Länsförsäkringar gör om MC försäkring

Otroligt vad det kostar att ha soprthoj hemma i Svedala ock med så kort sesong jag lider med er.
Själv betalar jag 450kr i månaden för helförsäkring på min ZX10R 2009 å kan köra året runt.

Vi har många olyckor här men försäkringarna är rimliga iallafall

Hel på samma hoj hade kostat typ 3000 i månaden och då kan du inte ställa av skiten också... kul att betala 30 + om året för något man brukar i några månader.

Ett ord: Holmia.

Ja, jag kan historien i stora drag men ur kundperspektivet var det ett fiasko, inte minst för min del med olycka precis i den där olycksaliga förändringsfasen. Lika smidigt som Holmiabiten fungerade, lika omöjligt och krångligt var det med TH. Olika delar av ärendet där Holmia hade de enklare och billigare bitarna, det medges. Sista försäkringsbolaget för motorcyklister om inget nytt föds, sanna mina ord.

Holmia var ett riktigt rövar-försäkringsbolag. När min 125:a blev stulen fick jag knappt halva värdet av den trots att den stod i garage och var låst. De värderade en hoj värd 10.000 till 6500. När jag tyckte att de kunde skaffa fram mig en hoj istället för att betala ut pengar så gömde de sig fegt bakom paragrafer.

Och när några år senare någon stal en polares rd350 så blev han mer eller mindre anklagad för att själv ha stulit sin hoj, burnat upp bakdäcket och kraschat den. Nån anledning till varför han skulle gjort detta fick han inte. Inte förrän det kom fram att flera andra hojar stulits i samma område så gav de sig och han fick ersättning.

Inget försäkringsbolag vill försäkra en sporthoj åt någon i din ålder.

Att märkesförsäkringen är "billig" (men med höga självrisker) beror ju på att Suzuki lär dega en slant.

Hade inte märkes försäkringen haft ett ok pris, så hade jag kört utan försäkring. För detta är bara idiotiskt, jag känner fler mellan 30-40 års åldern som smällt hojjar och i värsta fall dött. Medans knappt någon "allvarlig" smäll av någon mellan 20-28~ tappat hojjen osv inga konstigheter kan hända alla. Är trött på denna dyngan att åldern spelar SÅ EXTREMT stor roll. Visserligen är sannolikheten att en ung är mer på gasen än en gammal men ja det är lika stor del av dem äldre som beter sig likadant om inte värre. Om man nu utesluter yngre utan körkort för dem dör ju som flugor.

Hade inte märkes försäkringen haft ett ok pris, så hade jag kört utan försäkring. För detta är bara idiotiskt, jag känner fler mellan 30-40 års åldern som smällt hojjar och i värsta fall dött. Medans knappt någon "allvarlig" smäll av någon mellan 20-28~ tappat hojjen osv inga konstigheter kan hända alla. Är trött på denna dyngan att åldern spelar SÅ EXTREMT stor roll. Visserligen är sannolikheten att en ung är mer på gasen än en gammal men ja det är lika stor del av dem äldre som beter sig likadant om inte värre. Om man nu utesluter yngre utan körkort för dem dör ju som flugor.

Håller med i allt det du säger, folk missköter sig grovt - speciellt unga... men att dra till med 65 000 för en försäkring är ju helt cp.

Trafik för 20 000 om året, med tanke på att man brukar hojen 3-6 månader om året så är det sjuka priser.

Det är ju dyrt att äga sporthoj, men så dyrt som vi har det just nu är ju otroligt löjligt.

Detta i samband med att mc-olyckorna bara blir färre och värre, man undrar varför inte detta speglas i premierna? Jag tror personligen att om olyckorna avtar kraftigt under flera år på sporthojar, så kommer de ligga kvar i pris helt klart. Självklart sker det en ökning OM olyckorna ökar. Man är väldigt snabb med att öka premierna, men att sänka har jag aldrig upplevt. Farsan har varit skadefri i cirka 20 år (bilen då) och tro fan de höjer varje/vartannat år. Bonussystem är obefintligt.

Last edited:
Man kan dock inte räkna på den nya premien innan försäkringen är lanserad så du har räknat med gamla systemet. Ska bli spännande att se skillnaden när mc smaart kommer

Kan inte telefonisterna göra det heller?
Jag ringde och frågade just pga dom här ändringarna och undrade var jag skulle hamna då, och hon i telen sa ingenting om att jag skulle ringa tillbaka efter nyår.

Fick just detta svaret av Länsförsäkringar:

Hejsan!

Vi kommer att få en ny produkt som heter MC-Smart from 2013-01-01.
Det är en årsförsäkring.
Kraven är att förare måste vara folkbokförd på samma adress som ägaren. Ålder och kön försvinner.
MC:n ska förvaras inlåst nattetid på hemortsadressen.
Extra utrustning, utöver standard, ersätts med högst 30.000 kr.
Mer information om MC-smart läggs ut på vår hemsida efter 121221

Någon försäkring som heter MC-mix kommer inte finnas hos oss.

