Länsstyrelsen = jävig

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Den här kvinnan kan inte ha alla hemma, en inrättning som Länsstyrelsen kan inte vara jävig, som att Gotland skulle stå och falla med ett godkännande av privat strandbygge.

Gotlands landshövding Marianne Samuelsson tycker att extra generösa regler ska gälla för mäktiga företagare. Det framgår av ett ljudband som spelades in i hemlighet på ett möte med personal på länsstyrelsen i mars.

Samuelsson får även frågan från en av handläggarna om man kan behandla folk så olika.

- Vi får ju inte tappa näringsmöjligheter. Vi får inte tappa det som är väldigt angeläget för att Gotland ska ha arbetstillfällen. Vi kan inte bara ha människor som vandrar på stranden, det kan man ju inte överleva på, svarar hon.

Marianne Samuelsson gick senare emot sina experter och godkände bygget. Till TT säger hon att hon inte ångrar vad hon sagt.

- Nej det gör jag inte. Jag tycker det är viktigt att länsstyrelsen i sitt arbete ser företagandet på Gotland som ett prioriterat område. Mötet handlade också om varsel och företagande, säger hon.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3273667.svd

Last edited:
Jävig?
I verkligheten, där jag bor, så behandlas människor inte lika alla gånger. Trots att det är en vacker tanke...

Hela kommunledningen på ön är tafatta och tvingas ta dessa beslut för att de inte fattat bättre i övriga frågor. Fastboende minskar men fler kommer hit och nyttjar infrastruktur och annat.

Jag drar direkta paralleller till mitt strandskyddsärende jag just fått avslut på efter en 7 år lång dispyt med Värmdö kommun. Även dessa har ingen koll på ekonomi och hamnar i sådant klister att de tror enda utvägen är att få dit rika människor. Det kunde ha varit en tanke om det inte vore så att ingen av dessa skrivit sig på ön utan på Strandvägen och således inte skattar ett öre i kommun.

Vad beträffande Gotland så satsar man fortfarande på får, raukar och vikingar som marknadsföring trots att folk vet om det och fåtalet kommer hit för detta. Det finns så mycket mer men det krävs ett generationsskifte inne på kommun för att få friskt blod i tankeverkstaden. Precis som på Värmdö.

Hela kommunledningen på ön är tafatta och tvingas ta dessa beslut för att de inte fattat bättre i övriga frågor. Fastboende minskar men fler kommer hit och nyttjar infrastruktur och annat.

En annan sak jag kommit att tänka på när det gäller politik som jag tror kan vara lite halvrelevant är detta:

Just nu står byggbranschen i (så gott som) hela Sverige jättestill.

Just nu har antagligen en hel del kommuner etc. massa byggprojekt och infrastruktursprojekt som ändå måste görs förr eller senare (läs: ganska snart).

Just nu skulle företag bjuda under varandra så du får t.o.m en skyskrapa nästan gratis.

och vad gör politikerna just nu? De väntar tills det blir byggboom igen och det kostar multum för att få ens en golvlist fastspikad.

Kanske det är läge att prioritera om lite pengar så man får de där projekten undanröjda för nästan inga pengar alls så man får lite mer över i bättre tider :va

det kommer alltid o klagas på de som styr o ställer oavsett vilka som sitter vid makten ,
särbehandling av folk har alltid förekommit o kommer således fortsätta så länge kapital styr över människa , sen att vi har inkompetenta ledare är väl inget nytt , ett rätt fattat beslut skulle spara en massa för skattebetalare, men lekar man inte med sitt eget kapital kan man spilla hur mkt som helst .

Nej,

Kan dock ha missat det, så berätta då för mig var landshövding Marianne Samuelsson är personligt partisk i någon form iom detta beslut.
Typ lite snaskiga mutor eller nåt. :)

Ok, partisk är mer korrekt fast värre än jävig då hon menade att det generellt ska förhålla sig så, får väl kolla upp ifall hon har det under täcket med den där gubben och det är jäv;) det hade varit bättre för henne själv.

Jag känner spontant att jag tänker knyta näven i fickan och mumla några svordomar medans jag hämtar morgonkaffet. Nu får det fanimej vara nog.
Man blir förbannad. :mad: etc.

Gotland förresten...det är nån typ av ö va?

Det är helt rätt att gynna en initiativrik företagsledare och entreprenör. Det är däremot helt fel att gynna Max Hansson, som företagaren heter, med att ge undantag för strandrätten. De förmåner han kommer i åtnjutande av kommer att ärvas av hans barn och deras barn även om de saknar all den entreprenörsanda som han besitter.

Ge karln andra förmåner i stället. Vilka? Kom med förslag. Men bara inte sånt som kan ärvas. Vi har snart inga stränder kvar om vi ser det i ett lite längre perspektiv.

Det är helt rätt att gynna en initiativrik företagsledare och entreprenör. Det är däremot helt fel att gynna Max Hansson, som företagaren heter, med att ge undantag för strandrätten. De förmåner han kommer i åtnjutande av kommer att ärvas av hans barn och deras barn även om de saknar all den entreprenörsanda som han besitter.

Ge karln andra förmåner i stället. Vilka? Kom med förslag. Men bara inte sånt som kan ärvas. Vi har snart inga stränder kvar om vi ser det i ett lite längre perspektiv.

Nope
Man kan hjälpa hans företag, men även detta måste göras med största omsorg för att inte snedvrida någon konkurrens.

Privatpersonen som en företagsledare eller entreprenör är, har samma likhet inför lagen som alla andra. Vi i Sverige lyckas år efter år komma högt upp på listan som de land som har minst korruption. Detta är inget vi aktivt ska sträva efter att bli sämre på...

Eller är det någon här som förespråkar att man ska betala 7000kr svart till uppkörningsinspektören för att få körkortet som man gör i många andra länder?

Det "roliga" i kråksången är att hon tror att det gynnar Gotland att han får mer mark och får bygga närmre stranden... hans företag är väl ändå inte registrerat på Gotland, han är väl inte heller mantalsskriven på Gotland och det här gör ju inte att han kommer spendera några stora summor på Gotland heller... så med andra är det bara att massera ryggen på någon som sen går och ligger med granntjejen.

Hade det däremot varit för ett större badhus eller något annat inkomstdrivande så hade det varit en helt annan sak, för då handlar det om direkta och indirekta intäkter till Gotland.

Jag kan tänka mig ngn form av hjälp till markinköp.
Skänk bort det gratis med ett förbehåll på att marken ska bebyggas o drivas i 15-20 år.
Bryts avtalet får företagaren ersätta kommunen med ett marknadsmässigt belopp.
Det var väl på Kockums tomt i Malmö som Saab fick köpa f ngn krona.
Hur länge varade det?3år?:rolleyes:

Jag vet inte om ni har missat det, men det är väl hans privata bostad allting handlar om. En privat gård nära vattnet som landshövdingen klassar som ett jordbruk eftersom han har anlagt en tennisbana.
(enda sättet att kringå lagen på)

Hela historien stinker

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!