Lära mig spela trummor...

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
...är något jag alltid velat (men morsan vägrade och det blev tvärflöjt :rolleyes: istället). Det vore riktigt synd om jag gick och blev 50 utan att ens ha gett det en chans.
Men frågan är, kan man lära sig detta någonstans när man passerat åldern för kommunala musikskolan :confused: Piano ser man ju annonser om överallt men trummor....
Någon som har några övergripande idéer om vart man vänder sig? Annonsera själv kanske...
/Joel

Finns bra böcker/häften med tillhörande cd (kassettband på min tid :va ) där man kan lära sig allt från grunderna till, i praktiken, hur avancerat som helst.
Körde igenom en del sådana häften som komplement till kommunala musikskolan när jag gick i grundskolan. Funkade kanonbra! :tummenupp

EDIT: Böckerna säljs i musikhandeln naturligtvis...

Kolla på nätet efter kurser. Finns säkert många kurser, gäller bara att hitta dem..

Ex kulturama.com; monokrom.nu

Alltså, trummor är ju precis som gitarr ett väldigt lätt instrument att lära sig grunderna i, jag menar slå lite här och lite där.....

Mina blygsamma trumfärdigheter har jag uppnått genom att spela till låtar, så det är nog en väg att gå för att få grepp om grunderna, vill du sen bli näste Mike Portnoy så finns det säkert avancerade trumlektioner både i bok och videoform.

Det är bara att sätta sig ner och börja öva öva ÖVA och Ö V A!.

Sen lär man sig lite nya saker undan för undan och kan göra lite schysta fills mitt i allt och då blir det plötsligt 1+1=3 effekten Dvs. Fan det svänger ju :)

Klart du ska testa att spela trummor om du vill det!
Man lever bara en gång...så nu var det sagt!

:yoparty Rock on!

Jag tror personligen det tar onödigt lång tid om man ska lära sig själv. Med bara lite grunder och ideér lär man sig fort utav bara helvete !

BlueNote skrev:
Jag tror personligen det tar onödigt lång tid om man ska lära sig själv. Med bara lite grunder och ideér lär man sig fort utav bara helvete !

Är nog inne på Bluenotes linje, måste få lite häng på grejjerna innan jag kan börja bygga själv. Ska kolla upp lite idéer jag fått av er i alla fall.
Ang. en annan tråd, är det svartjobb om man tar hjälp av en kompis för att lära sig spela? Kanske får starta en studiecirkel ;-)
/Joel

Det klart bästa är ju att lära sig grunderna av en kompis som spelat ett tag. Du sparar en hel del tid på att få lite hjälp i början.

Annars finns väl alltid Rockskolan i bok och kassettform (fanns iallafall förr när jag började). Sen är det bara att traggla..noter o sånt där har man ingen större nytta av till en början..kan väl vara kul att kunna nån gång iofs.

Ett annat hett tips är att trumma loss med händerna på skrivbordet o dyl..om inte annat för att öva upp samspel mellan händer och fötter.

Brutus skrev:
Ett annat hett tips är att trumma loss med händerna på skrivbordet o dyl..om inte annat för att öva upp samspel mellan händer och fötter.

Skrivbordet, ratten, ja ta mig fan om inte skrivaren får sig en omgång när jag står där och väntar också. Jag behöver skaffa mig ett par skinn och pinnar så det låter lite med...
Återkommer när jag funnit på råd.
/Joel

joelwideqvist skrev:
Skrivbordet, ratten, ja ta mig fan om inte skrivaren får sig en omgång när jag står där och väntar också. Jag behöver skaffa mig ett par skinn och pinnar så det låter lite med...
Återkommer när jag funnit på råd.
/Joel

Ska du ha något att öva på hemma så är tex Remo´s Övningspads riktigt bra. Har själv en 12" som jag slår lite på ibland...funkar utmärkt när man gör övningar som paradiddlar, flamslag och olika virvlar (enkel, dubbel o trippel osv...).

Kostar väl 2-300:- eller nåt sånt har jag för mig...

Bifogat

• pic_d_pp_i.jpg
    pic_d_pp_i.jpg
    22.2 KB · Visningar: 84
*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage