Lära sig åka snowboard.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Satt och slö kolla på made på mtv. Det var en brud som skulle bli snowboard proffs. och jag tyckte de såg skit kul ut. bestämde mig för att också försöka lära mig till vintern. gamla hundar kan sitta!!
Nu till själva frågan vart åker man där de har bra nybörjar backar?
var i romhe(stavning?) en gång för lääänge sedan och provade men tyckte deras nybörjar backe gick rakt ner:gnissla
så vänder mig till sh samlade kunskap vart ska jag planera min vintersemester?

Du, det är sommar nu.

Åk hoj.

Sikta på Sälen, du kan köpa liftkort som täcker hela fjället - och det finns garanterat något för alla smaker. :) Allt från snälla backar till kul afterski. :D Inte är det långt bort heller.

Men rekommendationen är att sikta på veckorna mellan sportlov och påsk - det är oftast jäkligt kallt däruppe tidigare på säsongen.

Se till att lära dig åka på ett skär hela tiden, står en rookie platt på brädan slutar det med ömma knän eller jäkligt öm svanskota - och precis som med allt annat, utan fart funkar det inte...

/J

Du, det är sommar nu.

Åk hoj.
Haha aa klart jag åker hoj. men tänkte att de måste vara samma sak som hojsäsongen man måste förbereda lite innan så man inte står mitt i juli och gör service.
Sikta på Sälen, du kan köpa liftkort som täcker hela fjället - och det finns garanterat något för alla smaker. :) Allt från snälla backar till kul afterski. :D Inte är det långt bort heller.

Men rekommendationen är att sikta på veckorna mellan sportlov och påsk - det är oftast jäkligt kallt däruppe tidigare på säsongen.

Se till att lära dig åka på ett skär hela tiden, står en rookie platt på brädan slutar det med ömma knän eller jäkligt öm svanskota - och precis som med allt annat, utan fart funkar det inte...

/J
Okej sälen låter nice afterski är ju ett måste! därför man ska lära sig:D
Skär? är de att man liksom åker på kanten av brädan?

Okej sälen låter nice afterski är ju ett måste! därför man ska lära sig:D
Skär? är de att man liksom åker på kanten av brädan?

Det har man fått lära sig den tuffa vägen :tungan

Stod nästan stilla så jag lät brädan vara plan i backen samtidigt
som jag pillade med min jacka eller något (var ett antal år sen)
Trots att jag nästan stod stilla så greppade brädan
vilket resulterade i att jag stod på näsan och brädan kom flygandes in
i min rygg.

Aj :näsblod

Lär dig först att stå hyffsat stilla uppe i backen, börja på hälkanten.
Lär dig sen "löva" på hälkanten, sen löva på tåkanten, och till slut koppla ihop dom genom en "fy-fan-nu-går-det-rakt-ner-jag-kommer-dö"-sväng.

Handlederna, knäna, nacken och röven kommer ta stryk de två första dagarna, men dag tre går det hyffsat smidigt nerför de lättaste backarna.

Nu är det sommar och jag ska ut och leta upp en raka där jag kan lära mig köra på bakhjulet med bågen. Hur i helsike gör man? :confused:

Det har man fått lära sig den tuffa vägen :tungan

Stod nästan stilla så jag lät brädan vara plan i backen samtidigt
som jag pillade med min jacka eller något (var ett antal år sen)
Trots att jag nästan stod stilla så greppade brädan
vilket resulterade i att jag stod på näsan och brädan kom flygandes in
i min rygg.

Aj :näsblod
haha ja zon och ipren är ett måste i packningen.

Lär dig sen "löva" på hälkanten, sen löva på tåkanten, och till slut koppla ihop dom genom en "fy-fan-nu-går-det-rakt-ner-jag-kommer-dö"-sväng.

Handlederna, knäna, nacken och röven kommer ta stryk de två första dagarna, men dag tre går det hyffsat smidigt nerför de lättaste backarna.

Nu är det sommar och jag ska ut och leta upp en raka där jag kan lära mig köra på bakhjulet med bågen. Hur i helsike gör man? :confused:

jo smärta har jag räknat med.
haha bakhjulsåka är väll som snowboard bara öva:D
är verkligen ingen som är kung men liten bit över backen har man ju kommit. Testa att bara ge mycket gas och skutta. Första gången de lätt fram kändes de skit skumt.

