Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
HansJ skrev:
Nyfiken som jag är, vad har det för betydelse? Antar att det har att göra med max-vinkel,men hur ser teorin bakom ut?
HansJ skrev:
Nyfiken som jag är, vad har det för betydelse? Antar att det har att göra med max-vinkel,men hur ser teorin bakom ut?
Dr.Bike skrev:Mats757 förklara lite mer om hur du menar att KOLVEN någonsin skulle kunna röra sig LÄNGRE än ½ slaglängden på 90 grader?
Oavsett hur långt ut i hotaheiti vevstakens storända går, och ja det är som du säger en större vinkel, men vid ett givet slag SAMMA sträcka som en lång stake, så ser jag inte hur detta påverkar kolvens gångsträcka.
Mats757 skrev:Yes !![]()
En till som inte fattar på en gång. Jag har fördrivit många fika raster på mitt jobb med att förklara fenomenet om den långa och korta vevstaken. Till slut brukar dom ge sig och ge mig rätt. Men det krävs övertalning. Kan bero på att jag är helt värdelös på att förklara.![]()
OM, vevstaken skulle vara hälften så lång som slaglängden, diametern på vevaxeln, så kommer kolven att vara i bottenläge redan efter 90 graders vevaxelrotiotion. Vevstaken kommer då i detta läge stå vinkelrät mot cylindern. Resten av vevaxelns rörelse står kolven stilla i botten. (Naturligtvis går det inte att tillverka en sådan motor, men det är lättare att se fenomenet då.
Om vevstaken är lika med slaget så blir vinkeln 30 grader, när vevaxeln har snurrat ett kvarts varv.
Sin30=0,5 (tror jag, inte så van med Sin, Cos och Tan)![]()
Vad tror du Dr.Bike?
Har jag rätt eller fel?
Mats
Bearing skrev:Vevstakens längd har kanske ännu större inverkar på en tvåtaktsmotor eftersom kolvrörelsen styr portarna öppningstider. Om avgasporten är hälfsten så hög som cylindern kommer den vara öppen ca 195 grader vid ett vanligt förhållande mellan slaglängd och vevstakslängd.
Har räknat lite för at övertyga mig själv...Dr.Bike skrev:Känns skumt, men jag följer ditt resonemang...
Dock har jag svårt att se att kolven kan vara i botten redan efter 90 grader.
Men när man tänker på det så verkar det tyckas så...som modell.
Men det jag inte klurar ut är ifall vi begår en kollektiv tankevurpa?
4 är mer än 3, och 3 är halva slaglängden... Åt vilket håll förskjuter man nu kolvbulten ? Mot eller med rotationsriktningen sas ?Dr.Bike skrev:Och för att ta ut vinkelkrafterna så offcentrerar man kolvbultens placering så att den hamnar i en tänkt linle från kolvtoppens mitt till vevslängens mitt.
Därav att även helt släta kolvar måste vändas rätt i loppet. (oftast en liten pil mot avgassidan.
Mats757 skrev:Yes !![]()
En till som inte fattar på en gång. Jag har fördrivit många fika raster på mitt jobb med att förklara fenomenet om den långa och korta vevstaken. Till slut brukar dom ge sig och ge mig rätt. Men det krävs övertalning. Kan bero på att jag är helt värdelös på att förklara.![]()
OM, vevstaken skulle vara hälften så lång som slaglängden, diametern på vevaxeln, så kommer kolven att vara i bottenläge redan efter 90 graders vevaxelrotiotion. Vevstaken kommer då i detta läge stå vinkelrät mot cylindern. Resten av vevaxelns rörelse står kolven stilla i botten. (Naturligtvis går det inte att tillverka en sådan motor, men det är lättare att se fenomenet då.
Om vevstaken är lika med slaget så blir vinkeln 30 grader, när vevaxeln har snurrat ett kvarts varv.
Sin30=0,5 (tror jag, inte så van med Sin, Cos och Tan)![]()
Vad tror du Dr.Bike?
Har jag rätt eller fel?
Mats
Bearing skrev:I verkligheten kommer kolven aldrig röra sig sinusformat, iaf inte med det arrangemang av kolv, vevstake och vevaxel som normalt används. I matematikens värld skulle man kunna skriva att om vevstakslängden går mot oändligheten blir kolvens rörelse sinusformad, fast det är ju något som inte kan ske i verkligheten. Även om staken än 1 mil lång blir det en liten vinkel.
Aha, jag läste slarvigt och uppfattade först inte din fråga som retorisk.Dr.Bike skrev:Precis min slutsats.
Jag funderar på om vevstakslängden kan påverka när maximalt cylindertryck ska inträffa. Jag har läst att det vanligtvis sker 15° EÖD för maximalt moment, men det kanske skiljer motorer med kort/lång vevstake?Men hur utnyttjar vi detta?
Om det inträffar har du andra, större problem.Dr.Bike skrev:...att kolvcentrum aldrig passerar vevaxelcentrum...
När max moment inträffar varierar efter hur förbränningen sker och hur mycket kolvenBearing skrev:Jag funderar på om vevstakslängden kan påverka när maximalt cylindertryck ska inträffa. Jag har läst att det vanligtvis sker 15° EÖD för maximalt moment, men det kanske skiljer motorer med kort/lång vevstake?
ulf_lundin skrev:När max moment inträffar varierar efter hur förbränningen sker och hur mycket kolven rör sig neråt under förbränningen och på vinklarna. Så det ändras med t.ex. varvtalet.
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |