Lär mig konsten att vålda loss stum kolv

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En nyinköpt 400cc stånka från Japan, från tiden då Japanerna precis fått hang-Up på Karaoke sitter stumt i motorn. Finns det någon med gamla bonntips att lösa stilleståndet? Vad häller man i cylindern för att det ska släppa? Vad törs man sticka ned och banka med gummiklubba? Träpinne?

Den har förmodligen stått skitlänge under en presenning.
 
Diesel.

Hederlig gammdiesel, klass 3 / eldningsolja.
Häll i ovanifrån, låt verka någon dag eller två


Gummiklubban använder du för att gå loss på idioten som glömde bort sin stånka utomhus
 
Last edited:
Fylla cyllen med HET olja är ett gammalt knep.
Dieselbad är heller aldrig fel när något sitter fast.
 
Sammanfattningsvis, diesel eller elda i cylindern. Hur mycket jag än suktar efter att faktiskt sätta fyr inuti min cylinder så tänker jag försöka slippa det. Den har stått med hydralolja och annat nedhällt genom tändstifthålet, tveksam funktion på den åtgärden.

Bogsera? Sätta en fet hävarm på drevet och bryta?
 
Blir man inte rent generellt i största allmänhet lite halvless på jänkare som ska skriftligen förklara saker? De är otroligt basic och omständiga, är de rädda att bli stämda för dåligt detaljerat utförandebeskrivning av sina mekinsatser
 
Kan det röra sig om en SR utan lyktglas och bakskärm?

Jag hade försökt vålda direkt på veven. Kanske i kombination med varmluftpicka på cylindern.
 
Blir man inte rent generellt i största allmänhet lite halvless på jänkare som ska skriftligen förklara saker? De är otroligt basic och omständiga, är de rädda att bli stämda för dåligt detaljerat utförandebeskrivning av sina mekinsatser

Det är nog mer att dom behöver skriva l å n g t och o m s t ä n d i g t för att själva fatta och hänga med i det dom beskriver.
 
Tryckluft i cylindern är ofta effektivt.

EDIT: Och räcker inte det så gör du en nippel för fettsprutan och trycker i fett. Då kommer kolven att släppa.
 
Last edited:
Helvete, nu vart jag tvungen att fälla ned persiennerna och speja oroligt genom springorna????
 
Diesel, tålamod, värme och träpinne är dina vänner.
Häll i diesel.
Gör något annat några dagar.
Torka rent.
Värm (varmluftspistol duger).
Sätt en ordentlig träpinne mot kolven och slå halvhårt med en klubba.
Känn på veven om det går att rucka på kolven.
Upprepa (antagligen).
 
Jag lossade kolvarna i en bilmotorer för en herrans massa år sen genom att lossa toppen fylla cylindrarna med diesel låta den verka några dagar och slå på ett vedträd med hjälp av slägga.

Upprepade proceduren ett flertal gånger att jag vet att jag höll på i veckor innan jag fick motorn att lossna så jag fick runt veven med ett långt spärrskaft och fick ut kolvarna. En stånka bör ju vara lite lättare att hålla på med då det bara är en kolv det rör sig om, som sagts tidigare är tid och tålamod är nog bra att ha.
 
Tryckluft i cylindern är ofta effektivt.
Väldigt effektivt, kanske lite för mycket tom.
Vid täthetskontroll av ett VV-system innan påfyllning av vatten användes tryckluft från en vanlig bilkompressor. Dvs max ca 8 bar.
När en DN50 täthatt släppte från ett rör blev det ett prydligt runt hål, diameter ca 7cm, genom de två gipsplattorna i väggen, .
Använder man tryckluft, max 8bar eller gas så kan konsekvenserna bli katastrofala.
När kolven släpper, något spricker.
Då gäller kroppsfrånvaro, inte sinnesnärvaro.
Konsekvenserna kan bli så allvarliga så Arbetsmiljöverket har en särskild föreskrift
https://www.av.se/globalassets/file...r-eller-undertryck-foreskrifter-afs2006-8.pdf
24 § kan vara av intresse

Och räcker inte det så gör du en nippel för fettsprutan och trycker i fett. Då kommer kolven att släppa.

