Lämplighetstest + snatteri?

Status
Ej öppen för fler svar.

Petie

Vill man så kan man
Gick med
22 Sep 2009
Hoj
Suzuki RG 125 F -92
Tjo, vet inte om det redan finns en liknande tråd.. Jag hittade i alla fall ingen.

Hursomhelst, snart dags för mig att söka körkortstillstånd för A1. Men för några år sedan åkte jag dit för snatteri på en coop-affär. Jävligt dåligt och omoget gjort, men det var ju några år sedan. Nu har jag mognat och livet har gått ett helt annat håll (ett mycket bättre sådant) än vad jag var påväg mot. Men jag undrar nu om mitt snatteri skulle vara något hinder för mitt körkortstillstånd?
Tack

Kan omöjligt se hur snatteri kan påverka lämpligheten att framföra fordon.
Min gissning är att det inte spelar någon som helst roll.

Nej det är lugnt.....

Narkotikabrott/fylleri och misshandel är saker länstyrelsen ogillar men i övrigt är det mest medicinska skäl som hindrar folk från att få lämp.

Tror knappast det... Beror ju på hur mycket du åkt dit, vad du plockat på dig och hur länge sen det va. Ring länsstyrelsen och fråga...

Edit: Såg nu att det var i en coop-butik... Lite smågodis har ingen blivit av med lämpen för...

Last edited:
Du har nog dessvärre svårare att bli anställd som väktare eller jobba som polis om du berättar om tidigare olagligheter .. ;)

Men som sagt tidigare, ett fordon får du framföra även om du snattade godis. Eller urinerade offentligt.

Då kan jag förhoppningsvis pusta ut. =)
Var det att securitas vakten som satte dit mig höll på och hota mig med att jag skulle få svårt att ta körkort osv. Troligen var han bara skadeglad, eller bara jävligt arg...
Men tack för snabba svar och förhoppningsvis korrekta svar också!

Var det att securitas vakten som satte dit mig höll på och hota mig med att jag skulle få svårt att ta körkort osv. Troligen var han bara skadeglad, eller bara jävligt arg...

Ja... Det hör väktare och poliser till... det kommer du märka även när du åker fast för fortkörning... Man ska inte lyssna på allt dom säger...

Last edited:

Hade han en basker på sniskan och en fet tribal? rEspekCt! :rolleyes:

I ditt fall tror jag att du kan vara hur lugn som helst... Bara luta dig tillbaks med en fet grogg i hängmattan och invänta lämpet.

Jag åkte dit för hembränning för en del år sedan och jag fick höra både det ena och andra av polisen, åklagaren och kriminalvården. Körkortet skulle ryka så det stänkte om det, för bränner man sprit är man alkoholist, otillräknelig och efterbliven. Körkortet hjälpte ju mig således att leverera spriten så det skulle jag inte få behålla, trots att de tog alla attiraljer jag behövde för att göra borsten. Detta var givetvis bara skrämselpropaganda. Körkortet var inte ens i farozonen.

Lite märkligt det där med lämp.

Förra året skulle kompisen ta a-kort och vi planerade in en mc-semester till v30.
Han började på körskola och pluggade o körde så mycket det bara gick för att kunna bärga kortet i tid. När de tyckte han var mogen så var det daxs att skriva. Körskolan skulle ordna med detta, men inget hände. 3veckor gick o inget hände. När de ringde till vägverket visade det sig att han glömt ansöka om lämplighetsintyg!:D

Borde inte lämplighetsintyget endast vara för folk som tar sitt första körkort?

killen hade ju haft b-kort samt varit lastbilchaufför i över tio år!
Om han hade varit olämplig borde ju de andra körkorten dragits in.:va

Lite märkligt det där med lämp.

Förra året skulle kompisen ta a-kort och vi planerade in en mc-semester till v30.
Han började på körskola och pluggade o körde så mycket det bara gick för att kunna bärga kortet i tid. När de tyckte han var mogen så var det daxs att skriva. Körskolan skulle ordna med detta, men inget hände. 3veckor gick o inget hände. När de ringde till vägverket visade det sig att han glömt ansöka om lämplighetsintyg!:D

Borde inte lämplighetsintyget endast vara för folk som tar sitt första körkort?

killen hade ju haft b-kort samt varit lastbilchaufför i över tio år!
Om han hade varit olämplig borde ju de andra körkorten dragits in.:va

Det e ju för att Transportstyrelsen ska få mer pengar juh! :brinnerup

Det heter väl inte lämplighetsintyg längre, nu heter det körkortstillstånd. Det ska man söka för de önskade behörigheterna.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna