Länkar öppnas inte i IE7

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
har precis lagt in windows vista.

problemet är att länkar till wevbbsidor inte öppnas i IE. det kvittar om det är länkar från tex kontrollpanelen elelr MSN o dyl. de öppnas inte.
när jag kollar "standardprogram" menyn så är IE standardprogram för internet (har maxthon installerat men har det inte som standardläsare, det funkar inte om jag väljer den som standardläsare heller)
när jag sen kollar filassociationerna så öppnas .htm och .html men IE
men går man längst ner i den listan till "protokoll" så står det att HTTP och HTTPS inte har något program att öppna dem med, när jag väljer "byt program" att öppna med så får jag bara fram en tom lista.
jobbigt att klippa klistra alla länkar

den enda info jag hittat på nätet är folk som har problem med att länkar från outlook inte öppnas, och det problemet grundade sig i att IE inte var standardläsare längre, men det verkar inte vara problemet i mitt fall.
jag tror ju det är nått med att HTTP protokollet inte har nått prog associerat till sig, men jag kan ha fel
 

Bifogat

  • prog.jpg
    prog.jpg
    66 KB · Visningar: 101
Last edited:

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
löste problemet:
maxthon 2 gjorde jag misstaget att installera, men när jag satt det osm "default browser" och avinstallerade det, så fuckade det protokollassociationerna

så jag ominstallerade M2 och satte som standardprogram, kolalde så att det mkt riktigt hade associerats till HTTP & HTTPS protokollen, sen använde jag "maxthon options > allmänt > "gen_un_default_browser@options" alternativet, och då blev IE helt plötsligt default igen
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top