Med fettspruta är det inga problem komma upp till 200 bars tryck, gjort själv.
När / Om något spricker kommer en fettstråle ut med hög hastighet.

Så jag hade valt några meters slang mellan fettsprutan och cylindern och tex en vägg mellan mig och cylindern.

Har själv en
http://www.swedol.se/tubi-2-fettspruta.html
med 2 meter
http://www.swedol.se/bastion-2sc-super-kompakt.html
1/4-450-HK-3040
och lämpliga adaptrar / nipplar mellan 1/4" (7/16 JIC honor) på slangkopplingarna till fettspruta och det som ska trycksättas......
 
Last edited:
8 bar tryckluft i cylindern är inte mycket. Jag är rätt säker på att det ibland t.o.m. är högre när motorn är igång. (EDIT: Det här var en ironi som jag insåg att den kanske inte går hem så jag förtydligar. Trycket ÄR högre, hela tiden).

Fett är inkompressibelt, helt ofarligt alltså.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inkompressibel_fluid
 
Last edited:
Att slå fungerar dåligt. Kolven har så pass stor massa att det krävs ett väldigt övervåld att accelerera kolven och få kraften dit den ska.

Jag har fått loss en knepig kolv genom att tillverka ett enkelt verktyg som gjorde att jag kunde använda topplocksbultarna för att trycka ut kolven.

Verktyget gjorde jag av en 15mm stålplatta i vilken jag borrade hål som passade topplocksbultarna. Samt en 15mm stålplatta som låg på kolven och spred kraften från några m20 muttrar jag använde som distans mellan plattorna.

Kolven som satt fast var av stål i gjutjärnscylinder. Den hade suttit fast i årtionden, och antagligen rostat sig hårdare fast under tiden.
 
8 bar tryckluft i cylindern är inte mycket. Jag är rätt säker på att det ibland t.o.m. är högre när motorn är igång. (EDIT: Det här var en ironi som jag insåg att den kanske inte går hem så jag förtydligar. Trycket ÄR högre, hela tiden).
Fett är inkompressibelt, helt ofarligt alltså.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inkompressibel_fluid
Du alldeles rätt i att trycket är mycket högre i en motor i drift. En tumregel är att trycket stiger 7 ggr när en bränsle luft blandning antänds i ett slutet kärl. Med kompression 10:1 kan trycket alltså bli 70 bar i utrymmet mellan kolv och topp. I en motor. Ordentligt ihopskruvad.
Men nu har vi en kolv som sitter fast i en cylinder.
Är motorn ihopskruvad? Det vet vi inte.
Har TS fått ut cylindern med fastnad kolv ur motorn och kolven släpper när man fått i tillräckligt med tryckluft så kommer cylinder och kolv skjutas iväg åt vart sitt håll när kolven släpper.
Och då blir konsekvenserna tråkiga om något som inte tål en kolv eller en cylinder bättre än två gipsskivor träffade av en DN50 ändhatt råkar stå i ivägen.

Därför AFS 2006:8 15 § Vid provning skall i första hand lämplig vätska användas som tryckmedium.

Din ide med fettspruta köper jag därför.
 
Last edited:
Att slå fungerar dåligt. Kolven har så pass stor massa att det krävs ett väldigt övervåld att accelerera kolven och få kraften dit den ska.

Jag har fått loss en knepig kolv genom att tillverka ett enkelt verktyg som gjorde att jag kunde använda topplocksbultarna för att trycka ut kolven.

Verktyget gjorde jag av en 15mm stålplatta i vilken jag borrade hål som passade topplocksbultarna. Samt en 15mm stålplatta som låg på kolven och spred kraften från några m20 muttrar jag använde som distans mellan plattorna.

Kolven som satt fast var av stål i gjutjärnscylinder. Den hade suttit fast i årtionden, och antagligen rostat sig hårdare fast under tiden.
Att slå fungerar bra.
Knepet ligger som vanligt i att massera loss delarna utan att skada för mycket.
När man slår, så rör sig kolven bara lite åt gången tills det släpper helt.
Pressar man loss den, så kan man räkna med att det byrålådar sig, knäcker ringarna och ritsar djupa spår i cylindern.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top