Länsstyrelsen/vägverket är roliga kufar

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
ZX9r -00
Jag tänkte jag skulle ringa och kolla upp lite ang. dom nya övningskörnings lagarna med privat handledare osv...
För att bli handledare måste man ju genomgå en kurs och betala in 120:- sen är det bara vänta... och vänta och vänta... för det första så orkar dom inte svara i telefonen mera än mellan kl. 09,00-11,00, skyst! Sen får man höra på deras telefonsvarare att dom har "mera än 4 veckors handläggningstid för godkännade" Vafan jag betalar skatt och säger knapt vad jag tycker men detta är ju fan skandal :argpådato

Måste man privatisera statliga myndigheter för att dom ska börja jobba? :mad: kanske ska ha beting på handläggda fall? så gjorde dom ju på försäkringskassan och jäklar va folk fick förtids pensioner :tummenupp

Ska det vara så här?
Jag känner mig som en liten surgubbe men det känns befogat.
Jag tänkte klippa iväg ett surt mail till chefen på länstyrelsen så är det någon som har något som dom vill tillägga i ämnet?

ST0FFE skrev:
2316634 Jag tänkte jag skulle ringa och kolla upp lite ang. dom nya övningskörnings lagarna med privat handledare osv...
För att bli handledare måste man ju genomgå en kurs och betala in 120:- sen är det bara vänta... och vänta och vänta... för det första så orkar dom inte svara i telefonen mera än mellan kl. 09,00-11,00, skyst! Sen får man höra på deras telefonsvarare att dom har "mera än 4 veckors handläggningstid för godkännade" Vafan jag betalar skatt och säger knapt vad jag tycker men detta är ju fan skandal :argpådato

Måste man privatisera statliga myndigheter för att dom ska börja jobba? :mad: kanske ska ha beting på handläggda fall? så gjorde dom ju på försäkringskassan och jäklar va folk fick förtids pensioner :tummenupp

Ska det vara så här?
Jag känner mig som en liten surgubbe men det känns befogat.
Jag tänkte klippa iväg ett surt mail till chefen på länstyrelsen så är det någon som har något som dom vill tillägga i ämnet?

Allvarligt? Jag som lovat ställa upp som handledare (bil), kanske bäst att gå utbildningen direkt nu då så de hinner köra ngt innan jul... (Det räcker väl att man går kurs & sen skickar man bara in handlingar för varje ev elev?)

Freppa skrev:
2316637 Kurs? Det gäller väl bara vid B-körkort, inte A?

Enligt trafikskolan måste man ha det för A också, men enligt länstyrelsen så är det som du säger... :va

länstyrelsens hemsida skrev:
Handledaren ska ha med sig handledarskapshandlingen vid övningskörning. För att godkännas som privat handledare krävs att du har fyllt 24 år och har haft körkort i sammanlagt fem år under de senaste tio åren, av det slag som övningskörningen avser. Från den 1 januari 2006 krävs också att du genomgått introduktionsutbildning tillsammans med eleven hos godkänd utbildare om ansökan avser behörighet B.
Utbildningsintyget ska skickas till Länsstyrelsen i original tillsammans med ansökan om handledarskap. Från den 1 januari 2006 krävs att du betalat in 120 kr på postgiro 43 55 97 - 0 för att Länsstyrelsen ska kunna pröva ärendet. Ansökningsavgiften 120 kr krävs oavsett vilken behörighet ansökan avser. Ange både handledarens och elevens namn och personnummer vid betalning.
Observera att om du sedan tidigare (dvs innan 1 jan 2006) är godkänd som handledare för eleven och aktuell behörighet, och eleven har ett gällande körkortstillstånd för denna behörighet, behöver du inte ansöka på nytt eller genomgå introduktionsutbildning.

Jag fick mitt godkännande som instruktör för A-kort för en vecka sedan och jag har inte gått någon kurs.

KjellF

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back