansade puckar från di däringa stora "mjuka" trissorna man tar bort rost från bilplåt med.

Är det scotch brite du menar?

Har provat lite på en B20 nu, har bara hunnit börjat lite på en insugningskanal. Det blir ju bara som träning innan jag provar på något jag ska använda. Jag kan ta en bild sen och lägga upp så kanske någon kan bedöma mitt arbete:D

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...