Lära sig åka snowboard.

Snowboard

Skulle vilja säga att nyckelordet är: ONT.
Själv satte jag på mej töntkruka när det var dags att prova för första gången. Tänkte att 15 års windsurfing måste gjort sitt för den rätta känslan, men icke!

Efter någon timma i barnbacken vågade jag mej ut i dom STORA backarna. Sen fick jag lite tips av en kille jag delade släplift med och han sa "ÅK ALDRIG PLATT". Han sa det tyvärr 20 minuter för sent. Minst 1 revben hade redan gett upp och krukan räddat dom sista hjärncellerna efter en riktig praktvurpa precis utanför toppstugan. ONT ONT ONT. Har aldrig haft så ONT. Lovade mej själv att aldrig mer åka bräda men enveten som man e var man ju tvungen att även dagen efter testa. Hade ONT i flera månader efteråt.
Jag är fortfarande nybörjare men instämmer helt med tidigare talare att aldrig stå plant samt att det faktiskt blir lättare om man har fart.

MYCKET FART=MYCKET ONT

Tony

Hyr en bräda och kosta på dig en lektion, med det får du veta om det är nått för dig.

Jag började åka bräda i början på 90-talet med en hård planka i en dal bakom huset på vischan. Inget sätt är fel men folket på skolorna är oftast bra och värda sina pengar! En lektion får du ut mycket av om du inte är helt talanglös.
Och har du en vecka i sälen t ex så lär du dig grunderna i början av veckan och drar med största säkerhet ett par schyssta slalom svängar innan du drar hem.

"Vanliga" skor passar väl ganska dåligt i flow-bindningar också och vice versa om jag har uppfattat det rätt.
Sen så är det ju även ganska många som rekomenderar att man har samma tillverkare av skorna som bindningen för att få så bra passform som möjligt. Vet dock inte om det är något man märker som nybörjare eller om det är ngt marginellt som man märker när man börjar bli väldigt duktig på att åka.
okej jag tänkte att ja skulle köpa mig en beg bräda och skor att öva på lite hemma innan jag åker iväg. och de verkar svårt att hitta någon med rätt sko str så kanske blir tvungen att köpa nya skor.

Första gången jag åkte slog jag ihjäl mig så pass att jag inte kunde böja mig ner och knyta skosnörena på kvällen.

Tips! :mattias

Ta med dig en kompis som kan knyta dina skor åt dig på kvällen när du ska ut och hälla i dig öl!

Har du möjlighet så spela dina kort rätt medan du festar, så kanske du kan få en trevlig tjej med dig hem som masserar din rygg, så kommer du vara helt återställd till dag två på brädan. :tummenupp
haha ja få smärta på dagen dränka den i sprit på kvällen fixa en brud som kan åka snowboard och som kan lära upp än:D

Åk till nån större backe så får du åka mer och slipper slösa halva dagen på att stå i liften. Det går rätt fort att lära sig. 1-2 dagar, sen kan du åka hyfsat.

Är det någon som kan svara på om det är lika svårt att åka wakeboard som snöbräda? Ska skaffa skoter och tänkte köpa wakeboard istället för töntiga skidor...
Testade snöbräda en gång, det gör jag aldrig mer. Jag vet numera att det går att åka hiskeligt fort utan att ramla, tur det finns såna här orangea staket runt banan i Trysil...

Ett tips: När du faller, ta emot med knytnävarna istället för handflatorna. Mindre risk att bryta handleden, och så tränar du upp hårda knytnävar som är bra att ha.
:slagsmål

Jag började åka för förra året, så jag är väl ingen höjdare men jag klarar mig att ta mig ner i alla fall :). Ville inte hyra utrustning, så jag köpte begagnad bräda och bindning men nya skor och for ner till italienska alperna. Efter ca halva dan kunde jag ta mig ner utan att ramla efter ett par meter, även om det kanske inte var världens finaste åkning. Funderade på å ta lite lektioner, men gav mig fan på att lära mig själv och behöll pengarna. Till i år sålde jag mina grejer (fick faktiskt mer för brädan nu än vad jag gav för den) och köpte ny utrustning inför andra veckan på bräda, också i italien.

Ett ganska vanligt tips som folk ger är ju att åka med stavar. Jag gjorde min första vecka på bräda förra året, min andra i år. Aldrig använt stavar förutom en liten del av en backe detta året, men det gick käpprätt åt helvete och jag gjorde den värsta vurpan på hela veckan. Slutade i rejält ont i revbenen, en nästan knäckt stav och knäckta solglasögon. Om detta berodde på att det blir svårare att åka med stavar eller för att jag är van att göra det utan kan är nog svårt att svara på. Jag gissar på det senare. Tror att börjar man åka med stavar och på det viset lär sig hålla balansen kanske det blir svårt när man blir av med stavarna (och tvärtom?).

