Lämpligt kalltryck Michelin Pilot Slicks 1847C?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som frågan lyder - vad bör jag sikta på för kalltryck i ett 18/69 1847C bakdäck av denna sort? Saknar däckvärmare, så jag mäter bara kallt.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Utan däckvärmare med slicks från michelin är spännande.

Halare däck innan det nått rätt arbetstemperatur har i alla fall inte jag åkt på, däremot fungerar dom fint när dom är riktigt varma.
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Michelin rekomenderar 1,9 Bar kallt, men du kan behöva gå högre eller lägre beroende på bana, temperatur osv.

Håller med om att dom är väldigt hala när dom inte har rätt temp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tackar, får bli att se om de vill vara med och leka helt enkelt. 3-4 varv på anderstorp så borde de ha temp nog att vara förutsägbara iaf kan man tycka, mitt mål är inte åka fort från start..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
"Saknar däcksvärmare så jag mäter bara kallt"

Du har väl alla möjligheter att mäta varmtrycket efter 4-5 varv? Kalltrycket är väl ganska så helt jäkla ointressant då det helt beror på vad du personligen får upp för värme i däcket?

Börja på 1,9 kallt om du vill, kör ett halvt pass innan du drar in i depå och kollar trycket direkt. Sänk på en gång till du har rekommenderat varmtryck (jag vet inte vad det är för de däcken) och kör igen. Kolla igen när du kommer in efter avslutat pass. Kanske har det gått lite fortare så du fått upp mer värme, då kan du ta ur ännu lite mer luft.

Kör du twin blir nog bakdäcket gissningsvis varmare än framdäcket så kanske ner mot 1,5 i kalltryck där och ett par hekto till fram innan du är klar.

Ännu bättre vore såklart om du struntade i slicksen helt då du inte har värmare. Förmodligen åker du snabbare på andra däck då...
 
Last edited:

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Michelin har inget rekomenderat varmtryck.
Kalltrycket kan endast kollas på morgonen när däcken är tiktigt kalla. Det räcker inte att låta dom svalna en timme mellan körpassen.

Börja på 1,9 och se på slitaget och känn på däcket efter ett pass om det får för kallt eller varmt.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Har Michelin ändra stommen i sina slicks? När jag körde Michelin så var det runt 1,5 - 1,6 kallt bak :va .
Michelin hade dock 1,9 kallt i någon rekomendationstabell men det funkade inte att köra på det. Halt som fasen.

Vasa på forumet kan Michelin utan och innan, fråga honom.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top