Längre tids avställning

Ska hojen stå i flera år så hinner även Aspen torka och lämna avlagringar.

En polare hade en CB750 som stod på en gräsmatta i flera år, ditkörd och bortglömd. Den behövde hjälp med strömming, men sen hoppade den igång och gick ungefär som den skulle. Att man måste byta soppa och ha allehanda besvärjelser för sig är till stor del myt. Jag har hittills aldrig stött på ett fordon jag har behövt byta soppa på för att få igång.
Jag hade en sådan enkelkams 750 som behövde ny soppa varje år så den "myten" har jag upplevt och hanterat! ;)
När sedan den nya soppan gjort om gummit till finsk mjuklakrits i förgasarna ville den inte ens starta utan hjälp av startgas. Eftersom den dessutom läckte olja och hade elektriska problem löste jag det genom att exportera den. :tummenupp
 
Bensinen som fanns förr kunde man långtidsförvara, det dom kallar bensin nu är inte alls samma sak.

Vi förvarade ju bensin i bergrum i händelse av krig...

Prova det med etanolblasket dom säljer i dag...
 
Här väcker man liv i en 916 SPS som enligt utsago har stått oanvänd i 17 år. En mekaniker som ser över processen så man får några hintar om saker att tänka på. Förebyggande saker men även att tiden har sin gång på komponenter oavsett.

Just det här exemplaret verkar ha klarat sig bra. En efterföljande video är han ute och kör med den.

 
Brukar ni ha c-tek laddaren inkopplad hela tiden?

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk
Brukar ni ha c-tek laddaren inkopplad hela tiden?

Skickat från min SM-T550 via Tapatalk

Batterier slits med laddaren inkopplad hela tiden så det smarta är att koppla ur det efter det är fulladdat.

Tvätta ovansidan med mild basisk lösning som lite bikarbonat i vatten och skölj av med rent vatten.

Ett blyacc kan sedan stå 2 år i kyla(kylskåp) utan uh laddning men ungefär minst ett år i rumstemp utan att hamna för lågt laddat.

Goggla på "leadacid self discharge vs temperature"

Ett ständigt inkopplat kommer kräva lite float o toppning och tar på cyklerna ett batteri har
 
Back
Top