lära sig köra på bakhjulet

Om man måste fråga här på forumet om hur man kör på baken, ja då kanske man ska lugna sig lite med det o kanske bara köra ett tag till, så kommer det nog av sig självt!

man måste ju börja nånstans, men visst har du en poäng i det du säger. är ju inte mer annorlunda mot att dra upp en vanlig cykel på baken, litet ryck o trampa. bara det att man slipper nog rycket med mc, jobba med gas o koppling(om nu ens det behövs. har inte vågat lajja med min hoj såpass än, men det kommer). slanga på bmx'en gjorde man ju kilometervis när man var liten. man borde ju iaf kunna dra några meter med hojen också :D
 
man måste ju börja nånstans, men visst har du en poäng i det du säger. är ju inte mer annorlunda mot att dra upp en vanlig cykel på baken, litet ryck o trampa. bara det att man slipper nog rycket med mc, jobba med gas o koppling(om nu ens det behövs. har inte vågat lajja med min hoj såpass än, men det kommer). slanga på bmx'en gjorde man ju kilometervis när man var liten. man borde ju iaf kunna dra några meter med hojen också :D

Cykel och motorcykel är väldigt olika, men hade man intresse nog att lära sig på cykel så ska det inte vara något problem med motorcykel sen.

Cyklade hur långt som helst med bockstyre och kärringsnurror och vad man nu hade förr men det klarar jag inte idag.
 
Tjenare har en liten fråga!

Jag försöker lära mig slanga min 9a o det funkar perfekt på ettan kan koppla upp den från 20km/h till 80, för sen varvar den ut vid 110!

Problemet är dock att när jag försöker få upp den i tvåan så vägrar den:huvet, har hört att det skall skilja rätt kraftigt med kopplings tekniken från ettan o tvåan, men skit reser sig inte för något :S Vill ju inte ligga o dra i ettan hela tiden! Skulle varit tacksam för svar om någon där ute har lite tips? övar gör jag dagligen!:tummenupp

Zx9r 96a Mods:
D&D Slipon
+1 tag fram

Lite tips från en annan nybörjare. Jag lyfter den på 2an utan att koppla genom att ligga i ca 80-90 km/h och dra på lite sen släppa av bråkdelen av en sekund så den gungar ner i fram och sen ger jag gas och rycker i styret så hårt att arslet lättar lite och landar längre bak på sadeln och då reser den sej :D Så här kanske man inte ska göra men man kan göra så. Prova att träna lite på att ge gas, släppa av, ge gas..osv så framhjulet lättar lite.
 
Lite tips från en annan nybörjare. Jag lyfter den på 2an utan att koppla genom att ligga i ca 80-90 km/h och dra på lite sen släppa av bråkdelen av en sekund så den gungar ner i fram och sen ger jag gas och rycker i styret så hårt att arslet lättar lite och landar längre bak på sadeln och då reser den sej :D Så här kanske man inte ska göra men man kan göra så. Prova att träna lite på att ge gas, släppa av, ge gas..osv så framhjulet lättar lite.

nja ligga i 80-90km/h precis när man lär sig är inget vidare tips, hemskt o slå över i den farten..
 
Lite tips från en annan nybörjare. Jag lyfter den på 2an utan att koppla genom att ligga i ca 80-90 km/h och dra på lite sen släppa av bråkdelen av en sekund så den gungar ner i fram och sen ger jag gas och rycker i styret så hårt att arslet lättar lite och landar längre bak på sadeln och då reser den sej :D Så här kanske man inte ska göra men man kan göra så. Prova att träna lite på att ge gas, släppa av, ge gas..osv så framhjulet lättar lite.

ja problemet är ju bara att din hoj är 32kg lättare än min o har 7hk mer än min och antagligen original drevning, jag har testat ligga från 50-110 o sen koppla o ge fullgas men knappt en dm kommer den upp. så jag har valt att skita i det o växlar från ettan till tvåan på bakhjulet istället :P
 
nja ligga i 80-90km/h precis när man lär sig är inget vidare tips, hemskt o slå över i den farten..