Med vänlig hälsning

Affärsområde Privat

Länsförsäkringar Södermanland

Måste vara den som omnämns i tråden?

Ålder och kön försvinner, undra hur detta kommer att ge för effekt på sporthojarna. Skyhöga premier eller någonstans mittemellan för allihop? De kanske inte ens tar emot sporthojar med den här "specialförsäkringen".

Måste vara den som omnämns i tråden?

Ålder och kön försvinner, undra hur detta kommer att ge för effekt på sporthojarna. Skyhöga premier eller någonstans mittemellan för allihop? De kanske inte ens tar emot sporthojar med den här "specialförsäkringen".
Jag misstänker att det här är ett sätt att hantera att kön numera inte är tillåtet som indelning för försäkringar. På det här sättet öppnar det ju dessutom upp för att försäkra sporthojar med. De som sköter sig på hojen är de som kan göra det dvs... De som klotar eller får den stulen hela tiden får genast svårare att försäkra sporthoj.

Fick priset av 50.000kr av länsförsäkringar nu på min 08 blade. 36år i Uppsala.
Nice :crash

Nu har jag fått svar på frågan jag ställde till LF.

De kommer att göra om sina mc-försäkringar 40+, 24+ och Tjej-försäkring eftersom nya EU-direktiv fr o m årsskiftet förespråkar vissa saker bl a att försäkringar skall vara könsneutrala.

Ovan nämnda försäkringar kommer att ersättas av MC Smart vilket är en årsförsäkring. Mitt årsförfallodatum var 2013-03-01 så papper om vad det innebär för mig med ny premie etc. kommer med posten i början av februari.

Ville jag kika på en offert tidigare än så för att se vart det borde hamna någonstans så kunde jag höra av mig efter årsskiftet då de startat upp produkten MC Smart.

Man får hålla tummarna för att det i vart fall inte blir dyrare...

Edit: insåg just att jag är i Asien då under 5 veckor så jag missar både posten och uppstarten haha :P

Last edited:
Okej, jag vill inte vara den men jag har svårt för att se att de ska göra om försäkringarna så att det skall bli billigare.

Könsneutrala i all ära men det kommer att sluta med att alla får höga premier istället.

Min zx10-08 får sänkt halvförsäkring till ca 6500:- helår (tidigare ca 8300:-) helförsäkring ca 10400:- (tidigare ca 12500:-) Man. 36 år eget låst garage i mindre ort i Skåne. Körkort sedan drygt två år tillbaka.

Min zx10-08 får sänkt halvförsäkring till ca 6500:- helår (tidigare ca 8300:-) helförsäkring ca 10400:- (tidigare ca 12500:-) Man. 36 år eget låst garage i mindre ort i Skåne. Körkort sedan drygt två år tillbaka.
De kan som sagt inte räkna på din premie förens efter årets start så det är bara hålla i sig :)

De får nog se över sina priser rejält om de ska försöka värva mig som kund iaf. Slog för skojs skull in mina hojar i Länsförsäkringars kalkylator och hamnade på dryga 30.000:- för min multistrada och dryga 10.000:- för min sportclassic...
Som referens vill Svedea ha (och får för den delen) 3.800:- respektive 2.500:- för dom med lägre självrisk dessutom.

Så jag tycker så att säga att Länsförsäkringar har lite att jobba på på sina kalkyler. :crash

Så jag tycker så att säga att Länsförsäkringar har lite att jobba på på sina kalkyler. :crash

Skilde ganska precis en tusenlapp mellan min nuvarande 24+ hos LF och försäkring hos Svedea (Svedea var då alltså billigare).

De stora pengarna ligger dock i skillnaderna på självriskerna. Stöld är LF en tusenlapp dyrare och vagnskada skiljer det ofattbara 5500 spänn!

Vill ändå säga att bland de bolag man (läs jag) känner till så stod LF som segrare med en del, plus att man sedan som helkund får 20% rabatt.

Så om inte LF matchar en sådant här erbjudande från ex. Svedea för min som trogen helkund så är jag ju fri som fågeln att ge någon annan mina pengar...tack för tipset om Svedea!

Fick priset av 50.000kr av länsförsäkringar nu på min 08 blade. 36år i Uppsala.
Nice :crash

tror jag och du fick samma idiot brud, alla andra har fått "lägre" förutom jag och du

65000kr hel/hel ( inte avställningsbar) trafik 24000 kommer inte ihåg vad hon sa för halv försäkring. :rock ska lätt teckna.

Kan man stå som ägare på en hoj men ha den försäkrad / reggad i ett annat land men "bruka" den i Sverige?
Känns krångligt dock..sitter bara och funderar på saken..... :7peta

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...