Längst sträcka med 125a?

Finns det någon som har tagit sig utanför Sverige med sin 125a? Syftar mest på 2-takt men 4-takt är också intressant! Vart i så fall?
 
På tiden då det begav sig...

Brukade pendla mellan Örebro och Umeå med min RD 125 LC -84:a (72mil)

Oftast med varvräknaren på 8-9000 varv/minut.

Höll i hop bra. Tror jag kört 2000 mil utan att få problem. Men självklart normalt underhåll under denna tid. Det är milen som räknas och inte om man råkar hamna i ett grannland :-) Fast det var spännande att vara i norge på en 125:a tyckte jag.

På den RD 350 LC jag hade blev det en touringrunda på 400 mil. I slutet började den få lite dålig komp och ryka. Efter resan lät jag borra om och bytte till smidda kolvar, körde in och i med slick 50. Sedan hann jag inte med så många mil till innan den pigga hojen såldes.

Efter att ha varit på en xj600 och gsxr1100 hamnade jag på en RD 500 LC. Och den kräver sin man inte minst när det gäller servicen. Har man bara koll på prylarna så kan man visst köra en lång sväng med två-taktare. Men riktigt säker kan man aldrig vara. Räcker med att det kommer skit i förgasaren så kan en kolv nypa.
Det är först när man sålt sin RD 500 som man inser hur unik den var :rolleyes:
 
2875462 Haha, ja jävlar det var tider det!
Det började ju så jävla bra med att vi blev tvungna att få en karta inne på stadsbiblioteket för att hitta UT ur Örebro :D :D :D
:rofl

stadsfjoller ;)

haha kan verkligen se det framför mig.

längsta jag åkte va nog trelleborg-skurup-ystad-tommelilla-andrarum men då skar den sen.

annars va nog eskilstunna-vaxholm-frösunda de va nog ca 40 mil

2876478 Helv..e! Då kanske man kan klara sig ner i Europa om man kör någorlunda försiktigt och har med sig de viktigaste reservdelarna:tummenupp . Antar att jag får skäll snart för att sikta för högt menmen:D
1000 mil på crmn men trode vi snacka i sträck för det är då skiten pajar..
 
Last edited:
Varför är det skadligt för hojarna att åka långa sträckor i taget? Blir den för varm eller vad är det som slits så fort om man kör fort. Motorn och växellådsoljan behöver väl värme för att det ska fungera bra, då borde det ju inte vara ett problem med värmen i alla fall? Eller det kanske är kolven som är känslig?:gnissla
 
Själv ska jag åka till Italien med min aprilia rs i sommar. Är det nått speciellt som jag ska tänka på? tror jag drar non stop...kanske nån tanka/mat/fika rast.
 
Själv ska jag åka till Italien med min aprilia rs i sommar. Är det nått speciellt som jag ska tänka på? tror jag drar non stop...kanske nån tanka/mat/fika rast.

Att åka ner till Italien med en Aprilia är något jag aldrig skulle få för mig! Skulle över huvudtaget inte åka ner med någon 125a så långt.


Men men om du nu får för dig de så skulle jag nog ta med några cyllar och kolvar om jag vore du:D
 
Att åka ner till Italien med en Aprilia är något jag aldrig skulle få för mig! Skulle över huvudtaget inte åka ner med någon 125a så långt.


Men men om du nu får för dig de så skulle jag nog ta med några cyllar och kolvar om jag vore du:D

Haha, ja precis :D
 
Att åka ner till Italien med en Aprilia är något jag aldrig skulle få för mig! Skulle över huvudtaget inte åka ner med någon 125a så långt.


Men men om du nu får för dig de så skulle jag nog ta med några cyllar och kolvar om jag vore du:D


Och varför skulle inte det gå? med ny kolv? Finns ju ingen anledning att det inte skulle gå?
 
När du menar aktivt menar du då att man måste varva ur den?

inte köra på samma varv hela tiden, alltså att iprincip köras så som dom är gjorda att köras... kolla på 125 rejsen på eurosport så fattar du nog ;) men man kan inte köra runt sådär särskilt länge direkt, därför ska du inte ta dig en tur nedåt europa..
 
När du menar aktivt menar du då att man måste varva ur den?

Det han menar med aktivt är ungefär som man kör på en crossbana. Av och på med gasen, de mår inte bra av att ligga på konstant högt varv.

Jag körde en repa på 30 mil med hojen i somras (dock 4t) och sammanlagt 1000 totalt, har inte gjort något förutom servicen. Som bestått av motorolja och en gång byttes tändstiften. hojen har gått 1200mil nu.

edit:kiel hann före, darn :)
 
inte köra på samma varv hela tiden, alltså att iprincip köras så som dom är gjorda att köras... kolla på 125 rejsen på eurosport så fattar du nog ;) men man kan inte köra runt sådär särskilt länge direkt, därför ska du inte ta dig en tur nedåt europa..

Du som vet allt.....hur länga kan man då köra med en 125 2takt?
 
2882027 Själv ska jag åka till Italien med min aprilia rs i sommar. Är det nått speciellt som jag ska tänka på? tror jag drar non stop...kanske nån tanka/mat/fika rast.
eeeeeeeh?

nonstop till italien, det tar sjukt lång tid, med bil...
ligger man i 160 när det går, går ju inte genom alperna då det är små vägar..så tar det kanske typ 16 timmar till norra italien..

och ärligt talat, tror du att du pallar köra så långt i sträck?
vet inte hur en rs är att köra, men jag vet att min e fruktansvärt obekväm när man suttit en stund..

hur långt har du kört som längst nu? i sträck?
 
Back
Top