Fast jag är så illa tvungen om jag ska få upp den utan koppling. Men som han skrev nedan så är nog min hoj lättare att åka bakhjul med.
 
Nu är jag inget proffs på att slanga men jag anser att koppla upp hojen är lättast och man slipper ha onödigt höga farter etc..jag kopplar upp min i stort sett alla gånger jag vill lyfta framhjulet, visst kanske superduken är lättare att resa än en äldre ninja men är absolut lättare att koppla upp än att gasa av och på tycker jag. Går utmärkt att koppla upp på 2an, gäller bara att hitta de rätta varven..testa :)
 
När jag började träna att köra på bakhjulet med landsvägshoj så tyckte jag det kändes säkrare att koppla upp den på 2:ans växel i ca 60-70 km/h. Den är lättare att balansera lugnt när man börjar få lite höjd på wheelien, och sen har man lite längre tid att träna på hur högt man kan åka på bakhjulet på 2:ans växel. Det är inte lika nervöst och känsligt vid både gaspådrag och avslag på gasen än vad det är på 1:ans växel. Som bonus är det skoj att åka på bakhjulet när det går fort! :)
 
Ja började öva i början av sommaren... Eller öva och öva men ja kör ju en motard, på de långa öde rakorna går de inte så fort så man fick lära sig underhålla sig på annat vis.
Så i stort sett var gång ja har vart ute å kört har man väl testat lite.

I början så gasade ja upp den på 3an och drog den växeln ut, fast inte högt alls (de va medans de fortf va snö ute), när snön så småningom försvann så tänkte ja att ja kunde lära känna hur högt man kunde åka bättre.
Så ja borjade med att åka fram och tillbaka på en asfaltsväg med återvändsgränd bakom polarens hus och reste hojen på 1an och 2an bara för att testa lite olika. Satt där och körde fram och tillbaka så högt ja vågade.
Sen fortsatte det med att man testa lite då och då varje gång man va ute och åkte. Och man märkte ganska fort att man kom längre på växlarna (kunde inte växla utan upp på 2-3an sen den växeln ut).
En dag på en rast i skolan va ja ute å lekte och tänkte... Fan ja vågar inte balansera helt.. Så om ja inte lär mig växla kommer ja aldrig få längt på slangningarna.
Så ja drog upp den på bakan på 2an, dutta av på gasen och peta i 3an, körde 3an ut och tänkte "växlade ja verkligen? Rycker de inte mer än så?" så efter det övade ja med växlande också.
Så nu kör ja utan problem från nästan stillastående till fullt på 6an. Och ibland träffas ja balanspunkten, men vågar inte hålla den där, så kommer några hundra meter, kan svänga och typ köra om polare på bakhjulet och det går stabilt, inge guppande med gasen utan rullar bara precis precis under balanspunkten.

Har fortfarande problem med att ja lutar mig lite framåt när ja wheelar, och ja har inte heller lärt mig använda bakbromsen, ar inte ens foten på bromsen, vet, de e ajja bajja men ja börjar lära mig det också.

Mitt tips e bara att träna och träna. Och ha inte bråttom när man kör på bakhjulet, ta det lugnt och känn efter istället. Det funkar mycket bättre (för mig!).

Men min säsong tar ju aldrig slut så ja har ju dubbelt så mycket tid som sportåkare att träna!

Lycka till alla!
 
Fast jag är så illa tvungen om jag ska få upp den utan koppling. Men som han skrev nedan så är nog min hoj lättare att åka bakhjul med.

men oftar du inte kopplar upp den, då blir det ju ingen riktig wheelie utan mer en powpow där du ligger o varvstoppar med framhjulet en halvmeter upp över marken.. eller?
 
Orkar aldrig läsa sånna här trådar längre (ännu mindre ge tips när det finns överallt på nätet) :trött så dessa kanske varit uppe förr, värda att kolla i alla fall:

[YOUTUBE-ID]_HKpXBHIXkk[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]X85DKaRrtkM[/YOUTUBE-ID]

jäkligt bra och pedagoiska filmer!! :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top