lämpliga däck för 2 dagar på bana...

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Som rubriken lyder skulle jag behöva hjälp med att välja däck inför 2 dagar på kinnekulle ring. Jag kör inte überfort men har tänkt placera mig i medelgruppen. Kan man klara 2 dagar med ett set eller behöver man köpa 2?
Vilket märke och modell rekommenderas? Jag funderar på pilot power 2ct i fram och pilot road 2ct i bak.

MVH Niclas

Som rubriken lyder skulle jag behöva hjälp med att välja däck inför 2 dagar på kinnekulle ring. Jag kör inte überfort men har tänkt placera mig i medelgruppen. Kan man klara 2 dagar med ett set eller behöver man köpa 2?
Vilket märke och modell rekommenderas? Jag funderar på pilot power 2ct i fram och pilot road 2ct i bak.

MVH Niclas

Titta istället på Dunlop qualifier, Dunlop qualifier RR eller Dunlop GP Racer.
Ring SWT-Racings däckshop så kan han hjälpa dig!

Mvh Mattias

Titta istället på Dunlop qualifier, Dunlop qualifier RR eller Dunlop GP Racer.
Ring SWT-Racings däckshop så kan han hjälpa dig!

Mvh Mattias

Är det gatdäck eller slicks? håller ett set för 2 dagar?

Kombinationen du nämner räcker lätt två dagar och 300 mil till på gata och kommer lätt räcka för att köra mellangruppen. :tummenupp

Kombinationen du nämner räcker lätt två dagar och 300 mil till på gata och kommer lätt räcka för att köra mellangruppen. :tummenupp

Har dock hört att pilot 2ct däcken blir hala. Stämmer detta eller kan jag vara lugn?

MVH Niclas

Jag tror inte du kommer köra så hårt så de blir hala i Mellangruppen. Faktiskt. Jag vet inte dock för jag har inte provat dem men jag vet folk som kört lika fort och fortare än jag på Knutstorp med Pilot Power 2 ct. Det säger väl inte så mycket för jag kör inte sååå fort men definitivt fortare än 'mellangruppen'. :)

Har dock hört att pilot 2ct däcken blir hala. Stämmer detta eller kan jag vara lugn?

MVH Niclas

Har ingen egen erfarenhet av det däcket personligen, MEN många säger att det inte "talar" med dig som förare!!

Medans Dunlop däcken har du en helt annan feedback! Dom berättar för dig vad som är påväg att hända m.m...

Mvh Mattias

Hej, Jag körde två heldagar i röd grupp på knutstorp, samt 3 pass på falkenberg i snabb grupp på mina PILOT-POWER 2CT. ETT SJÄLVKLART VAL.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Som alla andra säger, inte behöver du köpa dyra ban/race-däck för det där. Jag har kört två dagar i medel + snabb grupp på såna knepiga saker som en kombination av Avon och Diablo Strada. Så länge det inte är tokvarmt eller du kör oerhört kantigt är det ingen större fara, det finns en viss övertro på att man i alla lägen behöver suddgummi :)

Mao ditt däcksval duger nog alldeles utmärkt för medelgrupp och kommer hålla längre än "racigare" alternativ.

Last edited:
Som andra sagt, behövs inga speciella däck för det där.
Jag har kört ett antal bandagar i mellangrupp på bland annat följande gatdäck utan problem:
Bridgestone Battlax BT010 (sämst i listan)
Pirelli Diablo Strada
Metzeler Sportec M1
Metzeler Sportec M3

Pilot Road 2CT/Pilot Power 2CT duger gott och väl.

däckval

Pilot power är ett av de självklaraste valen du kan gå på. Två bandagar är absolut inga problem med dem..
2ct ska hålla i lite bättre än vanliga power. Men med den hastighet jag tror du kommer att hålla så räcker vanliga power gott och väl. Du kommer dessutom kunna köra många gatmil på dessa däck efteråt.
Att power sägs bli hala är mycket snack. Folk som klotar måste ha något att "skylla på" Och power är just nu det vanligaste däcket på hojarna.. så det är klart att många hojar som klotar har just power... Och få förare vill ju erkänna att de var de själva som gjort bort sig... Gasat för hårt.. mm.

Stadiga 1.16 tider på Gälleråsen med vanliga power en sommardag i 28 graders värme är inga problem. Det däcket gick ca 600 mil och 3 bandagar.
Att tänka på när det gäller gatdäck är att inte köra på "racedäcks" lufttryck.
Lufttrycket när det gäller Power är minst 2.3 bar. Stomen i det däcket är inte gjort för lägre tryck. Varpå däcket går för varmt och det blir halt. Vilket gäller alla däck som går för varma.

Vanliga power är något billigare med.. Så spar pengar och satsa på dem om du ska byta däck.

Last edited:
Pilot power är ett av de självklaraste valen du kan gå på. Två bandagar är absolut inga problem med dem..
2ct ska hålla i lite bättre än vanliga power. Men med den hastighet jag tror du kommer att hålla så räcker vanliga power gott och väl. Du kommer dessutom kunna köra många gatmil på dessa däck efteråt.
Att power sägs bli hala är mycket snack. Folk som klotar måste ha något att "skylla på" Och power är just nu det vanligaste däcket på hojarna.. så det är klart att många hojar som klotar har just power... Och få förare vill ju erkänna att de var de själva som gjort bort sig... Gasat för hårt.. mm.

