Länsförsäkringar.

snafets

Det tar sig
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
R1-05, Multistrada-07
Jag ställde frågan till Länsförsäkringar inför förra säsongen och fick detta svar:

Ber om ursäkt att det tagit lite tid.

Jag var lite osäker på hur vi ställde oss till detta och skickade frågan vidare, svaret jag fick är:



Försäkringen gäller inte vid tävling, träning inför tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (t ex street race). Kan försäkringstagaren visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Vi ersätter skador i samband med trafiksäkerhetsfrämjande utbildningar, men det är Ni som kund som har bevisbördan för att det är en sådan utbildning. Likadant faller en del försäkrade för frestelsen att på bana testa sina bilar/MC och åker fort ett par varv, även om de är där i trafiksäkerhetsfrämjande syfte. Den delen faller i det läget utanför försäkringen. Vissa så kallade trafiksäkerhetskurser innehåller hastighetsmoment, som vi inte stöder. Vi kan inte reglera en skada innan den har hänt och i dessa situationer är det många faktorer som påverkar, så något entydigt svar går inte att ge. Följer försäkringstagaren villkorets bestämmelser så är det inget problem.
:huvet :huvet

mmm, och detta betyder "Vi tar din skada om vi känner för det, förmodligen inte":mad: ???

Jag har lappat ihop Bettan med kraschkåpor, nu skall jag leta billig trafikförsäkring. Tips??? (väljer troligen inte LF :) )

/Stefan
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
SalusAnsvars försäkring täcker skador på gatreggad mc vid bankörning OM det inte sker under tävling eller tidsträning. Försäkringen gäller endast på din egen MC och inte på någon annans. Så om det skulle vara en incident där du kör ihop med någon täcker försäkringen endast skadorna på din hoj!


fick exakt samma svar , bad han även att kolla det en extra gång !
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
SalusAnsvars försäkring täcker skador på gatreggad mc vid bankörning OM det inte sker under tävling eller tidsträning. Försäkringen gäller endast på din egen MC och inte på någon annans. Så om det skulle vara en incident där du kör ihop med någon täcker försäkringen endast skadorna på din hoj!
Det ändrade de på tills i år. Skickade ut en lapp om att villkoren ändrats (utan specifikation men en hänvisning till att man kunde ladda ned de nya ifrån hemsidan).
Jag blev putt och ringde och ville veta exakt vilka villkor som ändrats. Jag frågade uttryckligen om banåkning varpå att jag fick beskedet om att det INTE längre gäller annat än med SMC.
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Det finns ett rättsfall där utfallet blev till försäkringstagarens fördel. Minns att det var If och hade inträffat på Nürburg Ring, men minns inte målnr. Kan se om jag kan hitta det, om någon är intresserad? Pm:a i så fall, inte säkert att jag kommer ihåg att gå in här och kolla...
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
Det finns ett rättsfall där utfallet blev till försäkringstagarens fördel. Minns att det var If och hade inträffat på Nürburg Ring, men minns inte målnr. Kan se om jag kan hitta det, om någon är intresserad? Pm:a i så fall, inte säkert att jag kommer ihåg att gå in här och kolla...

Kan vara för att Ringen är allmän väg (dock enkelriktad :D ) och därför gäller försäkringen just här.
Att köra ett varv på Ringen tillsammans med skåpbilar och turistbussar kan knappast räknas som bankörning.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det gäller att se fördelar i allt. Nu finns det ju ingen konkurans ifall nån skulle vlija starta ett försäkringsbolag som nichsade sig till bara banåkning. Det är väl några per körning som klotar och vill ha sina hojar återställda i originalskick så gott om kunder skulle man säkert få. Detta till en låg premie givetvis.
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Kan vara för att Ringen är allmän väg (dock enkelriktad :D ) och därför gäller försäkringen just här.
Att köra ett varv på Ringen tillsammans med skåpbilar och turistbussar kan knappast räknas som bankörning.

Försäkringsbolaget i det fallet hävdade att körningen pågick under tävlingsliknande former på inhägnat område. Ringen är onekligen inhägnad, men jag har för mig att det ändå var på den punkten det föll - den drabbade lyckades visa att det fanns hål i staketet! Det låter helt sjukt, men jag har för ig att det var så det var. Men som sagt, kan kolla upp detaljerna.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top