Lämpligt lim, gummi/metall

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tjo!

Jag skulle behöva tips på lämpligt lim som ska funka mellan gummi & metall.

Saken är att Husqvarnan skjuter av sig förgasaren titt som tätt. Trodde jag hade löst det genom att sätta "avgasfjädrar" mellan fugge & cylinder samt monterat det bättre. Men tyvärr händer det ibland ändå.
Ska montera om det ikväll & se om det går montera fler avgasfjädrar. Men det behövs både limrem & hängslen så jag tänkte även limma dit förgasaren. Ska vara ett beprövad & lyckosam metod.

Skulle någon ha ett annat bra knep på hur man kan få förgasaren annat stanna kvar är det givetvis oxå välkommet!

Tack på förhand!

Barrett skrev:
Tjo!

I första hand :
Loctite® 480 - Snabblim, slaghållfast, svart

http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/index.cfm?pageid=279&layout=2

I andra hand:
Loctite® 401

Edit:
Loctite® 4062 - Snabblim, supersnabb, lågviskös 406 kan nog också funka

Men för att det ska funka är det superviktigt att du har det superrent och helt fritt från fett! Sen gäller det att ha ett jämnt och tunt limskikt för att det ska bli hållfast. Ett allt för vanligt misstag när det gäller limning är att ha för tjockt limskikt vilket reulterar i att det går sönder.

Barrett skrev:
Tjo!

Saken är att Husqvarnan skjuter av sig förgasaren titt som tätt. Trodde jag hade löst det genom att sätta "avgasfjädrar" mellan fugge & cylinder samt monterat det bättre. Men tyvärr händer det ibland ändå.
Ska montera om det ikväll & se om det går montera fler avgasfjädrar. Men det behövs både limrem & hängslen så jag tänkte även limma dit förgasaren. Ska vara ett beprövad & lyckosam metod.

Skulle någon ha ett annat bra knep på hur man kan få förgasaren annat stanna kvar är det givetvis oxå välkommet!

Tack på förhand!

Ställa in den rätt så den inte skjuts av? :tomten :)

Nexor skrev:
Ställa in den rätt så den inte skjuts av? :tomten :)

Nja, det är inte problemet. Det är oftast bara när man stänger av motorn som det ibland blir en minimalt bakslag, vilket räcker för att skjuta av fuggen.
Det är egentliga problemet är insugsgummit som passar sämre än f*n trotts att det är det som är avsett för förgasaren.

Polarn hade exakt samma problem! Han lyckades aldrig fixa det till 100%, han använde en starkare typ av slangklämma!! Då hände det inte så ofta!!

Bas_Rutten skrev:
I första hand :
Loctite® 480 - Snabblim, slaghållfast, svart

http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/index.cfm?pageid=279&layout=2

I andra hand:
Loctite® 401

Edit:
Loctite® 4062 - Snabblim, supersnabb, lågviskös 406 kan nog också funka

Men för att det ska funka är det superviktigt att du har det superrent och helt fritt från fett! Sen gäller det att ha ett jämnt och tunt limskikt för att det ska bli hållfast. Ett allt för vanligt misstag när det gäller limning är att ha för tjockt limskikt vilket reulterar i att det går sönder.

Ang. limskiktet så tror jag den löser sig lite av sig själv när man drar åt slangklämman, då pressas ju limmet ut till ett tunt skikt.

Var hittar jag desse produkter. Jag köper de Loctite produkter jag använder hos AD-Center, med de hade inga av alla dom du räknade upp. Vet att jag köpt ett loctite lim hos Jula tidigare, fast minns inte vilket namn det hade.

Edit: Limmet på Jula heter "super attac", ingen sifferkod mao

Last edited:
Barrett skrev:
Nja, det är inte problemet. Det är oftast bara när man stänger av motorn som det ibland blir en minimalt bakslag, vilket räcker för att skjuta av fuggen.
Det är egentliga problemet är insugsgummit som passar sämre än f*n trotts att det är det som är avsett för förgasaren.

Oki då vet jag ingen lösning mer än att just limma fast den.
Offtopic: Du brukar köra en del på parkeringen vid Statoilmacken här i Halmstad eller? Har hört en del och försökt komma över men aldrig i tid. Är det stunts du tränar på eller?

Nexor skrev:
Oki då vet jag ingen lösning mer än att just limma fast den.
Offtopic: Du brukar köra en del på parkeringen vid Statoilmacken här i Halmstad eller? Har hört en del och försökt komma över men aldrig i tid. Är det stunts du tränar på eller?

Brukade köra på parkeringen vid okq8. Men folk har börjat klaga så det blir inget där mer för min del skulle jag tro. Va kass att vara där ändå så det känns inte som hela världen.
Stunts tränar jag aldrig eller extremt sällan på så nej, jag har väl mest tränat på kurvtagning typ.

Liquisole, säljs på ICA. Det härdar mha luftens fuktighet. Tar mellan 24 till 48 timmar innan det är genomhärdat. Tål olja och bensin. Jag har lagat insugsgummina till mina turbohojar med det så det tål även tryck. På turbohojarna använder jag även stag på var sida om förgasaren till topplocket som förankring.

Barrett skrev:
Ang. limskiktet så tror jag den löser sig lite av sig själv när man drar åt slangklämman, då pressas ju limmet ut till ett tunt skikt.

Var hittar jag desse produkter. Jag köper de Loctite produkter jag använder hos AD-Center, med de hade inga av alla dom du räknade upp. Vet att jag köpt ett loctite lim hos Jula tidigare, fast minns inte vilket namn det hade.

Edit: Limmet på Jula heter "super attac", ingen sifferkod mao

Det finns inne eller att beställa på många järnaffärer typ Arvid Svensson eller liknande....

Tackar för alla tips! :tummenupp

Körde på Andersbrink's tips för till ICA skulle jag ändå till. Får härda tills imorgon bitti. Hoppas nu det håller, iaf för en tävlingsdag!

automarine på classe i sjön :)

Barrett skrev:
Tjo!

Tack på förhand!

Tjabba.

Synd att jag inte såg detta tidigare, har sånt hajteck lim på jobbet !!

/ Birger :)

Barrett skrev:

Kanske ide att inte ha helt stängd trottel när du slår av motorn så blir tryckspiken mindre jäklig.

Boris JR skrev:
Kanske ide att inte ha helt stängd trottel när du slår av motorn så blir tryckspiken mindre jäklig.

Problemet uppstod oftast när man slog av motorn. Men ett misslyckat startförsök eller liknade kan ju oxå ge samma symtom.

Kan meddela att ICA-limet funkade klockrent. :tummenupp

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back