Längsta tiden du har vakat?

Mitt persoliga rekord borde vara ungefär 48 timmar.. Jobbade som skogsarbetare förut och körde skift vilket gjorde att man kunde få lite konstiga arbetstider, vi brukade även byta skift var annan dag, tex: måndag 13:00 - 21:00, tisdag 05:00 - 13:00 vilket gjorde att jag ofta inte ens försökte sova när man bara hade ca 6 timmar på sig från att man kom hem, vilket resulterade i att man vart förbannat trött efter ett tag. Som sagt är det inte roligt när man sitter och somnar till hela tiden i bilen på väg till jobbet

Vart uppe någonstans runt 50h. Jobbade och gärna övertid, när jag kom hem var det skräpmat och gejmande tills det var dags för jobb igen.

En polare till mig hade vart på LAN eller något och vart uppe många timmar i sträck. När LANet var slut på söndagkväll, så var det dags att sova hemma. Han sov över hela måndagen och vankade upp på tisdagen. Lagom förvånad när han inte fattade vart en hel veckodag hade tagit vägen :va :näsblod

Last edited:
Shit, jag hoppas att ni som varit vakna så länge, inte är det regelbundet.

Kroppen behöver sina timmars sömn för återhämtning, och då menar jag inte bara "sömn" för att känna sig pigg.

En massa processer sker under tiden vi sover. Så vill ni ha en god hälsa nu och i framtiden, se till att sova minst 6-8 timmar.

Doktor Mad :)

Kroppen behöver sina timmars sömn för återhämtning, och då menar jag inte bara "sömn" för att känna sig pigg.

En massa processer sker under tiden vi sover. Så vill ni ha en god hälsa nu och i framtiden, se till att sova minst 6-8 timmar.

Snittar 3 på vardagarna, men tar igen det på helgerna :banana

Så roligt när folk som "kan" skall ställa till det för sig genom att ange specifika timtal man skall sova.
Vissa faller in i remsömn direkt och behöver därför inte spendera lika många timmar i sängen som någon som behöver 3h innan remsömnen infaller.

Själv sover jag _ALDRIG_ mer än 6h (visst, det kan ske om jag är sjuk, men sånt räknas inte). Normalt sover jag mellan 4-6h... och det är ett lyft från förr när jag sov 3-4h per natt i 3års tid.

Längsta jag varit vaken är 43h, det var en galen tid då jobb varvades med partaj... somnade på bio när Godzilla trashade Manhattan som bäst.

Runt 60 timmar blev det på ett LAN i 14-årsåldern. Half-Life var bara några dagar gammalt. :yoparty

När jag hade lite rutin på mitt liv (läs: fast anställd) så vaknade jag efter sex timmar, oavsett när jag gick och la mig. Sen blev det oordning på torpet och nuförtiden blir det sju, åtta timmar per natt.

Så roligt när folk som "kan" skall ställa till det för sig genom att ange specifika timtal man skall sova.
Vissa faller in i remsömn direkt och behöver därför inte spendera lika många timmar i sängen som någon som behöver 3h innan remsömnen infaller.

Själv sover jag _ALDRIG_ mer än 6h (visst, det kan ske om jag är sjuk, men sånt räknas inte). Normalt sover jag mellan 4-6h... och det är ett lyft från förr när jag sov 3-4h per natt i 3års tid..

Tror inte det bör uppfattas som en specifik tumregel, utan snarare som en generell rekommendation. (?) Visst skiljer det väldigt mycket från person till person, dessutom beror det mycket på hur pass gott man sover när man väl sover.
Du kan ju "sova" i 10 tim och fortfarande vakna trött för att det inte varit en bra sömn, utan en sömn med massa avbrott och uppvaknanden.. :näsblod
Sen kan någon annan vara pigg som en mört efter endast 5 tim..
Så kvalitè framför kvantitet. ;)

Kan ha varit 2½ dygn en midsommar :va, (solen gör säkert sitt till, hade det varit vinter hade det inte varit lika lätt)

Jag räknar inga timmar utan det viktigaste är att jag får djupsömnen, ibland räcker det med fem timmar men då är jag också morgonpigg vilket säkert gör det lite enklare, när jag vaknar är jag i princip uppe. *studsar upp ur sängen på morgonen" och har gjort så sedan jag var barn.

Sover jag allt för länge, säg tio timmar, brukar jag få huvudvärk.

Har som regel att när jag är trött går jag och lägger mig och när jag är vaken går jag upp, enkelt. Ligga och vrida sig i sängen för att man inte kan sova är inget för mig, då går jag hellre upp och lägger mig när jag börjar gäspa.

Har en fördel med att åka tåg till jobbet, kan slumra till 1½ timme om det skulle bli kris men försäker lägga mig regelbundet då det är långa arbetsdagar.

Last edited:
Jag är värdelös, typ 30-40 timmar är vad jag max har lyckats med..Tror Rosen har varit uppe ett par dygn i sträck..:)

strax över 60 timmar blev det, konstigt nog sov jag en normal natt på 8h efter det.

tyvärr är detta något som skulle kunna hända ofta om jag inte verkligen tvingar mig att somna mer eller mindre varje natt.

Last edited:
Jag har hoppat över att sova någon natt i en arbetsvecka men jag har inte koll på hur många timmar det blir. Det tär dock sjukt mycket även om det är tråkigt att sova. Eller rättare sagt. Det är tråkigt att sova på kvällen och skönt på morgonen.

