Lära sig hitta?

Barrett skrev:
Hur göra för att lära sig hitta i en ny stad, i teorin?

Hur gör t.ex. brandmän, ambulans personal osv.? Finns det ngt prog. till dumburken (datorn) eller liknande?

Jag har hört att om man ska börja köra taxi i london, så måste man först åka runt 1 år på moped med olika kartor för att lära sig att hitta. :huvet Nån som vet om det stämmer?

SuperMicke skrev:
Jag har hört att om man ska börja köra taxi i london, så måste man först åka runt 1 år på moped med olika kartor för att lära sig att hitta. :huvet Nån som vet om det stämmer?

Det gäller bara dom svarta bilarna (vad dom nu heter) vad jag hört. Har för mig att dom har helt sjuka prov som man måste klara.

Miss_Orchidee skrev:
Alla snygga brudar bor här vettu.... fast du kanske varken är snygg eller brud?? :va :rolleyes:

klart att ja gör! vi här nere hjälps åt ska du se ;)

Jag mår inte speciellt illa när jag kollar mig i spegeln, är jag snygg då? :va

Nere? Göteborg ligger ju 15 mil norr om Halmstad gullet! :7peta Fast tack ändå! :)

Barrett skrev:
Jag mår inte speciellt illa när jag kollar mig i spegeln, är jag snygg då? :va

Nere? Göteborg ligger ju 15 mil norr om Halmstad gullet! :7peta Fast tack ändå! :)
Nej det var ju tur det... hur ska jag vet aom du är snygg eller inte? har jag träffat dig :va ? isåfall ber jag om ursäkt för mitt korta minne....

jaja.. geografi vettu :rolleyes:

Barrett skrev:
Det gäller bara dom svarta bilarna (vad dom nu heter) vad jag hört. Har för mig att dom har helt sjuka prov som man måste klara.

jo, stämmer black cabs kallas dom. men året före det att du får ut och posa på en moppe, får du snällt sitta i skolbänken i ett år och gurgla gator i ett år.

dom som ger sig fan på att göra detta urbota trista får sen en större hmmm, sån där sak i huvet som är stor på folk som har bra inlärningsförmåga. hypotenusa heter den inte, men de låter nästan, nästan så.... :va

mmm, o jag kör själv extra för Taxi Göteborg.

Miss_Orchidee skrev:
Nej det var ju tur det... hur ska jag vet aom du är snygg eller inte? har jag träffat dig :va ? isåfall ber jag om ursäkt för mitt korta minne....

jaja.. geografi vettu :rolleyes:

Nej vi har inte träffats vad jag vet, jag bara tjötar skit.

mmm, o jag kör själv extra för Taxi Göteborg.

Är det bolaget som äger bilarna eller enskilda åkare? Vad för taxameter kör ni med?

Barrett skrev:
Är det bolaget som äger bilarna eller enskilda åkare? Vad för taxameter kör ni med?
Nej, vad jag vet finns det inget bolag som äger bilarna. taxi gbg är en ekonomisk förening som enskilda åkare/droskägare ansluter sin/sina bilar till.

Vi har Megtax.

Mark skrev:
Nej, vad jag vet finns det inget bolag som äger bilarna. taxi gbg är en ekonomisk förening som enskilda åkare/droskägare ansluter sin/sina bilar till.

Vi har Megtax.

Jo jag misstänkte att det va så.

Megtax är jag inkörd på, även fast dom bör skilja sig en hel del mellan olika bolag.

Hur är det att köra i gbg då?

Mark skrev:

Vi har Megtax.
Apropå GPS och Taxi Göteborg så var väl ni först i Sverige med ett heltäckande GPS-trafikledningssystem som ger trafikledningen möjlighet att ha koll på vart alla bilar befinner sig har jag för mig?

Känns som en rätt bra grej att trafikledningen snabbt kan se vart en bil befinner sig vid fara o.s.v. Nu har nog Taxi Stockholm något liknande system, men förut så fick förarna försöka få fram sin lägesangivning genom att prata (efter att de slagit på larmknappen och aktiverat radion) typ "ojoj, ska du råna mig på dagskassan mitt här på sveavägen 111 mitt emot korvkiosken?".. Lite jobbigt :).

Börja med att lära sig norr-söder öst-väst. Lära sig namn och var större områden finns sen är det enkelt att börja beta sig ner till att hitta mindre gator.

sgtpepper skrev:
Apropå GPS och Taxi Göteborg så var väl ni först i Sverige med ett heltäckande GPS-trafikledningssystem som ger trafikledningen möjlighet att ha koll på vart alla bilar befinner sig har jag för mig?

Känns som en rätt bra grej att trafikledningen snabbt kan se vart en bil befinner sig vid fara o.s.v. Nu har nog Taxi Stockholm något liknande system, men förut så fick förarna försöka få fram sin lägesangivning genom att prata (efter att de slagit på larmknappen och aktiverat radion) typ "ojoj, ska du råna mig på dagskassan mitt här på sveavägen 111 mitt emot korvkiosken?".. Lite jobbigt :).

Jo, det stämmer bra det. Vi ehum, taxi göteborg samarbetade med taxi oslo och tog fram dåtidens mest avacerade taxisystem.
Hela gbg med stor omnejd är uppdelat i zoner oxå. Därför behöver man inte bara kunna alla gatorna (18 000 göteborg med omnejd) utan även zonerna. upp till 600 st. Kändes ganska svettigt på taxikursen. Men, man lär sig dom med efter ett tag.

Om en chaufför nu larmar i sin bil, ser växeln exakt var bilen befinenr sig, hur fort den kör mm mm. Dom man även höra vad som sägs i bilen... Osså är ju alla i bilen fotograferade. Sen dess att vi ..ashe, dom fick kamerorna har det inte varit några som grova brott. :tummenupp

o hur det är att köra i gbg!? tja, vaffan. bor ju mest skumrask och slödder här. Pratar vi pengar så är de kass. men de är det i hela sverige just nu. lite på väg upp kanske. I gbg kör man kanske in ca 300 / tim en helgnatt. I kungsbacka ligger visst ingen under 400. Men vem vill köra i den hålan då?! :rolleyes:

cheerios!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...