Jag har kraschat sjukt mycket med hoj men det har inte resulterat i närheten lika mycket skador som mina snowboardvurpor. Lycka till.

tror de e standard med dag 3 för alla.. man får inte ge upp :näsblod
om de går så åk inte när de är för isigt utan gärna fint pistat.. ev nån backe hemma första ggr för o känna på.. liften är ett kapitel för sig :näsblod

haha den dära hör nog hemma i snowboards forumets tråd om dummaste komentarer om snowboardåkning:tungan
borde väll vara som med båge åkande om man bara tar de lite vackert så klarar man sig nog.

ja kanske ska ha full mc utrsutning på mig :tuttar

kom på en fråga sitter och kolla begagnad utr passa alla skor till alla brädor?

Last edited:
haha den dära hör nog hemma i snowboards forumets tråd om dummaste komentarer om snowboardåkning:tungan
borde väll vara som med båge åkande om man bara tar de lite vackert så klarar man sig nog.

ja kanske ska ha full mc utrsutning på mig :tuttar

Om jag ställer mig på en bräda så kommer jag dö DireKct, jag kan licKsom inte hålla igen jag vet att jag kommer att köra ihjäl mig så jag låter bli, snå´vbå´rd är lissfarligt!

äsch, alla kna lära sig :tummenupp

Farsan lärde säg väl efter att han fyllt 40 i alla fall, men det kan göra lite ont i början ;)

Budord 1: "INTE vikten på dalskidan(kanten), älskling"

kom på en fråga sitter och kolla begagnad utr passa alla skor till alla brädor?

Det beror på hur stora fötter du har och vilken vinkel du gillar att ha fötterna i när du åker, har du stora fötter så behöver du en bredare bräda, toe lr heel drag kan göra ont.
Du måste ha speciel sko om du vill ha step-in binding (inte rekommenderad) men är det vanlig bindning så kan du ha vilken snowboardsko som helst.

Det beror på hur stora fötter du har och vilken vinkel du gillar att ha fötterna i när du åker, har du stora fötter så behöver du en bredare bräda, toe lr heel drag kan göra ont.
Du måste ha speciel sko om du vill ha step-in binding (inte rekommenderad) men är det vanlig bindning så kan du ha vilken snowboardsko som helst.

"Vanliga" skor passar väl ganska dåligt i flow-bindningar också och vice versa om jag har uppfattat det rätt.
Sen så är det ju även ganska många som rekomenderar att man har samma tillverkare av skorna som bindningen för att få så bra passform som möjligt. Vet dock inte om det är något man märker som nybörjare eller om det är ngt marginellt som man märker när man börjar bli väldigt duktig på att åka.

Jag började i barnbacken (alltså den där 3-åringar går i "minibus-skidskola" med att:

1. Ta mig upp (20 minuter)
2. Glida på hälen. Tack vare obefintlig lutning gick detta på ett par timmar
3. Försöka svänga (dag 1)

Dag två fick jag upp flytet och dag 3 lekte jag i lössnön och hade någon sorts kontroll. Detta var i Branäs som kan rekommenderas för nybörjare och helt perfekt om man har med sig en hög småbarn...

Jag började i barnbacken (alltså den där 3-åringar går i "minibus-skidskola" med att:

1. Ta mig upp (20 minuter)
2. Glida på hälen. Tack vare obefintlig lutning gick detta på ett par timmar
3. Försöka svänga (dag 1)

Dag två fick jag upp flytet och dag 3 lekte jag i lössnön och hade någon sorts kontroll. Detta var i Branäs som kan rekommenderas för nybörjare och helt perfekt om man har med sig höga småbarn...

:rolleyes: :skrämd jevla IdioT! :mad:

Första gången jag åkte slog jag ihjäl mig så pass att jag inte kunde böja mig ner och knyta skosnörena på kvällen.

Tips! :mattias

Ta med dig en kompis som kan knyta dina skor åt dig på kvällen när du ska ut och hälla i dig öl!

Har du möjlighet så spela dina kort rätt medan du festar, så kanske du kan få en trevlig tjej med dig hem som masserar din rygg, så kommer du vara helt återställd till dag två på brädan. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back