Tror inte det bör uppfattas som en specifik tumregel, utan snarare som en generell rekommendation. (?) Visst skiljer det väldigt mycket från person till person, dessutom beror det mycket på hur pass gott man sover när man väl sover.
Du kan ju "sova" i 10 tim och fortfarande vakna trött för att det inte varit en bra sömn, utan en sömn med massa avbrott och uppvaknanden.. :näsblod
Sen kan någon annan vara pigg som en mört efter endast 5 tim..
Så kvalitè framför kvantitet. ;)

Ungefär vad jag skrev... eller? ;)

Jag räknar inga timmar utan det viktigaste är att jag får djupsömnen, ibland räcker det med fem timmar men då är jag också morgonpigg vilket säkert gör det lite enklare, när jag vaknar är jag i princip uppe. *studsar upp ur sängen på morgonen" och har gjort så sedan jag var barn.

Sover jag allt för länge, säg tio timmar, brukar jag få huvudvärk.

Har som regel att när jag är trött går jag och lägger mig och när jag är vaken går jag upp, enkelt. Ligga och vrida sig i sängen för att man inte kan sova är inget för mig, då går jag hellre upp och lägger mig när jag börjar gäspa.

Kloka råd, snoozeknappen borde aldrig användas utan man skall vakna och kliva upp istället.

Eller ännu bättre, lär er leva utan väckarklocka... har nog inte använt sånt på 2-3år eller nåt sånt.

Ungefär vad jag skrev... eller? ;)

Kloka råd, snoozeknappen borde aldrig användas utan man skall vakna och kliva upp istället.

Eller ännu bättre, lär er leva utan väckarklocka... har nog inte använt sånt på 2-3år eller nåt sånt.

Men du har en mänsklig väckarklocka :kids så det är väl inte så konstigt att du inte behöver nåt annat :tungan

:krama

Jag vaknar inte heller av någon väckarklocka men däremot av en sådan här, somnar till den också. http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/sunrise-system100.asp
+ för att man kan ställa in den när man reser bort för att lura eve tjuvar, om de skulle få för sig att bli fasadklättrare:rolleyes:

* Ser tilll det är riktigt bra mörklagt i rummet och hellre kallt än varmt.
*Har på alarm som sätter igång radio efter det att "solen" gått upp.

När jag tänker efter har jag aldrig missat en tågavgång eller kommit försent till skolan, men det handlar nog mer om planering.

Edit: Småjusteringar.

Bifogat

• sunrise100_large_id332.jpg
    sunrise100_large_id332.jpg
    74.9 KB · Visningar: 17
Last edited:
Från onsdag morgon tills lördag kväll. Det var när jag låg på akuten, IVA och centralintensiven i våras när jag hade en massiv lungemboli. Fick inte sova för alla undersökningar, provtagningar och behandlingar. Sen fick jag äntligen en sömntablett så jag fick några timmars sömn. Fy fan, det var dom hemskaste dygn jag varit med om! :död

// Lena

Självklart är det olika hur mycket folk behöver sova.

Men att under flera års tid hanka sig fram på för lite sömn, det sätter sina spår. Sen väljer man ju själv om man vill kalla sig utbränd av den ena eller andra orsaken. Men utebliven sömn påverkar hälsan.

Och då menar jag sömn som en person behöver, men väljer bort.

Men du har en mänsklig väckarklocka :kids så det är väl inte så konstigt att du inte behöver nåt annat :tungan

Har hänt 2ggr att David (sonen) vaknat före mig under hans 1år och 4mån... båda ggr har jag varit riksbakis och alltså räknas de inte.
Jag brukar vara duschad och redo med frukost när nyhetsmorgon börjar vid 6... på helgerna har jag sett en film eller spelat PS3 när resten av familjen börjar vakna vid 7-7.30.

Jag vaknar inte heller av någon väckarklocka men däremot av en sådan här, somnar till den också. http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/sunrise-system100.asp
+ för att man kan ställa in den när man reser bort för att lura eve tjuvar, om de skulle få för sig att bli fasadklättrare:rolleyes:

* Ser tilll det är riktigt bra i rummet och hellre kallt än varmt.
*Har på alarm som sätter igång radio efter det att "solen" gått upp.

När jag tänker efter har jag aldrig missat en tågavgång eller kommit försent till skolan, men det handlar nog mer om planering.

Det där är en sorts väckarklocka... jag ställer ingen väckning alls, jag vaknar i tid ändå. :)

Har hänt 2ggr att David (sonen) vaknat före mig under hans 1år och 4mån... båda ggr har jag varit riksbakis och alltså räknas de inte.
Jag brukar vara duschad och redo med frukost när nyhetsmorgon börjar vid 6... på helgerna har jag sett en film eller spelat PS3 när resten av familjen börjar vakna vid 7-7.30.

Det där är en sorts väckarklocka... jag ställer ingen väckning alls, jag vaknar i tid ändå. :)

jaja... du är så duktig såå :arsele

Självklart är det olika hur mycket folk behöver sova.

Men att under flera års tid hanka sig fram på för lite sömn, det sätter sina spår. Sen väljer man ju själv om man vill kalla sig utbränd av den ena eller andra orsaken. Men utebliven sömn påverkar hälsan.

Och då menar jag sömn som en person behöver, men väljer bort.

Håller med dig tillfullo, gillar bara inte när det tillskrivs ett visst timtal då det varierar från person till person.

jaja... du är så duktig såå :arsele

I know, jag är skitbra! :)
Nej, men sedan David föddes får jag hela tiden höra att "ja ja, men du har ju barn som väcker dig"... men innan han föddes då? Jag är 33 och har alltid varit sån här...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...