Lära sig köra sporthoj - tips!?

Jag skulle rekommendera att du så snart som möjligt kör SMC-kurs, gärna på storbana.. (se till att bara få det gjort så du inte, som så många andra, spenderar ett par säsonger på att säga att du ska testa bana "nån gång").

Se till att framförallt gå det som kallas steg 1 och steg 2. Det är de stegen som ger mest "aha"upplevelse som ny om du frågar mig.

Erfarenheterna från steg 1 och 2 kommer förmodligen att spara dig en del krascher och pengar sen när du kör "vanliga" bandagar, som i mitt tycke är bättre för att få upp farten än vad SMC-kurser är när man kört ett tag (jag kör alltid långsammare på kurserna än på "bandag" utan att tänka på det.)

Sen finns det som jag ser det 2 sätt att bli snabb.

1. Det ena är att tänja på gränserna och testa vad som funkar.
2. Det andra är att genom att finslipa på tekniken lära sig köra.

Nackdelen med sätt 1 är att du förmodligen kommer testa en del saker som inte funkar och krascha mer än genom sätt 2, men fördelen å andra sidan är att du förmodligen bli snabbare fortare. Så det handlar lite om hur stor plånbok man har och hur bråttom man har.
 
Last edited:
Alla på gata som jag känner har fixat PClll, K&n-filter, slipon och mappat om hojen och då har de blivit 30km/h snabbare stående vid korvmojen.:glömdet

Så länge du inte gasar helvete och blir överraskad när det dyker upp en kurva och i den stunden kommer på att du inte kan detta så skulle jag köra det tempo som känns bekvämt och försökt slappna av. Så länge du inte har för hög fart, bromsar, fäster blicken på fel punkt i en kruva och förstår dig på motstyrning kommer resten komma med tiden.
 
Ta lite SMC kurser och låt allt ta sin tid. Jag gjorde tvärtom och tyckte att kan de där köra så snabbt i den kurvan så kan jag med. Hade haft kortet i två veckor och sen låg jag på en åker.
 
Bästa tipset är väl att köra massor, alla vi har någon gång haft obehag i kurvor, blir ju så vid varje avrostning nästan.

Så tips: KÖR bara, massor, flera gånger i veckan utan längre uppehåll... kör mycket landsväg (kurvor).
 
Bästa tipset är väl att köra massor, alla vi har någon gång haft obehag i kurvor, blir ju så vid varje avrostning nästan.

Så tips: KÖR bara, massor, flera gånger i veckan utan längre uppehåll... kör mycket landsväg (kurvor).

Först måste han dock lära sig hur en kurva ska tas. Twist of the wrist och några kurser på bana så närmar han sig livet i 300 på ett säkrare sätt.
 
1. Ta kortet först.
2. Bestäm dig för vad du vill ha ut av din hojning.
3. Hoja med bra människor och håll dig undan sporthoj.com
 
Äääh TS, du är ju helt grön och det är inget att skämmas för. Mycket kommer att komma av sig själv i takt med att du vänjer dig vid hojjen etc. Sen kan du självklart som folk skriver här ovan gå olika små SMC-kurser etc om du vill bli bättre.

Men som sagt, ge det lite tid i början så skall du se att det går bättre redan nästa säsong. Ganska bra att köra sakta/försiktigt i början, utan övertro på sig själv.
 
Det ska nog gå att få till din körning med lite vilja :)

Du har pm
 
Vågor inte lägga mig i kurvorna och saktar ner på tok för mycket pga att jag inte litar på hojen och känner mig osäker..

Jag är också ny på hoj, men har inget problem med att lägga ner i kurvor (Har skrapat fotpinnar på Knix-kurs). Vad jag gör, är att jag vrider på huvudet innan svängen och tittar dit jag ska. Sedan håller jag blicken där, och 'balanserar' med gasen, 'drar' mig ut ur kurvan. Jag funderar inte på att jag ska lägga ner hojen, och jag tänker inte direkt på att jag gör det. Mitt fokus ligger på vart jag ska. Vrid på huvudet! Håll blicken där, och gasa dig försiktigt genom kurvan, så kommer du märka att det lutar mer än du tror. :tummenupp
 
Jag tycker bättre om långsamma helt sanslöst krokiga vägar där man inte kommer upp i så värst höga hastigheter. Då har man oftast tid att märka felen och korrigera dem innan man ligger ute i spenaten, eller ett par varv runt en tall. Man känner när hojen protesterar lättare, adrenalinet flödar inte och du märker mer av omgivningen.
Det brukar dessutom vara väldigt sparsamt med trafik på sådana vägar, eftersom att alla andra på sporthoj vill bomba helvet på "snabba" vägar. Så leta reda på lite små asfalterade skogsvägar och puttra runt så fort som du är bekväm med. Det skönaste med sporthoj är inte att det går fort så in i helvete, utan när man tar ett kurvparti på ett kontrollerat sätt.
Ja, sedan SMC-kurser. Själv verkar jag alltid ha något som hindrar mig från att åka på kurserna, antingen fullbokat eller jobb eller nån jävla släkting som ska fylla jämt. :mad:
 
Så leta reda på lite små asfalterade skogsvägar och puttra runt så fort som du är bekväm med. Det skönaste med sporthoj är inte att det går fort så in i helvete, utan när man tar ett kurvparti på ett kontrollerat sätt.

Har letat och letat men hittar bara rakor som är 10 mil långa =(
 
Last edited:
Om du nu inte har tagit kortet så måste du väll köra risk 2:an..? Och tycker du det är kul är det bara att boka upp en SMC kurs, typ samma grej.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top