Om du ska köpa utrustning och inte hyra, så kan det ju vara värt att lägga lite mer pengar för att få ett par skor som sitter bra. Visst att en billig modell kan sitta bra i storlek osv, men lägg hellre lite mer pengar för att få en modell med t ex bättre foder som håller värmen bättre och formar sig efter foten. Om du ska ha nya skor så försök hitta gamla modeller som reas ut. Jag fick tag på ett par skor som dels var nedsatta runt 1000-1500 kr (minns inte exakt) och sen även 20% extra rabatt. I slutändan fick jag betala några hundra mer än för de gamla skorna, men satt oerhört mycket bättre och var mycket varmare.
Ta en titt HÄR för en bra guide om hur grejerna ska sitta, vilka mått du ska ha osv.

Alternativ till att åka med knutna nävar för att motverka brutna handleder så kan du ju skaffa handledsskydd. Kostar inte mycket, kan vara lite obekväma beroende på modell, men är bra att ha ibland :).

Det du ska ha i bakhuvudet tycker jag är att inte vara rädd för att ramla. Det kan ju göra lite ont men oftast är ju snön mjuk. Ge inte upp för att du ramlar gång på gång. Varje gång du ramlar så hoppa upp direkt igen istället för att bli sittandes och bara frysa arslet av dig.

Blev lite mycket text nu, men är bara lite råd, tankar och erfarenheter från min start av att åka bräda. Lycka till :yoparty

Är det någon som kan svara på om det är lika svårt att åka wakeboard som snöbräda? Ska skaffa skoter och tänkte köpa wakeboard istället för töntiga skidor...
Testade snöbräda en gång, det gör jag aldrig mer. Jag vet numera att det går att åka hiskeligt fort utan att ramla, tur det finns såna här orangea staket runt banan i Trysil...
wakeboard har jag åkt endel och de känns inte så svårt som snowboard.
när man åker wakeboard är de svåraste att komma upp tycker jag. men jag öva på skidor först och hade en del nytta av de. de bra med vattenbrädan är ju att om man är osäker kan man ju bara stå där och mysåka och den följer båten sedan sakta börja svänga och leka. på snöbrädan måste man svänga om man inte vill göra störtlopp hela vägen ner.

Ville inte hyra utrustning, så jag köpte begagnad bräda och bindning men nya skor
Blev lite mycket text nu, men är bara lite råd, tankar och erfarenheter från min start av att åka bräda. Lycka till :yoparty
Ja de var lite så jag tänkt köpa en beg bräda för de verkar finnas massor till vettiga priser och sedan köpa nya skor. tror slutpriset blir nästan de samma som att hyra utr i en vecka.

Ta en titt HÄR för en bra guide om hur grejerna ska sitta, vilka mått du ska ha osv.

Tack för länken! :tummenupp Den tråden ligger numera i mina bokmärken. :) Är för övrigt medlem på Freeride, men har inte varit där på länge. Får se ifall jag minns mitt användarnamn och lösenord... :gnissla

Ja de var lite så jag tänkt köpa en beg bräda för de verkar finnas massor till vettiga priser och sedan köpa nya skor. tror slutpriset blir nästan de samma som att hyra utr i en vecka.

Det var så jag tänkte också. Försökte få lite råd om bra nybörjarbrädor på vissa skid/snowboard-forum, men fick i princip alltid råd om att hyra utrustning. Men jag ville inte slänga ut runt tusenlappen för hyra en vecka, när jag kan få begagnad för samma pris eller lite mer. Tycker man inte om det kan man sälja det och troligtvis gå med mindre förlust än vad hyran kostar, eller om man tycker om det så kanske det funkar att fortsätta åka på det.
Stadium brukar ha hyffsat bra priser på äldre modeller av skor (alltså modeller som är 1 eller 2 säsonger gamla), även om stadium i sig kanske inte är den bästa butiken att handla i om man vill ha hjälp och har frågor. Enda gången jag faktiskt träffat en säljare på stadium som kunde svara på frågor och var insatt så var det chefen för nedre plan på Stadium XXL i göteborg, resten har aldrig kunnat ge bra svar på några frågor.
Finns säkert någon skate/snowboard-butik i stan där du bor som du får bättre svar på dina frågor och hjälp med modell, passform etc.

Åk till Branäs, där har dem en barnbacke som knappt lutar alls:tummenupp

Faktum är att det är ju svårare att lära sig åka i en barnbacke eftersom det är så dålig lutning ;). Masa dig upp i en röd direkt och våga försöka :tummenupp

Last edited:
När jag åkte första gången åkte jag rakt fram utan att veta hur man svänger tills det gick jättebort, då la jag mig ner och gjorde illa mig. Upprepade det en hel dag och sen kunde jag åka snowboard. Svanskotan fick sig några miljoner smällar däremot så ont hade jag, som fan.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back