Menar inte att rätta dej, snarare tvärtom.. Håller med. Dock :mattias när vi pratar bakdäcket, såär jag en av dem som tycker att 2ct är "hala" när jag vrider på ut ur kurvor. Under samma förhållanden, i samma kurvor, samma hastighet, med K2 slicks.
Med hala menar jag att dem gärna går ut i bredd med mig. Inte så jag tappar kontrollen, men visst fasen släpper dem.

Sen finns det ju självklart många faktorer som spelar in, som däckstryck & hur hårt jag spelar med gasen, vinkeln på nerläggen osv. Men för mig, och mina förhållanden så släpper 2ct på dem ställena där k2 slicksen jag haft, inte släpper. :)

körde 4:a dagar på Pirelli Superbike SC3 bak och SC2 fram.
Hyfsade varvtider på Gotlandring.
Samma däck sitter kvar nu och ska köra tisdagstränings på samma däck.
Det lär få sitta kvar 2-3 träningar till :tummenupp

Greppet är fortfarande underbart och jag är helnöjd med greppet!

//håkan

Last edited:
körde 4:a dagar på Pirelli Superbike SC3 bak och SC2 fram.
Hyfsade varvtider på Gotlandring.
Samma däck sitter kvar nu och ska köra tisdagstränings på samma däck.
Det lär få sitta kvar 2-3 träningar till :tummenupp

Greppet är fortfarande underbart och jag är helnöjd med greppet!

//håkan

En GSXR1000 med håkan på är väl kanske inte riktigt att jämföra med en Thundercat 600 i mellangruppen på Kinnekulle.
Man behöver inga racerdäck i mellangruppen.

En GSXR1000 med håkan på är väl kanske inte riktigt att jämföra med en Thundercat 600 i mellangruppen på Kinnekulle.
Man behöver inga racerdäck i mellangruppen.

det är sant ;)

men jag blev mkt positivt förvånad över hur BRA de där däcken höll på Gotlandring, hade jag bara varit "smart" nog att sätta på SC3 bak redan 1:a helgen hade jag inte behövt byta på 6 heldagars körning! sanslöst ;)
att på 4:e dagens eftermiddag fortfarande kunna vrida rullen till stoppet(inget fegande o slå på sakta, full gas direkt) direkt efter hårnålen på Gotlandring och bara känna hur hojen "mosar" iväg uppför backen var imponerade.
SC1/SC2 gav inte riktigt lika trygg känsla.
Dock är väl Gotlandrings asfalt lite speciell, 45 grader varm vid 11:30 tiden på dagen redan och mkt slätare än andra banor.

Dunderkatt i mellangruppen så håller jag med övriga 2CT funkar fint, blir de över 60grader är det fara o färder
Dunlop D208RR (Qualifier är ett riktigt bra däck också), Metzeler Sportec M3 eller liknande däck fungerar lika bra också, ta vad man får bäst pris på skulle jag säga.

//håkan

Last edited:
man får lov att tacka för alla kanonfina tips! det låter som om road och power/ road 2ct och power 2ct får bli mitt val beroende på pris... Tack så jättemycket för alla kanonfina tips!

MVH Niclas

Menar inte att rätta dej, snarare tvärtom.. Håller med. Dock :mattias när vi pratar bakdäcket, såär jag en av dem som tycker att 2ct är "hala" när jag vrider på ut ur kurvor. Under samma förhållanden, i samma kurvor, samma hastighet, med K2 slicks.
Med hala menar jag att dem gärna går ut i bredd med mig. Inte så jag tappar kontrollen, men visst fasen släpper dem.

Sen finns det ju självklart många faktorer som spelar in, som däckstryck & hur hårt jag spelar med gasen, vinkeln på nerläggen osv. Men för mig, och mina förhållanden så släpper 2ct på dem ställena där k2 slicksen jag haft, inte släpper. :)

Men snälla.. Du jmf ett gatdäck med ett racedäck..

Jag kör med pilot power 2ct och det är helt korrekt att dessa har mkt bra grepp tills det släpper.
Släppet kommer bara sådär när du inte anar det.
Körde i två dagar på kinnekulle samt 2dagar på knutstorp samt 3 pass på falkenberg.däcken släppte aldrig och höll fantastiskt bra men.....sen släppte det rejält i hårnålen på knutstorp....kan ju bero på att de var slitna.
Jag kan rekomendera även pirelli corsa samt som en tidigare skrev dunlop Qualifier men inget av dessa däck håller så länge som pilotpower 2ct.
Jag kör på hårt med ca 140hk påbakhjulet(1000cc) det bör man också ta med i beräkningen ...(1000cc släpper tidigare bak pga mer vrid).
Men skall du köra i medel så klarar du dig även på pilot road 2ct.
Mvh Daniel kungen på banan efter Holmgren

Jag kör med pilot power 2ct och det är helt korrekt att dessa har mkt bra grepp tills det släpper.
Släppet kommer bara sådär när du inte anar det.
Körde i två dagar på kinnekulle samt 2dagar på knutstorp samt 3 pass på falkenberg.däcken släppte aldrig och höll fantastiskt bra men.....sen släppte det rejält i hårnålen på knutstorp....kan ju bero på att de var slitna.
Jag kan rekomendera även pirelli corsa samt som en tidigare skrev dunlop Qualifier men inget av dessa däck håller så länge som pilotpower 2ct.
Jag kör på hårt med ca 140hk påbakhjulet(1000cc) det bör man också ta med i beräkningen ...(1000cc släpper tidigare bak pga mer vrid).
Men skall du köra i medel så klarar du dig även på pilot road 2ct.
Mvh Daniel kungen på banan efter Holmgren

Bra att du vet din plats Daniel, :D :D :D :D :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey